Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gängbart filter vs Filtersystem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ni som har lite erfarenhet, när det gäller filter (i mitt fall i första hand ND-Filter), fördelar / nackdelar med Gängbart "vanligt" filter vs "filtersystem" där man hänger på filter i en filterhållare?


/Jocce
 

Atrox74

Aktiv medlem
Jag använder filtersytem, dock ett "billigt" jätteenkelt med tonade att tex reglera höjden på toningen plus att man kan ha 2 samtidigt om man behöver mer filtreringsgrad.
 

ebarile

Aktiv medlem
Beror på flera faktorer

Om vi börjar med kvaliteten spelar det mindre roll om du använder gängade filter eller någon form av kompendium/filterhållare. I alla fall inte så länge som du väljer välkända kvalitetsmärken. Därefter handlar det mycket om dina behov och hur många objektiv du har. Handlar det om ett eller två objektiv, och du vill ha ett smidigt system, kan gängade filter bara ett bra alternativ. Men har du flera objektiv och vill ha större flexibilitet kan en filterhållare med insticksfilter vara att föredra. Lägg till detta att filterhållare som man fäster på "rods" ger ännu bättre flexibilitet eftersom de inte behöver tas av när man byter objektiv. Går ju att lösa med flera filterhållare, men då kostar det också mer. Prismässigt är filterhållare inte någon fördel eftersom insticksfilter också kostar en del. Om du bara tänker använda ND-filter är variabla sådana ett vettigt alternativ och du är det den gängade varianten som gäller. Frågan är alltså svår att besvara utan att veta mer om dina behov, den utrustning du har osv.
 

dynax9

Aktiv medlem
Den stora fördelen med typ LEE systemet är att du kan lägga horisonten hur du vill, ofta är det användbart att använda flera avtonade filter med horisonten i olika höjder/vinklar.
Det kan du aldrig med gängade.
Kreatitiviteten har inga gränser med ett typ LEE system.
Lycka till
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Filterhållare är även smidigt om du vill fota med kraftiga filter då det kan vara nödvändigt att ta bort filtret för att komponera och fokusera.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag kör bara med gängade filter eftersom jag tycker att filterhållare är så oerhört klumpiga och osmidiga. Nackdelarna med gängade filter är att man inte kan använda dem på objektiv utan filtergänga och att man begränsas i kompositionen när man använder tonade filter.
 
ANNONS