Annons

Import av endast markerade/låsta bilder till LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakimax

Medlem
Jag skulle vilja importera endast de bilder jag markerat/låst i min Nikon D7100 till Lightroom.

När jag googlat samt sökt i detta forum har jag endast hittat lösningar som inbegriper separata plugins eller att man först importerar via Photo Mechanic.

Ingen som känner till en lösning som inte kräver detta – eller att LR händelsevis har kommit med en sådan funktion på senare tid?
 

Joakimax

Medlem
Hej,

Tack för tips. Detta var ett av de plugin jag tidigare läste om, men jag tolkade det som att man behöver importera alla bilder och att de i kameran markerade bilderna då får en röd ram runt omkring sig.

Då skulle jag behöver importera de närmare 2000 bilderna jag har på minneskortet vilket är det jag försöker undvika – jag vill endast importera de markerade bilderna vilka är ca 200 st.

Eller har jag missuppfattat hur det föreslagna plugin:et fungerar.
 

fredrikno

Medlem
Det jag gör är att jag sorterar filerna som ligger på minneskortet på "Attributes" kolumnen och kopierar dem till hårddisken till en katalog.

Sedan importerar jag den katalogen på hårddisken till Lightroom och låter Lightroom processa de filerna.

Sedan stjärnmärker jag dem innan jag kopierar resten av filerna på minneskortet till samma katalog på hårddisken.

Till sist gör jag en synchronize folder i Lightroom för att importera de återstående bilderna.

*Edit: Jag kör med Olympus men det borde vara samma fil-attribut som för Nikon.
 

Bilagor

Joakimax

Medlem
Det jag gör är att jag sorterar filerna som ligger på minneskortet på "Attributes" kolumnen och kopierar dem till hårddisken till en katalog.
Intressant. Jag kör mac och försökte hitta en motsvarande kolumn men gick tyvärr bet. Gillar tillvägagångssättet och letar vidare om jag kan hitta motsvarande metadata.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Intressant. Jag kör mac och försökte hitta en motsvarande kolumn men gick tyvärr bet. Gillar tillvägagångssättet och letar vidare om jag kan hitta motsvarande metadata.
Om du känner dig bekväm att arbeta via kommandoraden (Terminal), så är det i den miljön ganska enkelt att lista eller jobba med filer utifrån filattribut. Men hur man gör sådant i Finder är en bra fråga :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag skulle vilja importera endast de bilder jag markerat/låst i min Nikon D7100 till Lightroom.

När jag googlat samt sökt i detta forum har jag endast hittat lösningar som inbegriper separata plugins eller att man först importerar via Photo Mechanic.

Ingen som känner till en lösning som inte kräver detta – eller att LR händelsevis har kommit med en sådan funktion på senare tid?
Vad gör du med resten av bilderna?
 

Joakimax

Medlem
Vad gör du med resten av bilderna?
Var på en fäkttävling och fotade närmare 2000 bilder. Jag vill bara importera de actionfyllda bilderna, resten tänkte jag radera.

Tänkte du att man skulle kunna radera alla bilder direkt från minneskortet i kameran och att då alla bilder, förutom de låsta, försvinner och kvar blir då bara de som jag vill importera?

Jag har funderat på denna lösning men inte tordats då jag är rädd att samtliga bilder raderas. Jag har förstått att jag då ska välja "radera bilder" och inte "formatera minneskort".
 

AFJ

Aktiv medlem
Var på en fäkttävling och fotade närmare 2000 bilder. Jag vill bara importera de actionfyllda bilderna, resten tänkte jag radera.

Tänkte du att man skulle kunna radera alla bilder direkt från minneskortet i kameran och att då alla bilder, förutom de låsta, försvinner och kvar blir då bara de som jag vill importera?

Jag har funderat på denna lösning men inte tordats då jag är rädd att samtliga bilder raderas. Jag har förstått att jag då ska välja "radera bilder" och inte "formatera minneskort".
Det borde ju fungera att göra som du vill. Enklast är väl att testa - med ett annat minneskort och med oviktiga bilder! :)

Men jag tycker ändå att sådant här är enklare att göra i efterhand i datorn. Om man är amatör så har man sällan sällan någon stor tidspress och för mig är det i alla fall 10 gånger enklare att bedöma en bild på datorns skärm än i kamerans display.

Så gör jag t ex efter en dag på racingbanan - in med hela "klabbet" sedan går jag snabbt igenom och använder "X" för att markera vilka jag vill kasta och sedan raderar jag dem i ett svep. Därefter går jag igenom en gång till och gör noggrannare urval.

Men det är klart om man t ex sitter på tåget hem i två timmar utan att ha något att göra så kan det väl vara bekvämt att göra jobbet i kameran. Själv skulle jag nog ändå göra så att jag i så fall använder rate-knappen, importerade allt och sedan gjorde en snabb koll på de bilder som skall raderas så jag inte missat något.
 

reboot81

Aktiv medlem
Var på en fäkttävling och fotade närmare 2000 bilder. Jag vill bara importera de actionfyllda bilderna, resten tänkte jag radera.

Tänkte du att man skulle kunna radera alla bilder direkt från minneskortet i kameran och att då alla bilder, förutom de låsta, försvinner och kvar blir då bara de som jag vill importera?

Jag har funderat på denna lösning men inte tordats då jag är rädd att samtliga bilder raderas. Jag har förstått att jag då ska välja "radera bilder" och inte "formatera minneskort".
Så har jag gjort ett par gånger, men personligen känner jag inte för att bläddra igenom 2000 bilder och markera de som enligt en 4" skärm är bra som låsta.

För övrigt så bör man undvika att radera bilder i kameran, utan köra en full formatering av minneskortet i kameran. Intressant läsning på ämnet: http://www.diyphotography.net/not-delete-images-memory-card-using-camera/

Det enda sättet jag har funnit för att välja ut låsta filer i macOS är att köra
Källkod:
ls -lO | grep uchg
i terminalen.
Någon här kanske kan baka in det i ett Automatorprogram?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tänkte du att man skulle kunna radera alla bilder direkt från minneskortet i kameran och att då alla bilder, förutom de låsta, försvinner och kvar blir då bara de som jag vill importera?

Jag har funderat på denna lösning men inte tordats då jag är rädd att samtliga bilder raderas. Jag har förstått att jag då ska välja "radera bilder" och inte "formatera minneskort".
det är så jag gör!
Kameran dubbelkollar med dig ifall du är säker. Råkar du Formatera av misstag kan du alltid använda recover program.

Så har jag gjort ett par gånger, men personligen känner jag inte för att bläddra igenom 2000 bilder och markera de som enligt en 4" skärm är bra som låsta.
Det går snabbare att gå igenom en grovsortering i kameran än i datorn ,tycker jag.

/Stefan
 
ANNONS