Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elinchrom Quadra och lithium

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har första generationen Elinchrom Ranger Quadra med ett A-huvud. Blybatteriet har dött, och några nya går inte att få tag på. Har läst i några forum om att det finns kompatibilitetsproblem med de nya lithium-batterierna, men hade kontakt med en fotohandlare igår som säger att det funkar utan problem.

Är egentligen inte så förtjust i Quadran, men nu har jag den och ogillar ännu mer att köpa nytt när det jag har går att fixa.

Finns någon här med egen erfarenhet som kan berätta hur det förhåller sig?
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Om du inte får något svar här så rekommenderar jag Facebook-gruppen "Elinchromanvändare". Där tycker jag att det finns ett stort engagemang på att svara på frågor av denna karaktär.

Jag har första generationen Elinchrom Ranger Quadra med ett A-huvud. Blybatteriet har dött, och några nya går inte att få tag på. Har läst i några forum om att det finns kompatibilitetsproblem med de nya lithium-batterierna, men hade kontakt med en fotohandlare igår som säger att det funkar utan problem.

Är egentligen inte så förtjust i Quadran, men nu har jag den och ogillar ännu mer att köpa nytt när det jag har går att fixa.

Finns någon här med egen erfarenhet som kan berätta hur det förhåller sig?
 

Anjou

Aktiv medlem
Blybatteriet har dött, och några nya går inte att få tag på.Finns någon här med egen erfarenhet som kan berätta hur det förhåller sig?
Det går ganska enkelt att byta ut blybatteriet i plåtboxen. Jag har själv köpt ett nytt blygel-batteri som hade "nästan" samma specar som originalet.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag har första generationen Elinchrom Ranger Quadra med ett A-huvud. Blybatteriet har dött, och några nya går inte att få tag på. Har läst i några forum om att det finns kompatibilitetsproblem med de nya lithium-batterierna, men hade kontakt med en fotohandlare igår som säger att det funkar utan problem.

Är egentligen inte så förtjust i Quadran, men nu har jag den och ogillar ännu mer att köpa nytt när det jag har går att fixa.

Finns någon här med egen erfarenhet som kan berätta hur det förhåller sig?
Jag har mailat Aifo när jag haft Elinchrom-undringar. De svarar snabbt och är proffsiga.
 

Matchfotografen

Aktiv medlem
Lite trådlyft här.

Gjorde också slag i saken idag och bytte blyack i ett Quadra blybatteri.
4 skruvar för att öppna boxen sen och lossa två kabelskor från batteriet och sen plocka ihop igen.

Hade inte tålamod att beställa på nätet så drog till Kjell & Co och köpte detta:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/batterier/blyackumulatorer/ritar-blyackumulator-12-v-32-ah-p33116

Lätt värt besväret för min del iaf, nytt liv i gamla kitet för 369kr. Vilken skillnad på laddtid det blev.. :)
 
ANNONS