Annons

Byta min Canon 5D IV mot en Canon EOS R ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
Hej,

Går i tankar om att byta min 5D IV mot en Canon EOS R, vet inte om det är nyhetens behag eller nån fix ide jag har fått. Men uppsakattar att R är lite mindre o smidigare har en liten spegelös Olynpus med o lärt mig uppskatta en EVF mer o mer.

Nån som har gjort bytet eller har erfarenhet från EOS R ?


Vänligen
Niklas
 

Kent Karlsson

Aktiv medlem
EOS R lite reflektioner

Jag har fotat med EOS R sedan i november. Var länge fundersam på en 5D. Skulle då ha denna som enda kamera istället för den 1DX + 6D jag hade. Då kom det ett erbjudande om inbyte och rabatt på EOS R. Plus att jag lagt ut 1 DX:en utan att få den såld. Summeringen av detta är att skulle jag bara ha en kamera skulle jag ha en 5D MK4. Detta då EOS R inte funkar att fota sport och action med för mig. Det som stör mest är att sökaren hackar i uppdateringen och fokussättningen av punkten inte blir lika precist med att flytta på skärmen bak. Detta vore en huvudanledning för mig. Tydligen uppdateras EVF:en snabbare med RF objektiv vilket jag inte testat. Det du får ut av sensorn i form av kvalité, iso mm är nog ganska lika. Det som är omställningen är att det är ett delvis annat sätt att komma åt menyer och annat. Mycket likt det vanliga men några grejor som inte sitter i ryggraden. Saknar ratten bak ibland när jag bläddrar bland bilder exempelvis. Alla funktioner finns ju där men en del görs annorlunda. Ett exempel är den touchbar som finns. Ser inte riktigt nyttan med den. Fast det kan ju vara att jag inte riktigt har vant mig.

Sen finns det fördelar som inte 5D har. Att det går att svänga ut skärmen vid makro eller låga positioner med stativ är kanon. EVF där det syns vad som kommer att bli är en annan fördel. Enkelt att se när man behöver kompensera lite i exponeringen. Sitter ju utmärkt i handen och är liten och smidig. Sen skall det ju bli intressant var RF objektiven tar vägen. Prisbilden är ju hög. Har ett RF 24-105 på och det är ruggigt skarpt så kvalitén finns. Har man en befintlig objektivuppsättning kommer det nog kosta en slant att uppgradera efterhand.

Det som kommer ur den ur ISO och skärpesynpunkt är super. Autofokusen är mycket kompetent och när jag fotar med min 1DX så slås jag numera av hur litet fokusområdet är på denna. När det gäller filmning och de delarna har jag begränsad erfarenhet men det jag testat är ju kanon. Blir otroligt bra på HD och 4 K. En smart grej är att när den är avstängd så fälls det fram en skyddsgardin så sensorn är skyddad vid objektivbyte.

Så kan rekommendera kameran som sådan. Har du behov att fota action och sport kanske jag skulle fundera ett varv till. Framförallt bilder per sekund är det som hackar på EOS R. Har försökt dela lite erfarenheter. Hoppas de kan bidra.
 

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
Tack för du tog dig tid att svara o för dina synpunkter.

Även om jag inte kanske kommer fota så mycket sport så vill man ju ändå försöka ha en kamera som är så allround som möjligt.

Blir en svår nöt detta känner jag ! :)

/Niklas
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har enbart testat EOS R. Du har fått jättebra hands-on tips. Jag vill sätta detta i ett annat perspektiv också. Tänk på att EOS-R är en första generations produkt. Enl Canon själva kommer IBIS i en kommande modell. Gränssnittet i EOS-R är även den första generations. Avsaknad av joystick gör AF svårt att styra med handskar då även den nya touch kontrollen blir värdelös.

Nikon har sänkt sina priser avsevärt. Canon har visserligen sänkt priset på EOS-R men i jämförelse med Nikon Z finns mycket utrymme kvar och Canon har för vana att lansera högt och sänka priser drastiskt (tänk bara på 6D II) så det finns som jag tror stort utrymme för prissänkning om man nu skall ha en EOS R. Dock ser jag på många sätt EOS R som sensorn från 5D IV men med målgruppen som 6D II - överdrivet högt pris alltså.

Själv skulle jag invänta en med ett gränssnitt som matchar 5D IV. Initialpriset lär bli högt men lär falla enl Canons praxis.
 

jn4u

Aktiv medlem
Hela grejen med spegellös kamera är just att man har en digital sökare. Man ser hur bilden blir. Man kan zooma in på manuella objektiv. FD linser får nytt liv. etc...

Bara att sätta bländare 11 och trycka på nedblädningsknappen och titta i sökaren är en helt ny upplevelse.

Jag har gått via Sony A7R till Canon Eos R. Visst jag har en 5D III och 7D II. Men de används ytters sällan. Typ bara där autofokusen kräver det. Typ barn och fågelfotografering.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hela grejen med spegellös kamera är just att man har en digital sökare. Man ser hur bilden blir. Man kan zooma in på manuella objektiv. FD linser får nytt liv. etc...

Bara att sätta bländare 11 och trycka på nedblädningsknappen och titta i sökaren är en helt ny upplevelse.

Jag har gått via Sony A7R till Canon Eos R. Visst jag har en 5D III och 7D II. Men de används ytters sällan. Typ bara där autofokusen kräver det. Typ barn och fågelfotografering.
Skall man ändå köra med gamla gluggar och fokusera manuellt kan man lika gärna köpa en gammal Sony A7 för 4500kr och en billiga FD-FE adapter medan man inväntar något bättre eller lägre priser från Canon. Skall man fokusera manuellt behövs ju inte det senaste eller ens det egna märket.
 

jn4u

Aktiv medlem
Vem snackar om gamla gluggar. Jag har allt från FD, EF till nya RF. Men jag har inte bytt till spegellöst för att det fokuserar bättre med autofokusen. Utan just för att det är spegellöst och att man har en digital sökare. För mig handlar det inte EOS R är bästa kameran nu utan jag tror på Canon RF system i längden och där skall jag köpa mina nya gluggar.

Fokus fungerar men man måste lära sig att hantera den.

Måste man låsa sig till att äga en kamera? Antigen köper man en ny 1DX mark II eller EOSR, 5D mark III och 7D II för samma pengar.

Min poäng är om man vill ta steget till spegelöst med de fördelar som det erbjuder eller om man vill ligga kvar ett tag till i dlsr. Tror man på Nikon välj det. Tror man Sony välj det, tror man på Canon köp det.
 

patson

Aktiv medlem
Jag bytte min 5D Mark IV mot en EOS R och är fullt nöjd.

Jag ville ha en mindre och lättare kamera med samma bildkvalitet som Mark IV och när Cyberphoto presenterade sitt test av EOS R såg den till och med ut att ge bättre bildkvalitet i skärpa och detaljåtergivning än Mark IV. Ett kort tag ägde jag båda kamerorna och kunde då jämföra bildkvaliteten själv, där jag testade med samma objektiv och inställningar på stativ. Ja, det stämde att det är bättre skärpa i bilderna från EOS R. Enligt obekräftade uppgifter tack vare den nya DIGIC8-processorn. Den ger också mer "färdiga" RAW-filer än Mark IV, där jag får dra betydligt kraftigare i reglagen för att få samma resultat i konverteringen.

Det jag saknar hos Mark IV är den snabba serietagningen, men å andra sidan fotograferar jag sällan sådana motiv att jag har det behovet. EOS R ger som tidigare sagts en slags laggning där den elektroniska sökaren inte hinner med riktigt. Ej noterat om problemet minskar med RF-objektiv. Dessa är för övrigt dyra och tunga så jag håller mig till EF-objektiv med adaptern. Funkar fint för mig.

En annan fördel är att man ser exakt hur exponeringen blir i sökaren. Även smidigt att kunna se såväl menyer som redan tagna bilder i sökaren, särskilt soliga dagar då skärmen knappt syns. Knappar och reglage är flyttade och jag hittar dem inte lika lätt som förr efter 12 år med andra digitala EOS-kameror, men tids nog lär jag mig väl.

Så jag är fullt nöjd men det är förstås olika vilka behov och önskemål man har på sin kamera. Lycka till.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vem snackar om gamla gluggar. Jag har allt från FD, EF till nya RF. Men jag har inte bytt till spegellöst för att det fokuserar bättre med autofokusen. Utan just för att det är spegellöst och att man har en digital sökare. För mig handlar det inte EOS R är bästa kameran nu utan jag tror på Canon RF system i längden och där skall jag köpa mina nya gluggar.

Fokus fungerar men man måste lära sig att hantera den.

Måste man låsa sig till att äga en kamera? Antigen köper man en ny 1DX mark II eller EOSR, 5D mark III och 7D II för samma pengar.

Min poäng är om man vill ta steget till spegelöst med de fördelar som det erbjuder eller om man vill ligga kvar ett tag till i dlsr. Tror man på Nikon välj det. Tror man Sony välj det, tror man på Canon köp det.
Jo. Fast för manuella gluggar kan man köpa en Sony A7 billigt nu och invänta billigare eller bättre från Canon. Givetvis kan man byta system också eller skaffa Canon EOS R. Har man gott om pengar kan man ju köpa en av varje och byta varje år. Jag är snål. Ett köp skall verkligen vara värt det.
 

Siljefjord

Aktiv medlem
Jag bytte från 1dx och 5d mark iv till 1d mark iv och eos r och den största anledningen var att det var svårt att sätta fokus med stora bländaröppningar med 5d och 1dx. Särskilt vid bröllopsfoto med 85/1,2. Jag var tvingad att fota med liveview tidigare och det blev ganska långsamt med risk att missa viktiga ögonblick.

Nu med eos r sätter jag fokus nästintill 100% av bilderna och jag kan ha ögat i sökaren hela tiden. Stor skillnad i mitt bröllopsfotande.

En annan anledning var att kunna fota helt ljudlöst i skogen bland vilda djur. Där särskilt 1dx var högljudd. Stor skillnad.

Vid fågelfoto och sportfoto använder jag mest 1d mark iv som går att få för en billig peng begagnad. Mycket bra kamera till de ändamålen. Eos r går till det men kräver mer av fotografen.

Bildmässigt är eos r fantastisk!
 

AWid

Aktiv medlem
Thom Hogan, en av få på nätet som jag betraktar som seriös, har skrivit en del om valet mellan spegelreflex och spegellöst. Visserligen ganska mycket med bäring på Nikons modeller, men frågan är ju densamma oavsett vilket fabrikat man har eller tänkt skaffa. Jag tycker hans artikel är både tankeväckande och klargörande. Den finns här.

Tom H har flera sidor som jag kan rekomendera:
https://www.sansmirror.com/
https://www.dslrbodies.com/
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag skulle invänta ersättaren till EOS R, för 10 år sedan kom 7D som klarade 8bps, med EOS R har flera tester upptäckt att man till och med haft svårt att få till 4bps i bland 2,5bps, laggningarna med EVF borde inte finnas från en sådan välrenommerad tillverkare som haft spegelösa APS-C kameror sedan 7 år tillbaka, alltså inga nybörjare precis, jag skulle vara lite grinig på Canon varför dom avvaktar hela tiden, vi kan allt men inte just nu, vi stoppar in sensorn från MKIV så länge för vi hade inget bättre just nu, i och för sig ingen dålig sensor men man kunde ha snabbat upp den mera, klart att EOSR borde fixa 10bps ( Canon som tillhör eliten vad gäller autofokus med jättelång erfarenhet )- Vänta in ersättaren det skulle jag göra, jag tror inte den ligger lång borta.
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag har haft EOS R sedan den kom och har i stort sett enbart positiva saker att skriva om den. Jag bloggade om den som resekamera här på FS för en tid sedan:
https://www.fotosidan.se/blogs/arnebivrin/canon-eos-r-som-resekamera-i.htm

Fokushastigheten är inte som en 1D X II, men den är inte extremt långsam heller. Serietagningen är helt ok om man inte fotar sport. Bildkvaliteten är mycket bra och 30 MP räcker långt.

Det jag gillar mest är storleken och att det går att filma med sökaren mot ögat. Adaptern fungerar helt problemfritt på alla mina objektiv, från 11-24 till 500mm.

Jag har efter många år ännu inte haft eller ens hört talas om en kamera som är bra på allt.
 
ANNONS