Annons

Val av RAW bildredigering program?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klipsch

Medlem
Hej!

Jag är en Mac OS 10.13 användare, jag har en Sony kamera modell: Sony A7 R2, Jag vet inte vad som är bäst att välja när det gäller RAW hantering och redigering av bilder i första hand. Filmning då finns nog annat.

De program jag funderat på är.

1. Capture One 11 Pro för Sony.
2. Lightroom CC ( Vill helst inte ha moln baserad. tjänst )

Finns det andra kompetenta bra program att ta en funderare över och varför?

Med vänlig hälsning,
Jonas Ek
 

Smw

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en Mac OS 10.13 användare, jag har en Sony kamera modell: Sony A7 R2, Jag vet inte vad som är bäst att välja när det gäller RAW hantering och redigering av bilder i första hand. Filmning då finns nog annat.

De program jag funderat på är.

1. Capture One 11 Pro för Sony.
2. Lightroom CC ( Vill helst inte ha moln baserad. tjänst )

Finns det andra kompetenta bra program att ta en funderare över och varför?

Med vänlig hälsning,
Jonas Ek
Hej !
Skynda ut och köp "Fotosidan Nr3", där finns ett antal förslag med tester och omdöme.

Jag använder DXO och tycker det är bra, det låg ett kk-rykte om det, får se ad som blir av det.

RawTherapee skulle jag testat direkt.


//MW
 

BeBest

Aktiv medlem
Affinity Photo fungerar utmärkt på Mac och är väl värt priset. Det finns dessvärre inte i svensk version men det finns såväl instruktionsvideor och en gedigen bok på engelska att kolla i.
 

Third eye

Aktiv medlem
Av ren bekvämlighet så kör jag Lightroom cc classic (alltså gamla vanliga lightroom).
Bekvämligheten ligger i att i de flesta tutorials jag tittar så används just CC Classic. Dessutom de fotografer jag följer aktivt visar nästan uteslutande sitt arbetsflöde i just classic.
Lär mig mer på ett enklare sätt:)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast har jag förstått rätt så är Capture One Pro Sony (samma som vanliga Pro men endast support för Sonykameror) väldigt prisvärd för sonyägare - endast 79USD. Så jag hade nog startat med den.

Jag kör fn Lightroom men vill inte abonnera så tittar själv runt. Den sista fristående LR versionen 6 kostar mer än Capture One Sony och det är ju en "dead end" utan att abonnera.

För just Sony skall Capture One vara lite bättre än LR. Åtminstone var det så. Kan inte svara på om man ryckt upp sig.

Nu skall sägas att jag inte använder LRs katalogfunktioner utan endast redigerar bl a för att jag inte i framtiden, som nu t ex, ville vara låst till ett program.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Av ren bekvämlighet så kör jag Lightroom cc classic (alltså gamla vanliga lightroom).
Bekvämligheten ligger i att i de flesta tutorials jag tittar så används just CC Classic. Dessutom de fotografer jag följer aktivt visar nästan uteslutande sitt arbetsflöde i just classic.
Lär mig mer på ett enklare sätt:)
Finns väl ganska gott om tutorials för Capture One Pro också så det behöver inte vara ett starkt urvalskriterium.

Har man bara Sony kameror borde Capture One Pro för Sony vara det självklara valet p.g.a. priset och funktionaliteten. Gillar främst lager, färghantering och det flexibla anpassningsbara användargränssnittet. Kombinera gärna med Affinity Photo som ersättare för Adobe photoshop.

Vad som blir bäst bildkvalitetsmässigt av LR eller C1 beror nog mycket på vem som sitter bakom spakarna. Bytte från LR till C1 i julas och tycker nog att jag kommer snabbare dit jag vill med C1 än LR, så bytet kändes som en klar uppgradering. Vad jag möjligtvis saknade var kartvyn där man kan lägga in bilder efter GPS koordinater, men har kompletterat med PhotoLinker för några hundralappar som lätt fixar den biten.
 

Third eye

Aktiv medlem
Finns väl ganska gott om tutorials för Capture One Pro också så det behöver inte vara ett starkt urvalskriterium.

Har man bara Sony kameror borde Capture One Pro för Sony vara det självklara valet p.g.a. priset och funktionaliteten. Gillar främst lager, färghantering och det flexibla anpassningsbara användargränssnittet. Kombinera gärna med Affinity Photo som ersättare för Adobe photoshop.

Vad som blir bäst bildkvalitetsmässigt av LR eller C1 beror nog mycket på vem som sitter bakom spakarna. Bytte från LR till C1 i julas och tycker nog att jag kommer snabbare dit jag vill med C1 än LR, så bytet kändes som en klar uppgradering. Vad jag möjligtvis saknade var kartvyn där man kan lägga in bilder efter GPS koordinater, men har kompletterat med PhotoLinker för några hundralappar som lätt fixar den biten.
ja alltså det finns tutorials till samtliga program. Svarade för min situation :)
super att du hittat ditt sätt :)
 

thommya

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en Mac OS 10.13 användare, jag har en Sony kamera modell: Sony A7 R2, Jag vet inte vad som är bäst att välja när det gäller RAW hantering och redigering av bilder i första hand. Filmning då finns nog annat.

De program jag funderat på är.

1. Capture One 11 Pro för Sony.
2. Lightroom CC ( Vill helst inte ha moln baserad. tjänst )

Finns det andra kompetenta bra program att ta en funderare över och varför?

Med vänlig hälsning,
Jonas Ek
Har inte testat alla rawredigerare, men rekommenderar Lightroom som jag själv använder.
Och då Lightroom Classic CC - inte Lightroom CC som är molnbaserad.
Lightroom har helheten som gör den till en vinnare.
Organisering - sökbarhet
Kollektioner - och kan delas via webben för att visa vänner
Förinställningar och profiler
Synkning mellan enheter som mobil och ipad
Inbyggd bok- kart- bildspelmodul.
etc etc..

Finns många olika plugins, både gratis och betalversioner, för ytterligare funktioner eller förbättringar.

Och mängder av tutorials och guider online att lära från som någon tidigare nämnde.

Thommy
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Hej

Tycker ON1 är värt en koll. I dagarna kommer en uppdatering till 2018.5 som de säger ska vara rejält boostad i t ex bläddringshastighet. Är ett program som utvecklas rätt snabbt, och jag tycker det ser ut som de är på väg att komma ikapp LR vad gäller t ex biblioteksdelen (filtrering, sökning på metadata, nyckelordshierarkier osv).

Har ett annat arbetssätt än LR, eftersom man i redigeringsdelen jobbar med filter som man lägger på i valfri ordning. Det gör att det inte finns någon redigeringshistoria att bläddra i, men å andra sidan kan man slå av och på de olika filtren för att se hur effekten blir. Det finns även ett Layers-läge, som jag knappt varit inne i, men där jobbar man som i PS.

De har en 30-dagars testperiod, och just nu kostar programmet 120 USD (+ moms, tror jag).

Jag har även köpt in mig på ON1 PLUS, som är deras "kundklubb". Där får man tillgång till rätt mycket videomaterial med t ex gästföreläsare varje månad och uppdateringarna ingår i det priset. Det innebär att jag inte behöver betala 100 USD för uppdateringen nu i sommar.

Minns inte hur mycket jag betalat totalt, men i höstas fanns det i alla fall en kombo med program och ON1 PLUS i paket.

Lars
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Som sagt innan, Lr CC är inte endast i molnet. Du får även Lr Classic när du köper det o det är samma gamla vanliga Lr. Personligen tycker jag Lr är bäst för deras bra integration av sortering och biblotek tillsammans med helt okej raw redigering och nära integration med Photoshop. (Bars trycka på redigera i Ps liksom o så startar det o öppnar filen, smidigt när man har många filer som behöver små fixar)

Däremot är Lr erkänt långsamt men de har blivit lite bättre men det går o leva med.
 

thommya

Aktiv medlem
Som sagt innan, Lr CC är inte endast i molnet. Du får även Lr Classic när du köper det o det är samma gamla vanliga Lr. Personligen tycker jag Lr är bäst för deras bra integration av sortering och biblotek tillsammans med helt okej raw redigering och nära integration med Photoshop. (Bars trycka på redigera i Ps liksom o så startar det o öppnar filen, smidigt när man har många filer som behöver små fixar)

Däremot är Lr erkänt långsamt men de har blivit lite bättre men det går o leva med.
Stämmer tyvärr inte riktigt!
Lightroom CC ÄR ENDAST molnbaserat och kan köpas separat i något som heter Planen Lightroom CC (1TB).
Då ingår endast LR CC och man får 1TB molnlagring.

Sedan finns även Planen Photography och däri ingår Lightroom CC, Lightroom Classic CC och Photoshop CC.
Finns i två versioner - 20 GB molnlagring eller 1 TB molnlagring.

Detaljer hittar du i jämförelse här:
https://www.adobe.com/se/creativecloud/photography/compare-plans.html?promoid=952G4WLC&mv=other

Thommy
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har C1 och den är oerhört kraftfull och väldigt trevlig i mångt och mycket.
Man kan lätt fastna och färgjustera delikata saker för att det fin så fina möjligheter.
Den har dessutom GPU-stöd så exporter går fort utan att belasta CPU speciellt hårt.

Deras version 10 var dock en katastrof under väldigt lång tid och det gällde att backa upp precis allt du gjorde för det var mer regel än undantag att den kraschade och då tog med sig den databas du jobbade i för stunden. Var bara att kasta och börja om. :/

Det verkar dock som att version 11 är bättre.

Affinity photo har jag också men jag saknar harmonin i den. Svårt att säga varför men sättet man jobbar i den är inte kompis med mig.

DxO PhotoLab är snabbjobbad och trevlig. Med U-Point är den grym även om den inte når upp till C1 möjligheter till färgjusteringar. Men PL har otroligt fin brushantering, optisk korrigering och är harmonisk att jobba med.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Eftersom du har lagt mycket pengar pa en av de mest avancerade kameror som finns tror jag att du snart vill anvanda Photoshop.

Lightroom i kombination med Photoshop ar en svarslagen kombination.

Lightroom ar ocksa mycket mer an en raw-konverterare. t.ex. ett kraftfullt katalogiseringshjalpmedel.
 

alfin

Aktiv medlem
Eftersom du har lagt mycket pengar pa en av de mest avancerade kameror som finns tror jag att du snart vill anvanda Photoshop.

Lightroom i kombination med Photoshop ar en svarslagen kombination.

Lightroom ar ocksa mycket mer an en raw-konverterare. t.ex. ett kraftfullt katalogiseringshjalpmedel.
Vad är skillnaden mot Capture One Pro i det avseendet, menar du?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vad är skillnaden mot Capture One Pro i det avseendet, menar du?
Jag har aldrig anvant Capture One Pro sa jag kan inte rekommendera det fran egen erfarenhet, men det verkar som om manga ar valdigt nojda med det programmet. Men om man vill anvanda Photoshop sa far man ju Lightroom, sa att saga, utan extra kostnad.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
När ni säger molnbaserat, vad menar ni då? Har aldrig testat CC bara Lightroom 4-5-6 osv. Vad är skillnaden?
Molnbaserat betyder att dina bilder lagras i molnet och inte pa din harddisk. Det ar praktiskt om du t.ex. anvander en iPad Pro for att redigera dina bilder, men daligt om du av nagon anledning inte har tillgang till internet. Jag har aldrig provat CC, men jag misstanker att det tar tid att ladda upp stora filer till molnet.

Lightroom CC Classic fungerar ungefar som de aldre versionerna du jobbat med.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Molnbaserat betyder att dina bilder lagras i molnet och inte pa din harddisk. Det ar praktiskt om du t.ex. anvander en iPad Pro for att redigera dina bilder, men daligt om du av nagon anledning inte har tillgang till internet. Jag har aldrig provat CC, men jag misstanker att det tar tid att ladda upp stora filer till molnet.

Lightroom CC Classic fungerar ungefar som de aldre versionerna du jobbat med.
Problemet med Adobes namngivning är dock att den är förvirrande. Det som nu heter LR Classic CC hette förut LR CC, vilket i sin tur är det som hette LR [versionsnummer] när det inte var en prenumerationsmodell för licensen. Vidare så har dessutom CC, Creative Cloud, bidragit till förvirringen där många fått för sig att alltihop är "i molnet", men det stämmer ju inte vare sig för Photoshop CC eller det som nu heter LR Classic CC*. Däremot är det nya LR CC (host...!) baserat på att man ska lagra sina filer i molnet, dvs på Adobes servrar.

*De kräver dock uppkoppling med jämna mellanrum för att verifiera att licensen fortfarande gäller.
 
ANNONS