Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasigt CD-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

lgsv

Medlem
Hej, vet inte om det här passar i detta forum men undrar om någon har varit med om att CD-kortet i kameran är oläsbart. Har försökt med recovery men inte fullt ut eftersom man talar om formatera men då ryker väl allt. Undrar om någon har nåt bra svar. Tacksam för svar om någon har ett.

mvh

Larsgöran
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det bör vara möjligt att återskapa även om operativsystemet ditt önskar formatera. Stoppa i kortet i en minneskortsläsare, ignorera formateringen och dra i gång Photorec. Den bör hitta kortet ändå. Följ guiden steg för steg https://kameratrollet.se/2013/05/19/aterskapa-forlorade-bilder/
Tag skärmklipp hur det ser ut med programmet och ladda upp om du är osäker.

För övrigt ligger datan kvar på minneskortet även om man snabbformaterar, men det är ett annat kapitel.
 

Mats G

Aktiv medlem
Formatera?

Har råkat ut för att det inte gick att återskapa med Rescue-programmet, förrän man formaterat. Inget försvinner om man inte skrivit över de gamla filerna.
 

apersson850

Aktiv medlem
Inte för att det hjälper, men CD kort har jag aldrig hört talas om. Så jag antar det är en felskrivning. Men skulle det vara SD kort eller CF kort?
 

lgsv

Medlem
Trasigt CF kort

Sorry, CF ska det va och inte CD.
Mitt CF kort går inte ens att formatera.
Nån som har en aning och upplevt detta?

Mvh

Larsgöran
 

PeterWem

Aktiv medlem
Sorry, CF ska det va och inte CD.
Mitt CF kort går inte ens att formatera.
Nån som har en aning och upplevt detta?

Mvh

Larsgöran
Har bränt ett SD-kort där bilden inte gick att ta bort.

Kan du inte formatera bör kortet vara kört men kanske ändå kan gå att läsa. Testade du att dra i gång Photorec?
 

lgsv

Medlem
Trasigt CF kort

Har bränt ett SD-kort där bilden inte gick att ta bort.

Kan du inte formatera bör kortet vara kört men kanske ändå kan gå att läsa. Testade du att dra i gång Photorec?
Tyvärr, det hittar inte kortet. Säger fel katalognamn.
Det verkar skapas någon RAW struktur, inte typ FAT
Tack för ditt svar

mvh

Larsgöran
 
ANNONS