Annons

Autofokusen la bara av

Produkter
(logga in för att koppla)

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag var ute i helgen och fotograferade med mitt Sigma 150mm Makro OS med Canonfattning. Helt plötsligt slutar autofokusen att fungera. Det hörs en slags surrande läte och när jag trycker ner avtryckaren för att ta bilden hoppar liksom bilden till. Jag tänkte att kanske kylan påverkat objektivet (-3 grader). Jag lägger kameran i väskan för att låta den sakta acklimatisera sig. Igår när jag tog fram för att titta på den och testa autofokusen på nytt är det fortfarande samma sak. Jag tar av objektivet och då jag märker att något tycks vara löst i det. När jag tittar bak ser jag att det verkar som det linselement(?), som ligger närmast ser ut att var löst. Är det någon som vet vad som har hänt? Går det att fixa? Är det lönt att laga? Vem vänder man sig till - Scandinavian Photo? Jag köpte objektivet där nytt våren 2015.

Mvh Jörgen
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hör du med SP först, annars är det Tura i Kungsbacka som har Sigma service. Tror att det är värt att laga det, vet du om Sigma har någon extra garanti eller är det 1-3år?
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Tack för tips Peter.

Jag ringde SP igår och de trodde att de skulle kunna gå och laga den. Jag få ta med mig objektivet till dem (Mölndal). De har en verkstad där. Det är möjligt att det går på garantin.

Hälsningar Jörgen
 

Erik X

Aktiv medlem
Det lösa elementet du ser är nog den rörliga linsen till stabiliseringen. Den klonkar omkring rätt bra i mitt sigma makro om man skakar objektivet.. ska visst vara så :) Skulle gissa att något drev vid autofokusmotorn har gått sönder... Visst har du testat med något annat objektiv för att utesluta fel i kamerahuset?
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Det lösa elementet du ser är nog den rörliga linsen till stabiliseringen. Den klonkar omkring rätt bra i mitt sigma makro om man skakar objektivet.. ska visst vara så :) Skulle gissa att något drev vid autofokusmotorn har gått sönder... Visst har du testat med något annat objektiv för att utesluta fel i kamerahuset?
Hej Erik.

Jo, jag testade med mitt 18-300 och det fungerade utan problem. Jag har inte testat mina andra objektiv, men jag skulle tro att det inte behövs då det är verkar som om det är något som är fel på makroobjektivet. Lite typiskt precis när jag fått en nytänding för makrofotografering efter en väldigt inspirerande bildvisning och föreläsning av Anna Ulmestrand.

Hälsningar Jörgen
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Mycket möjligt att det är kondensation som spökar. Prova att låta objektivet sitta nånstans varmt ett tag och sedan rengöra kontakterna.
 
ANNONS