Annons

Varför fortsätter Nikon sälja gamla kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det är väl en klassisk buzzwordsamling. Ingen säger ju numera att de gärna vill öka ledtiderna och samla på lager.

Det är möjligt att Canon har slutat med att göra stora batcher av samma sorts objektiv, men för några år sen gjorde de så åtminstone. Om de har ändrat på det måste de ha funnnit något sätt att minska ställtiderna rejält.
 

nivas

Aktiv medlem
To mitigate these risks, management believes that it is crucial to continue reducing work-in-process inventories by decreasing production lead times in order to promptly recover related product expenses, while balancing risks
of supply chain disruptions by optimizing finished goods inventories in order to avoid losing potential sales opportunities.
Nu pratar dom i första hand om att reducera work in process, och det är ju något helt annat än färdigvarulager.
Problemet med att tillverka något i halvstora serier brukar vara att hålla materialpriset nere och kvaliteten uppe.
Efter ett tag så uppstår även problemet att de elektronikkomponenter som ingår i produkten utgår hos tillverkaren, vilket gör att man antingen behöver köpa på sig ett lager av komponenter eller med risk för att rucka på kvaliteten ersätta med likvärdiga.
När det gäller dessa billiga konsumentprodukter som t.ex. D5300 så gäller det även att ha en effektiv produktionslina uppsatt i fabriken med fungerande automation för att hålla produktionskostnaden nere. Så länge det finns plats för linan och den utrustning som ingår i den fungerar, och volymerna hålls uppe någotsånär så är det bara att tillverka.

I slutändan så är svaret på varför det tillverkas och/eller säljs gamla produkter: för att det finns en lönsamhet i att göra det.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag är övertygad om att tillverkarna inte har lager som räcker flera år.
Som Per påpekat är det faktiskt tydligen ofta det de har för många modeller av kameror och de flesta objektiv. Som jag har fått det beskrivet från flera håll så tillverkar i batchar (laddningar?) så länge produkten är aktuell. Om produkten bedöms kunna säljas vidare även efter att en ersättare lanserats (inte aktuellt för alla modeller) ser man till att ha ett vad man bedömer som lagom stort lager när man växlar över till nästa produkt. Har man väl börjat bygga nästa modell blri det både dyrt och opraktiskt att rigga tillbaka fabriken till en gammal produkt plus att det kan vara svårt att få tag i vissa udda specialkomponenter (som sensorer om man i övrigt bytt till en nyare generation).

Sedan skiljer det en del mellan olika typer av modeller. För de billigare modellerna som tillverkas med en hög grad av automatisering blir det vanvettigt opraktiskt att ställa tillbaka en fabrik när man väl växlat över till en nyare modell. Det jag beskrev ovan om att bygga upp ett lager i slutet av produktlivscykeln gäller nog i huvudsak de billigare modellerna.

Med mer handbyggda modeller (det är en glidande skala från "nästan helt automatiserat" till "nästan helt manuellt") är det lite enklare att växla mellan olika produkter. Om vi tar Nikons Sendai-fabrik som exempel så verkar de ha en del olika produktionslinjer (automatiserade delar av produktionen) stående vilande när man gör andra modeller. Det blir lite av "nu bygger vi Z7 i några veckor, sedan bygger vi D850 några veckor, och sedan lite D5 ett tag". Men det finns helt klart en gräns för hur mycket av gamla produktionslinjer man kan ha tillgängliga. Någon tillverkning av F6 har man så vitt jag förstår inte haft på rätt många år - där handlar det om ett lager som säljs ut. Samma gäller ju rena proffsmodeller (ensiffriga som D2/D3/D4/D5) där man varken har speciellt stora lager eller gör någon som helst efterproduktion. När man ser sådana äldre modeller i handeln handlar det om lagerex från återförsäljarledet.

En av de få proffsigare modeller där man vad jag förstått i alla fall ett kort tag fortsatte bygga den äldre modellen efter att en nyare lanserats var Eos 5D III som fortsatte sälja bra rätt länge efter att 5D IV lanserats.

Min gissning är att de tillverkas i något hörn i t.ex. Sendaifabriken, mer för goodwill än jättevinster.
Sendai-fabriken är ett trångt ställe där man verkar utnyttja ytorna till det yttersta och bara har plats för sådant som tillverkas här och nu. Objektiven du nämnde har likt F6 inte tillverkats på ganska länge. Har för mig att 50/1,2 var ett av de sista man tillverkade och jag har för mig att man slutade bygga sådana runt 2010-2012 någonstans.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Som Per påpekat är det faktiskt tydligen ofta det de har för många modeller av kameror och de flesta objektiv. Som jag har fått det beskrivet från flera håll så tillverkar i batchar (laddningar?) så länge produkten är aktuell. Om produkten bedöms kunna säljas vidare även efter att en ersättare lanserats (inte aktuellt för alla modeller) ser man till att ha ett vad man bedömer som lagom stort lager när man växlar över till nästa produkt. Har man väl börjat bygga nästa modell blri det både dyrt och opraktiskt att rigga tillbaka fabriken till en gammal produkt plus att det kan vara svårt att få tag i vissa udda specialkomponenter (som sensorer om man i övrigt bytt till en nyare generation).

Sedan skiljer det en del mellan olika typer av modeller. För de billigare modellerna som tillverkas med en hög grad av automatisering blir det vanvettigt opraktiskt att ställa tillbaka en fabrik när man väl växlat över till en nyare modell. Det jag beskrev ovan om att bygga upp ett lager i slutet av produktlivscykeln gäller nog i huvudsak de billigare modellerna.

Med mer handbyggda modeller (det är en glidande skala från "nästan helt automatiserat" till "nästan helt manuellt") är det lite enklare att växla mellan olika produkter. Om vi tar Nikons Sendai-fabrik som exempel så verkar de ha en del olika produktionslinjer (automatiserade delar av produktionen) stående vilande när man gör andra modeller. Det blir lite av "nu bygger vi Z7 i några veckor, sedan bygger vi D850 några veckor, och sedan lite D5 ett tag". Men det finns helt klart en gräns för hur mycket av gamla produktionslinjer man kan ha tillgängliga. Någon tillverkning av F6 har man så vitt jag förstår inte haft på rätt många år - där handlar det om ett lager som säljs ut. Samma gäller ju rena proffsmodeller (ensiffriga som D2/D3/D4/D5) där man varken har speciellt stora lager eller gör någon som helst efterproduktion. När man ser sådana äldre modeller i handeln handlar det om lagerex från återförsäljarledet.

En av de få proffsigare modeller där man vad jag förstått i alla fall ett kort tag fortsatte bygga den äldre modellen efter att en nyare lanserats var Eos 5D III som fortsatte sälja bra rätt länge efter att 5D IV lanserats.



Sendai-fabriken är ett trångt ställe där man verkar utnyttja ytorna till det yttersta och bara har plats för sådant som tillverkas här och nu. Objektiven du nämnde har likt F6 inte tillverkats på ganska länge. Har för mig att 50/1,2 var ett av de sista man tillverkade och jag har för mig att man slutade bygga sådana runt 2010-2012 någonstans.
Här är några referenser:

Canon sitter på sitt lager i snitt 50 dagar:
https://global.canon/en/ir/annual/2018/canon-annual-report-2018.pdf

Nikon F6 tillverkades så sent som 2018 i Sendaifabriken:
https://www.dpreview.com/articles/0991985115/from-f-to-z-we-tour-nikons-sendai-factory?slide=2
 

larsborg

Aktiv medlem
Inte bara Nikon som gör det. RX100 lanserades 2012. Senaste modellen är hela 5 generationer nyare.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1302505

https://www.sony.se/electronics/cyber-shot-kompaktkameror/dsc-rx100

Så länge som det finns köpare så......
Ja, visst, ett bra exempel, RX100 I (även kallad originalet) kom 2012, kostade då
något över 7000:-, tillverkas fortfarande, säljs nu för ca 3000:-.
RX100 I lär vara en av de bäst säljande digitala kompaktkamerorna någonsin,
mycket kompetent kamera.
Även efter snart 7 år finns det en stor efterfrågan, på just RX100 I, - Sony hade prickat rätt, från början!
De övriga kamera tillverkarna har säkert "klassiker", som tillverkas/säljs i många år.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Ja, visst, ett bra exempel, RX100 I (även kallad originalet) kom 2012, kostade då
något över 7000:-, tillverkas fortfarande, säljs nu för ca 3000:-.
RX100 I lär vara en av de bäst säljande digitala kompaktkamerorna någonsin,
mycket kompetent kamera.
Även efter snart 7 år finns det en stor efterfrågan, på just RX100 I, - Sony hade prickat rätt, från början!
De övriga kamera tillverkarna har säkert "klassiker", som tillverkas/säljs i många år.
Optiken börjar på 28 mm istället för 24 som på de senare. En dealbreaker för mig.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör

jonasfj

Avslutat medlemskap
Har funderat på det här ganska länge, normalt när företag ersätter en produkt med en ny så har dom utförsäljning på den gamla och sen promotar bara den nya men inte Nikon.

Nikon fortsätter istället sälja den gamla modellen så länge som det finns intresse bland köpare.
Exempel:
D5300 började säljas 2014, den har sedan dess blivit ersatt två gånger men går fortfarande att köpa ny från Nikon nu 2019 trots att D5600 finns till försäljning.
Andra exempel är D7200 som ersattes av D7500 men ändå känns det som att Nikon försöker göra mer reklam för den gamla modellen än för den nya.

Är det här en känd strategi från Nikon att inte försöka få folk att köpa den senaste utan istället försöka få folk att köpa förra årets modell?
Känns som typ ALLA andra företag oavsett bransch bara vill att vi alltid ska köpa den senaste produkten.

Personlig reflektion är att det här är grymt bra och jag önskar att fler företag jobbade efter samma princip, det är väldigt sällan man har behov av allt den senaste produkten erbjuder, oftast nöjer man sig med förra årets modell i flera år till :p
Sony säljer t.ex. fortfarande A7ii till ett lägre pris än A7iii trots att den senare kom för ett år sedan. Du kan fortfarande köpa Fujifilm XT-2 osv. Apple säljer fortfarande iPhone 7 och kanske tom 6:an i Afrika.

Det är bara nys att det är gamla lager. De fortsätter att producera dessa modeller parallellt för att ha produkter med lägre pris på de marknader som inte kan absorbera de högre priserna.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag undrar hur länge nikon Z6 och Z7 kommer produceras om de släpper en Z8 och Z9 med dubbla minneskortsplattser, batterigrepp och förbättrad fokusering.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag undrar hur länge nikon Z6 och Z7 kommer produceras om de släpper en Z8 och Z9 med dubbla minneskortsplattser, batterigrepp och förbättrad fokusering.
Nikon har oftast en produktcykeln som löper över 4 år. Ibland kommer det en "facelift" som kallas s ungefär vid halvtid.

De har "hintat" om både en instegsmodell (Z1 eller Z5?) och en större mer avancerad modell för sport/action (Z9?). Nyligen nämnde de även att de tittar på spegelfri APS-C.

Men ingen vet!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nikon har oftast en produktcykeln som löper över 4 år. Ibland kommer det en "facelift" som kallas s ungefär vid halvtid.

De har "hintat" om både en instegsmodell (Z1 eller Z5?) och en större mer avancerad modell för sport/action (Z9?). Nyligen nämnde de även att de tittar på spegelfri APS-C.

Men ingen vet!
Troligen kommer både Nikon och Canon ha fokus på spegellösa kameror för framtiden. Det finns mycket att vinna på det. Fast det kommer säkert under lång tid finnas dSLR alternativ att välja på. Detta är från Canon rumors. Nikon har nog också något liknande på gång.

"Canon has had a pretty busy 2019, and it looks like that’s going to continue if the latest information we’ve received is to be believed.

We’re told that a new “mid-level” DSLR will be coming in 2019, but that it won’t be an EOS 7D Mark III replacement. The obvious thought would be a replacement to the EOS 80D. It has been rumoured in the past that the EOS 80D and EOS 7D Mark II could be amalgamated into one body going forward.

We’re not sure how the APS-C lineup is going to play out at the moment, but it looks like 2019 will bring some clarity.

The second camera we’re told that is coming for sure in 2019 is a replacement to the Canon EOS M5. We’re told this camera will feature an all-new 24mp sensor and would put a larger gap in features between the top of the EOS M lineup and the EOS M50. No information about features was given."
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Troligen kommer både Nikon och Canon ha fokus på spegellösa kameror för framtiden. Det finns mycket att vinna på det. Fast det kommer säkert under lång tid finnas dSLR alternativ att välja på. Detta är från Canon rumors. Nikon har nog också något liknande på gång.

"Canon has had a pretty busy 2019, and it looks like that’s going to continue if the latest information we’ve received is to be believed.

We’re told that a new “mid-level” DSLR will be coming in 2019, but that it won’t be an EOS 7D Mark III replacement. The obvious thought would be a replacement to the EOS 80D. It has been rumoured in the past that the EOS 80D and EOS 7D Mark II could be amalgamated into one body going forward.

We’re not sure how the APS-C lineup is going to play out at the moment, but it looks like 2019 will bring some clarity.

The second camera we’re told that is coming for sure in 2019 is a replacement to the Canon EOS M5. We’re told this camera will feature an all-new 24mp sensor and would put a larger gap in features between the top of the EOS M lineup and the EOS M50. No information about features was given."
Jag följer inte Canon så noga, men det verkar intressant nog ha en helt klart annorlunda strategi än Nikon. Canon verkar inte ha givit upp konsumentmodellerna på samma sätt som Nikon.

Nikon verkar nöjda med försäljningen av D750, D850 och de nya Z-modellerna.

De påstår att fullformat växer snabbare än de förutspått och tror att spegelfria kameror kommer att komma ikapp DSLR. Samtidigt verkar de helt inställda på att DSLR kommer att finnas kvar för professionell bevakning av sport osv.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att Canon satsar på billigare EOS-R med APS-C beror nog delvis på att ha billigare alternativ för nybörjare att starta med. Så kallade instegskameror.
Hur många objektiv Canon kommer släppa för detta segmentet vet ju ingen. Fast det blir ju lite konstigt om man skall köpa en billig kamera och betala dubbelt så mycket för första objektivet.
Frågan är väl vad Canon gör med sin M-serie på sikt. Fast vem vet, de kanske tjänar bra pengar på dem också.

Det är inte så lätt att bedöma vad som är lönsammast hos varje företag. Vi vet att Instax är Fujis mest lönsamma kamera-serie. Jag skulle ha gissat på X-serien om jag inte läst i intervjuer med Fuji att det är Instax.

Personligen tror jag det gäller för alla de stora kameratillverkarna att skapa kameror som passar för att enkelt ta steget över från att fota med mobilkameror. Titta bara på fotosidan. Vi som använder mer avancerade kameror och hänger på forumen är till stor del medelålders eller äldre herrar. En långsamt utdöende samling.
Skapa sin egen iPhone lösning som för de som nu fotar med smartphones att vilja gå över till något som ger bättre bilder utan de behöver lära sig mycket om AF, skärpedjup eller ISO. Utan att detta är något man kan lära sig med tiden och slå på allt mer avancerade funktioner. Kanske något man kan köpa till och ladda ner med kamerans inbyggda sim-kort.
Hur många av oss har inte startat med en Instamatic som första kamera. Den hade inte så många knappar och vred. Fast den ledde oss in till att ta bilder.
Kameraindustrin måste ju inse att 10 miljoner sålda kameror per år till en befolkning på 7,5 miljarder är ett misslyckande.
 

PMD

Aktiv medlem
Att Canon satsar på billigare EOS-R med APS-C beror nog delvis på att ha billigare alternativ för nybörjare att starta med.
Canons spegelfria APS-C-systemkameror har EF-M-fattning. Någon APS-C-kamera med RF-fattning har vi inte sett än. Jag är lite skeptisk till rykten som talar om en EOS-R-kamera med APS-C-sensor när det redan finns spegelfria APS-C-kameror från Canon sen cirka 7 år. Men konstigare saker har förvisso hänt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Canons spegelfria APS-C-systemkameror har EF-M-fattning. Någon APS-C-kamera med RF-fattning har vi inte sett än. Jag är lite skeptisk till rykten som talar om en EOS-R-kamera med APS-C-sensor när det redan finns spegelfria APS-C-kameror från Canon sen cirka 7 år. Men konstigare saker har förvisso hänt.
Canon bryr sig inte så mycket om vad du tror. De kommer trots det att behöva instegskameror för deras nya spegellösa. Hur fångar man annars in nya fotografer till sitt nya system. Ingen kommer ju gå och köpa en en kamera för 30 000 för att se om man får bättre bilder av sin förstfödda.
 

larsborg

Aktiv medlem
Kameraindustrin måste ju inse att 10 miljoner sålda kameror per år till en befolkning på 7,5 miljarder är ett misslyckande.
Misslyckande?
Är vi 7,5 miljarder på planeten, har ingen egen koll, - men det går väl inte, att tvinga in en kamera till varje person?
Varken småbarn (ha-ha) eller ointresserade vuxna vill/kan inte lära sig, hur "prylen" skall hanteras ....
Mobilkameran är lättare, att hantera, inga "konstiga" finesser", bara rikta in, tryck.
En Kodak lådkamera eller en Kodak Instamatic, i toppmodern tappning, m.a.o.!
 

PMD

Aktiv medlem
Canon bryr sig inte så mycket om vad du tror.
Dagens självklarhet.

De kommer trots det att behöva instegskameror för deras nya spegellösa. Hur fångar man annars in nya fotografer till sitt nya system. Ingen kommer ju gå och köpa en en kamera för 30 000 för att se om man får bättre bilder av sin förstfödda.
Vad gör dig så säker på det? Canon är duktiga på att segmentera.

Vi får väl se. Hur klassar Canon Rumours ryktena om en RF-kamera med APS-C-sensor?
 
ANNONS