Annons

Nikon D5 vs. D850

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Okej då hänger jag med. man behöver kanske inte köpa allt på samma gång, 7bps är inte så tokigt, fast 8bps som standard hade man sluppit allt det extra om inte den gigantiska antalet bilder blir eftertraktad, men också en tyngre kamera att bära på.
Nä, man behöver absolut inte köpa allt på samma gång (eller inget, om man som jag har flera hus redan, haha). 7 bps är bra. Jag tippar att Nikon inte ville sätta högre för då skulle det inte finnas något skäl nästan till att köpa en D5. Nu får man en suverän kamera, och för de som vill och behöver, finns alternativet att lägga till ca 10000 kr extra och få grepp och 9 bps. Det är fortfarande en bit från D5, både i pris och bps, men tillräckligt bra för de allra flesta användare och för Nikon eftersom de tjänar pengar på det också.
 

Bengf

Aktiv medlem
Visst skickar Nikon med laddare, men den passar förstås till den batterityp som passar i själva kamerahuset. Det här med att köpa laddare handlar om att batterigreppet tar samma batteri som bl a D5 har. Det är mycket större och behöver en annan laddare. Man kan använda även vanligt batteri i greppet (eller en hög R6/AA), men för att sätta fart på serietagningen och använda greppet som det främst är tänkt så behöver man både ett stort batteri (det fyller i princip hela greppet) och en laddare till det. Har man redan en av de senaste kamerorna med inbyggt grepp så har man redan laddaren.

Ja okej, det kan bli mycket på samma gång om allt skall köpas samtidigt, 7bps är inte så tokigt och ett extra batteri av den storleken blir inte så tungt som det stora för 9bps.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nä, man behöver absolut inte köpa allt på samma gång (eller inget, om man som jag har flera hus redan, haha). 7 bps är bra. Jag tippar att Nikon inte ville sätta högre för då skulle det inte finnas något skäl nästan till att köpa en D5. Nu får man en suverän kamera, och för de som vill och behöver, finns alternativet att lägga till ca 10000 kr extra och få grepp och 9 bps. Det är fortfarande en bit från D5, både i pris och bps, men tillräckligt bra för de allra flesta användare och för Nikon eftersom de tjänar pengar på det också.

Ja så kan dom tänka Nikon, men ersättaren till D750 nästa år kan nog bli en 8- 10bps kamera, då är Nikon programmet fullt, och vad man skall välja blir svårare. någon typ av Dualpixel bör dyka upp också, speciellt när Nikon talar om längre tid mellan nya kamera släpp, D760 kan bli den första med Dualpixel.
 

iSolen.se

Guest
Brukar det inte följa med batteriladdare till Nikons kameror, tycker det står tillägg 2000 kr lite varstans när det räknas på totalkostnader för D850. Har det inte alltid varit en trevlig bonus med C/N att batteri laddare följt med som standard. Snåla Sony har fått mycket kritik för att inte skicka med laddare genom åren, visserligen kan några modeller laddas genom USB, kan man det med D850 tro.
Är det inte samma laddare som för D4 (=D810 med stora EN-EL-18)? Vad har D5 för laddare?

Sålde tyvärr av laddare och extra batteri (även XQD korten och kortläsare!) tillsammans med min D4...dumt dumt...köpte sen ny laddare och tre EN-EL-18 batterier.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nä, man behöver absolut inte köpa allt på samma gång (eller inget, om man som jag har flera hus redan, haha). 7 bps är bra. Jag tippar att Nikon inte ville sätta högre för då skulle det inte finnas något skäl nästan till att köpa en D5. Nu får man en suverän kamera, och för de som vill och behöver, finns alternativet att lägga till ca 10000 kr extra och få grepp och 9 bps. Det är fortfarande en bit från D5, både i pris och bps, men tillräckligt bra för de allra flesta användare och för Nikon eftersom de tjänar pengar på det också.
CyberPhoto (och troligen andra, men har inte kollat) har ett 9fps-kit till D850.
Då kostar kamera+batterigrepp+batteri+hållare+laddare : 46 000 kr, vilket är 6 700 mer än enbart hus.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid8509fpspac

Sen om man tittar på statistiken på prisjakt så sjunker alla kameror i pris efter ett tag ganska snart i början, med ett enda undantag, Nikon D5.

Alltså D5 har kostat 68 600 kr sedan lansering för ganska precis ett år sedan och ligger på samma pris idag, identiskt hos alla handlare.

D850 kommer troligen att halka ner några tusenlappar efter ett par månader, så då kostar säker 9fps-kitet säkert under 40 000 kr lagom till black friday i slutet av november eller så gissningsvis (då jag tänker handla min...).

D5 finns ju dessutom i en läcker Anniversary Edition. Lite väl dyr i Sverige, men på BH-Photo i NY kostar den bara $8 000, så man kan ju åka dit och inhandla en sådan. https://www.bhphotovideo.com/c/product/1345047-REG/nikon_1583_d5_dslr_camera_100th.html
I längden om några år då D5s och D6 har släppts så sjunker D5 i värde som en sten, men anniversary-modellen kanske står sig så att det är nog bättre investering än en D5 ändå och där är det inget avbräck med att det är en samlarkamera på att den är köpt utomlands på samma sätt.


/Mats
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Nä, man behöver absolut inte köpa allt på samma gång (eller inget, om man som jag har flera hus redan, haha). 7 bps är bra. Jag tippar att Nikon inte ville sätta högre för då skulle det inte finnas något skäl nästan till att köpa en D5.
Dels det, och dels är det väl ganska troligt att det inte hade gått att skrämma upp kameran i mycket högre bildfrekvens med det vanliga batteriet.
 

iSolen.se

Guest
CyberPhoto (och troligen andra, men har inte kollat) har ett 9fps-kit till D850.
Då kostar kamera+batterigrepp+batteri+hållare+laddare : 46 000 kr, vilket är 6 700 mer än enbart hus.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid8509fpspac

Sen om man tittar på statistiken på prisjakt så sjunker alla kameror i pris efter ett tag ganska snart i början, med ett enda undantag, Nikon D5.

Alltså D5 har kostat 68 600 kr sedan lansering för ganska precis ett år sedan och ligger på samma pris idag, identiskt hos alla handlare.

D850 kommer troligen att halka ner några tusenlappar efter ett par månader, så då kostar säker 9fps-kitet säkert under 40 000 kr lagom till black friday i slutet av november eller så gissningsvis (då jag tänker handla min...).

D5 finns ju dessutom i en läcker Anniversary Edition. Lite väl dyr i Sverige, men på BH-Photo i NY kostar den bara $8 000, så man kan ju åka dit och inhandla en sådan. https://www.bhphotovideo.com/c/product/1345047-REG/nikon_1583_d5_dslr_camera_100th.html
I längden om några år då D5s och D6 har släppts så sjunker D5 i värde som en sten, men anniversary-modellen kanske står sig så att det är nog bättre investering än en D5 ändå och där är det inget avbräck med att det är en samlarkamera på att den är köpt utomlands på samma sätt.


/Mats
Har fått det bekräftat att gamla EN-EL18 funkar med D850.

Nikon tyskland som jag träffade i förrgår sa att det blir 7bps och min svenska källa var osäker och ville prova men man behöver i alla fall inte köpa allt på en gång om man inte vill. Gamla MB-D12 passar inte men däremot hållaren till stora batteriet är samma. Även laddaren är samma.

Det finns tydligen inget stöd för nya RAW-formatet i PS/LR...än, men det kommer väl mycket snart till D-NX.
 

Bengf

Aktiv medlem
Har fått det bekräftat att gamla EN-EL18 funkar med D850.

Nikon tyskland som jag träffade i förrgår sa att det blir 7bps och min svenska källa var osäker och ville prova men man behöver i alla fall inte köpa allt på en gång om man inte vill. Gamla MB-D12 passar inte men däremot hållaren till stora batteriet är samma. Även laddaren är samma.

Det finns tydligen inget stöd för nya RAW-formatet i PS/LR...än, men det kommer väl mycket snart till D-NX.
Är det då tillägget EN-EL18 ( b )-som gäller för 9bps i extra greppet.
 

Byråkrat

Aktiv medlem
Tack för många bra svar och det ska bli spännande att se resultat från tester och inte bara siffror från faktablad. Jag är fortfarande lite förbryllad för jag tycker mig se en trend i svaren att D850 är mer mångsidig men D5 skulle vara bättre på "höga" ISO-tal. Jag antar att vad som är "högt" är en personlig fråga men för mig innebär det att jobba mellan 4000 och 6400 ISO.

Processor för bildbehandling och autofokus verkar vara samma i både D5 och D850 men sensorn är den stora skillnaden. Och visst klarar D5 14 bps medan D850 "bara" klarar 9 bps (med batterigrepp och ett fetare grepp) men det duger ändå åt mig som är van vid en D3s.

Men det här med sensorn väcker en del tankar. Under tiden jag väntar på tester av D850 roade jag mig med att jämföra D5, D4s och D3s på DXOmarks sidor (se länk nedan). Om jag tolkar graferna rätt så blir D4s en vinnare på generell nivå men min gamla D3s verkar vara bättre än både D4s och D5 inom kategorin "Sports". Är det så, eller tolkar jag resultatet helt fel för det känns motsägelsefullt eftersom alla säger att D5 ska vara så bra på höga ISO-tal?

Det ska bli mycket intressant att se vad DXOmark har att säga i en jämförelse mellan D5 och D850.

https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D5-versus-Nikon-D4s-versus-Nikon-D3s___1062_945_628
 

Bengf

Aktiv medlem
D5 ligger på 12bps, 1DXII klarar 14bps. Ja lågljus-iso ( sports ) är minst sagt förbryllande just med D5 och DX0, har bara sett det tidigare med 6D, skillnad på 1000 brukar göra skillnad på ett steg, Iso 6400 är lika bra som iso 3200 med det högre Lågljus-iso talet. klickar man på dom olika parametrarna och tex DR Dynamik Range, kan man lättare se eventuella skillnader och jämföra, och D5 är mycket bra där, nya städningar av färgbrus och liknande kanske inte visar sig på samma sätt med DX0, fast jag vet inte varför egentligen.
 

JanRön

Aktiv medlem
CyberPhoto (och troligen andra, men har inte kollat) har ett 9fps-kit till D850.
Då kostar kamera+batterigrepp+batteri+hållare+laddare : 46 000 kr, vilket är 6 700 mer än enbart hus.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid8509fpspac

Sen om man tittar på statistiken på prisjakt så sjunker alla kameror i pris efter ett tag ganska snart i början, med ett enda undantag, Nikon D5.

Alltså D5 har kostat 68 600 kr sedan lansering för ganska precis ett år sedan och ligger på samma pris idag, identiskt hos alla handlare.

D850 kommer troligen att halka ner några tusenlappar efter ett par månader, så då kostar säker 9fps-kitet säkert under 40 000 kr lagom till black friday i slutet av november eller så gissningsvis (då jag tänker handla min...).

D5 finns ju dessutom i en läcker Anniversary Edition. Lite väl dyr i Sverige, men på BH-Photo i NY kostar den bara $8 000, så man kan ju åka dit och inhandla en sådan. https://www.bhphotovideo.com/c/product/1345047-REG/nikon_1583_d5_dslr_camera_100th.html
I längden om några år då D5s och D6 har släppts så sjunker D5 i värde som en sten, men anniversary-modellen kanske står sig så att det är nog bättre investering än en D5 ändå och där är det inget avbräck med att det är en samlarkamera på att den är köpt utomlands på samma sätt.


/Mats
Kul Mats ser att du tänker skaffa en D850. Verkar vara ett klokt val idag.
Sony rusar iväg med sin spegellösa snabba modeller men så länge de är så små att de försvinner i nävarna och fingrarna fastnar mellan hus och objektiv så fortsätter jag hålla i de betydligt skönare trygga välbyggda husen ;) men mina smånävar :)
Skämt och "sido" skall bli spännande att se om den fungerar lika bra som specen säger och testerna här visar.
Blir nog en innan Jul till mina bröllop/porträtt/landskap/macro/natur. Ja som backup i sport med faktiskt.
Dock blir D810 kvar för den har många fördelar.

Ha det bäst Mats och hälsa alla på klubben
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Ken Wheeler igen...

Jag har inte brytt mig om att kolla videon. Det vore ett groteskt slöseri med tid. Varför folk får för sig att länka Ken Wheelers videomassakrar förstår jag inte. Mannen har ju flera störningar i huvudet och uppstår som närmast psykotisk och manisk.

Hans recension av Nikon D5 lät; "It sucks. It suuuuuuuuucks." fast utdraget på 8-9 minuter för att maximera sin exponering genom att rida på Youtubes algoritmer. Han brydde sig som vanligt inte ens om att förklara varför han tyckte som han gjorde. Men det ska ju också tilläggas att mannen tror sig vara ett geni inom området magnetism, har gett ut böcker på området helt utan verklighetsgrund, menar på att han i förväg visste när Apple skulle släppa sitt nya operativsystem (och att Apple jagat honom för det), visste på minuten när Irakkriget skulle starta och i samma mening trodde sig vara ett geni som listade ut att kamerasensorer skulle bli allt mer pixeltäta i framtiden.

Att hänvisa till den här dåren är ju faktiskt ett hugg mot ens egen trovärdighet och förmåga att evaluera påståendens sanningshalt. Han är ju ungefär lika trovärdig som ett illa skrivet phishing-mejl och lika kunnig som som han är smal och snärt.
 
ANNONS