Annons

Evf

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
. Det handlar ofta om små nyanser och det var dessa jag hoppades skulle vara lättare att se via granskning i EVF kontra kameraskärm.
Det klart mkt högre upplösning i ex A7R3 i EVF än på LCD. Sen blir ju kontrasten bättre då all ströljus försvinner. Sen är den perceptuella bilden större hos EVF än LCD pga ögats närhet till skärmen.
Så ja, att utvärdera hur bilden ser ut, skärpa etc är såklart bättre på en EVF.

/Stefan

/Stefan
 

cango

Avslutat medlemskap
Det som är svårare att avgöra är om bilden blev vacker eller inte (skuggor, högdagrar, färger, mellantoner ja allt egentligen. En bild kan se hur läcker ut som helst på kameraskärmen men är sedan helt ointressant på stor skärm och ibland tvärt om. Det handlar ofta om små nyanser och det var dessa jag hoppades skulle vara lättare att se via granskning i EVF kontra kameraskärm.
Men att bedöma en bilds slutliga förträfflighet (eller icke) utifrån kameraskärmen, eller evf, är - enligt mig åtminstone - lite av en omöjlighet. En tumnagelbild kan se skarp å fin, men tryckt i A2, ja helt annat. Du kan få ett hum om det, tittande på kameraskärmen/evf, men om bilden ser helt ointressant ut på stor skärm, ja, då kanske den var ointressant till att börja med.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Men att bedöma en bilds slutliga förträfflighet (eller icke) utifrån kameraskärmen, eller evf, är - enligt mig åtminstone - lite av en omöjlighet. En tumnagelbild kan se skarp å fin, men tryckt i A2, ja helt annat. Du kan få ett hum om det, tittande på kameraskärmen/evf, men om bilden ser helt ointressant ut på stor skärm, ja, då kanske den var ointressant till att börja med.
Jo kanske lite överdrivet men ju större och bättre skärm utan felaktigt ströljus runtomkring desto bättre för att bedöma. Jag som aldrig har testat Evf tänkte att tekniken skulle ge liknande effekt då nästan hela synfältet täcks av bilden och inget ströljus påverkar.
 

PerKr

Aktiv medlem
Jo kanske lite överdrivet men ju större och bättre skärm utan felaktigt ströljus runtomkring desto bättre för att bedöma. Jag som aldrig har testat Evf tänkte att tekniken skulle ge liknande effekt då nästan hela synfältet täcks av bilden och inget ströljus påverkar.
Det gör det ju nästan svårare just för att i verkligheten har du ströljus. Men EVF är bättre än den bakre skärmen i starkt solljus åtminstone.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ska bli kul att testa när jag tar mig till en fotobutik som har kamerahus med de bättre Evf:erna. Tack för hjälpen alla som bidragit i tråden.
 
ANNONS