Annons

Stillbildsspel på DVD

Produkter
(logga in för att koppla)

dr_xemacs

Medlem
Hej!

Jag har ett par år stångats med problemet bildvisning hemma i soffan framför TV-n. På den gamla analoga tiden tvingades man att släpa fram en duk och en projektor, samt släcka ner och exkludera all annan aktivitet under bildvisningen.

Idag finns DVD-spelaren, och givetvis uppstår då genast behovet att skapa DVD-bildspel (där man även kan infoga små videosnuttar och bildsekvenser...) samt lägga mysig musik på om man vill. Dessa kan även avnjutas i lite belysning, med t.ex. tilltugg om man så vill.

Program att skapa dessa bildspel med har varit mitt största problem. Har testat en del olika program, Ulead och Adobe har de bästa programmen jag hittills har sett. Uleads Videostudio stödjer DVD-formatet (720 x 576, 25 fps), men skapar tidvis erbarmlig kvalitet på DVD-n (beror det på dålig mpeg-encoder?!) Min gamla Adobe Premiere 6.0 stödjer inte detta format. Min fråga till forumet är nu om någon har haft erfarenhet av senaste Premiere (ev P. Elements) och kan säga om den stödjer DVD formatet 720 x 576, 25 fps samt DVD-meny-redigering.

M.v.h. Dr_Xem@cs
 

Agonotheta

Aktiv medlem
hade det inte varit för du skulle ha dvd meny skulle jag rekomenderat dig att prova windows movie maker.
den kan man göra allt det du är ute efter, vet dock inte om det går specificera en viss storlek och fps
 

dr_xemacs

Medlem
Kvaliteten?

Hej och tack för svar!

Tyvärr är nog kvaliteten rätt viktig för mig. Har gjort bildspel med upplösningen 360 x 288, bl.a. med MS Moviemaker 2, men de blir inte så bra som jag ville ha dem. Jag jämför med om jag t.ex. skulle släpa fram skatboet med kablar och köra laptopen direkt i TV-n, vilket ger bättre bild. Det är inget alternativ för mig.

Köper gärna överkurs om man kan utöka sin verksamhet med t.ex. en videokamera längre fram och vill sätta ihop fullvärdiga DVD-er med familjelycka! Det är dessutom en utmärkt gåva att kunna ge bort en DVD, med t.ex. semesterresebilder till deltagarna i resan som inte fotade!

M.v.h. Dr_Xem@cs
 

Fotobias

Aktiv medlem
Till att klippa och redigera film använder jag Adobe Premiere Pro... och det funkar suveränt! För att sedan få ut det på DVD så finns funktionen, men den är inte att rekommendera (kanske finns senare version som är bättre). Det jag gör är att exportera i DV-kvalitet och sedan använder jag Adobe Encore DVD 1.5 för att skapa DVD:n med menyer och kapitel... funkar kalasbra.
Men ska jag bara snabb-bränna ner ett bildspel med musik så kör jag proshow som Patrik nämnde.
 

dr_xemacs

Medlem
Versioner

Hej och tack för svar!

Vilken version av Premiere Pro har du, jag har 6.0. Vad exakt gör att du inte rekommenderar Premiere för bränning? Är det format eller användarvänlighet, eller saknas menyredigering, eller är det annat?

När du använder Encore, kan du då skapa kapitel som vid spelning "sömlöst" övergår i varandra (något jag har saknat mycket!)

M.v.h. Dr_Xem@cs
 

avslut110630

Avslutat medlemskap
På den DVDn som jag har så är det bara att bränna ner bilderna på skivan, sedan så kan dvdn göra olika bildspel av bilderna på skivan.

För att få en meny kan du ju alltid mappa upp bilderna på dvdn så man kan visa olika mappar altså.

Det tål ju att prova då det är ganska enkelt och billigt att fixa till.
 

Fotobias

Aktiv medlem
Jag kör med Premiere Pro 7.0... Menyredigering saknas vad jag vet och inte heller är själva DVD-rendreringen stabil... Kanske är senaste versionen bättre.
Encore DVD 1.5 fixar det däremot utmärkt. Menyer skapar man efter mallar om man inte vill knåpa ihop dem helt själv... kapitel övergår "sömlöst" i varandra medans ny titlel bryter filmen. Funkar riktigt bra... Man får dock passa sig för Encore DVD 1.0 om man inte gillar "UNKNOWN ERROR"!!!
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Jag letade febrilt efter bildspelsprogram tidigare i vintras tills jag insåg att jag redan hade det "bästa" i datorn. ( Iallafall för mig )

Som några redan är inne på så tror jag att det enklaste sättet att göra bra bildspel som blir som man vill ha dom är att använda ett videoredigeringsprogram.

Nu använder jag ett program som jag heter Pinnacle Studio DV 9.3 Plus vilket jag kört på i kanske 5-6 år till videoredigering.

Där har du nog det mesta som finns i Adobe Premiere plus Encore i ett paket och, som jag ser det, betydligt lättare att lära sig.

Du lägger in bilderna i den ordning du vill ha dem sen kan du lägga till övergångar, menyer, filter, rörelser och ljud.

Programet ger dig möjlighet till alla vanliga videoformat ,mpg,avi,mov,real och så vidare.

Du kan använda dig av de flesta codecs som finns installerade på datorn och 720 x 576 finns i ett antal olika varianter.

Här finns en testversion.
 

dr_xemacs

Medlem
Ett tag sedan!

Nu har jag testat ett nytt program som överträffade nästan alla förväntningar: Pinnacle Studio Version 9!

Det enda som jag saknar nu är viss kontroll över vad som klipps och inte! Lade in en videosekvens i ett bildspel i en liten ruta nere till höger, där rutan delvis gick utanför bilden (som var i stående format) Hela rutan kom inte med i bildspelet på DVD-n, men syntes i previewen i programmet. Surt.

Annars är programmet en fullpoängare!!!

M.v.h. Dr_Xem@cs
 
ANNONS