Annons

70-200/4 prisökning

Produkter
(logga in för att koppla)

wolken40

Aktiv medlem
Ser nu att Sonys 70-200/4 har fått en prisökning med ca 30%, från 13000kr till 18500kr. Känns ganska saftigt att betala 18500kr för ett f4-objektiv. Hoppas att Tamron eller Sigma lanserar ett alternativ som är bra.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ojsan! Begagnat priset ökade nyss. Kanske dags att sälja min med vinst :)
Kan det vara Black friday som spökar? Höjer nu för att sedan ge 30% rabatt?
Förresten är det inte ”bara” 30% ökning utan över 40%!!!

/Stefan
 

wolken40

Aktiv medlem
Ojsan! Begagnat priset ökade nyss. Kanske dags att sälja min med vinst :)
Kan det vara Black friday som spökar? Höjer nu för att sedan ge 30% rabatt?
Förresten är det inte ”bara” 30% ökning utan över 40%!!!

/Stefan
Du har rätt Stefan, 40% ökning blir det och det är mycket. Undrar varför denna prisökning på 70-200/4? 70-200/2.8 kostar ca 28000kr och kanske var glappet för stort i pris mellan f4 och f2.8, 13000kr vs 28000kr. Hujedamig vad dyrt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har nog mitt kvar och kommer nog aldrig sälja det heller. Inte mitt mest använda objektiv men det försvarar sin plats tycker jag nog, som ett billigare substitut för den betydligt dyrare och lite tyngre 2,8:an. Välbyggt är det också.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Det var en saftig ökning.
Då hade jag tur som precis i dagarna köpte begagnat. Tänkte först dra på det tills det dök upp ett ”billigt” och tänkte annars köpa nytt medan cashbackkampanjen varar. Det hade blivit en dyrköpt väntan.
 

martinot

Aktiv medlem
Du har rätt Stefan, 40% ökning blir det och det är mycket. Undrar varför denna prisökning på 70-200/4? 70-200/2.8 kostar ca 28000kr och kanske var glappet för stort i pris mellan f4 och f2.8, 13000kr vs 28000kr. Hujedamig vad dyrt.
Verkar som vissa tillverkare (Sony i detta fallet, men även sett tex. Nikon göra så) vill kompensera den krympande fotomarknaden med att höja priserna och vinstmarginalerna per enhet istället för att satsa på volym.

Tror det är mer det som styr än valutakursen (den svenska kronkursen började gå ner och bli svag redan för 4-5 år sedan av olika orsaker och omvärldsförändringar).
 

Barkismats

Aktiv medlem
Det är flera objektiv som verkar ha ökat rejält i pris hos de stora handlarna. Bland andra 16-35/4, 35/2,8, 55/1,8, 12-24/4.
Det är några handlare som släpar efter med sina höjningar, men på det hela taget har det blivit ordentligt mycket dyrare att köpa Sony-objektiv.
Är det några andra märken som har liknande tendenser?
 

cowboy

Aktiv medlem
“ZEISS are implementing a price list change...”

...Är det några andra märken som har liknande tendenser?
Robert White (återförsäljare i UK) skrev i ett mail i mitten av september att “ZEISS are implementing a price list change on the 1st October 2018. If you have been considering purchasing a ZEISS lens, now is the time buy.”

Det framgick inte om förändringen avsåg Zeiss priser bara i Storbrittanien eller om förändringen skulle gälla generellt.

“Change” innebär i o f s inte automatiskt “increase”… :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är flera objektiv som verkar ha ökat rejält i pris hos de stora handlarna. Bland andra 16-35/4, 35/2,8, 55/1,8, 12-24/4.
Det är några handlare som släpar efter med sina höjningar, men på det hela taget har det blivit ordentligt mycket dyrare att köpa Sony-objektiv.
Är det några andra märken som har liknande tendenser?
Det här är ju väldigt synd. Tillgång till vad användarna uppfattar som prisvärda objektiv är nog viktigare än tillverkarna ibland tycks tro för acceptansen av den "plattform" användarna vill satsa på.

Lyckligtvis börjar det nu finnas så mycket Sony-objektiv ute på marknaden att det faktiskt börjar finnas en andrahandsmarknad även för Sony - så var det länge inte. Det är nog tur det för Sony för annars är risken stor att de i långa loppet prisar ut sig från mångas plattformsval och grejen är att detta ju oftast bara sker en enda gång i fotolivet för många. Misslyckas man i det så får det stora konsekvenser över tid då dessa köpare mer eller mindre för evigt gått någon annanstans.
 

wolken40

Aktiv medlem
Det här är ju väldigt synd. Tillgång till vad användarna uppfattar som prisvärda objektiv är nog viktigare än tillverkarna ibland tycks tro för acceptansen av den "plattform" användarna vill satsa på.

Lyckligtvis börjar det nu finnas så mycket Sony-objektiv ute på marknaden att det faktiskt börjar finnas en andrahandsmarknad även för Sony - så var det länge inte. Det är nog tur det för Sony för annars är risken stor att de i långa loppet prisar ut sig från mångas plattformsval och grejen är att detta ju oftast bara sker en enda gång i fotolivet för många. Misslyckas man i det så får det stora konsekvenser över tid då dessa köpare mer eller mindre för evigt gått någon annanstans.
Håller med dig Sten-Åke. Det som är bekymmersamt är att prisökningen på Sony 70-200/4 drabbar hobby/prosumer-fotografer. Yrkesfolk eller de med stor plånbok köper alltid 2.8-varianten oavsett pris.
 

martinot

Aktiv medlem
Har sett att beg.marknaden (tex. på Nikonsidan) även den direkt påverkats av prishöjningar på nyförsäljningssidan, och tyvärr gått upp de också. Så verkar som om det normalt tyvärr slår igenom även där.

Vill ni köpa några nya eller beg. objektiv så är mitt råd att passa på så fort som möjligt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Verkar som vissa tillverkare (Sony i detta fallet, men även sett tex. Nikon göra så) vill kompensera den krympande fotomarknaden med att höja priserna och vinstmarginalerna per enhet istället för att satsa på volym.

Tror det är mer det som styr än valutakursen (den svenska kronkursen började gå ner och bli svag redan för 4-5 år sedan av olika orsaker och omvärldsförändringar).
Frågan är väl bara om marknaden krympt för Sony. På Fotografiskas Tech Talk sa Sonys representant att de fortfarande inte kunde hålla jämna steg med efterfrågan på A7 III bl.a. Sony tillhör ju de som gått hyfsat det senaste året om man får tro säljsiffrorna.

Canon spegellöst verkar öka i spegelölöst FF-segmentet och går klart bättre än Nikon trots att de kom in senare, enligt de grafer Sony visade medan Nikon inte riktigt verkar lyfta än. Men detta innebär ju inte att Sonys totala sälj skulle droppa för en del av efterfrågan hos Canon och Nikon styrs ju bara över från DSLR till spegellöst så det är långtifrån något nollsummespel.

Är nog kanske för tidigt att sia om priserna skulle stiga bara för att marknaden är trög. Det är väl istället snarst så att det nu finns ett skäl för en del att uppgradera även hos Canon och Nikon. Jag tror mer på en svag krona för vår del även om vissa priser går upp över hela världen. Det märkte jag ju själv rätt klart när jag åkte till Euroland i år (Cypern och Grekland).
 

wolken40

Aktiv medlem
Begagnad 70-200/4

Lyckades hitta och köpa ett demo-exemplar av Sony 70-200/4 till ett hyfsat pris. Bara hunnit testa det någon dag, men gluggen ger skarpa bilder med härlig kontrast och färger. Testade även crop-mode som då motsvarar 300mm och 10 megapixlar på min A7iii. Riktigt användbart när det blir lite avstånd till motivet. En knapptryckning och så har jag 300mm. Ska även testa Clear Image Zoom som kan ge ytterligare lite brännvidd. Så nöjd.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har sett att beg.marknaden (tex. på Nikonsidan) även den direkt påverkats av prishöjningar på nyförsäljningssidan, och tyvärr gått upp de också. Så verkar som om det normalt tyvärr slår igenom även där.

Vill ni köpa några nya eller beg. objektiv så är mitt råd att passa på så fort som möjligt.
På kort sikt så är det ju inte alltid tillgång och efterfrågan som styr. Även relativ positionering kan säkert förklara en del och ditt exempel är väl ett som tyder på det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Håller med dig Sten-Åke. Det som är bekymmersamt är att prisökningen på Sony 70-200/4 drabbar hobby/prosumer-fotografer. Yrkesfolk eller de med stor plånbok köper alltid 2.8-varianten oavsett pris.
Håller med. Det måste finnas prisvärda alternativ till GM.

Jag har ju framhållit i en annan tråd om FW-uppgraderinge till A7 III:eek:rna (2.1) att det betydligt förbättrade stödet för de äldre A-mountobjektiven med inbyggd fokusmotor och de AF-funktioner som inte fungerat väl tidigare med adapter LA-EA3 nu faktiskt gör det på ett utmärkt sätt. Det gör ju också att en del kanske ser alternativ i begagnade objektiv som Sony 70-400mm G för A-mount. Vad jag sett så verkar det funka väldigt bra med både lock on AF pch Eye Focus. Även Sigma telezoomar för A-mount kan ju vara ett hyfsat lockande alternativ efter FW-uppgradering av A7 III och A7r III.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är bl a detta samt prestandan på FE 24-70/4 som håller mig kvar vid EF fattning och som gör att jag har noga koll på Canonhus då det alltid finns lite risker med att köra EF på FE. Men FW 2.1 var ett väldigt sympatiskt drag. Tyvärr har Sigma ännu inget 70-200/4 Art/Sports.
 
ANNONS