Annons

Hur leverera bilder på CD?

Produkter
(logga in för att koppla)

patson

Aktiv medlem
Jag tog på skoj och som övning några porträttbilder (digitalt) på några vänner till mig. Bilderna blev bra och vi beställde papperskopior och sedan ville de även ha bilderna på CD, vilket de fick. Jag tänkte inte så noga på det utan gav dem bilderna - i full upplösning. Jag gav alltså och så att säga bort mina digitala negativ.

Den här gången gör det inte så mycket, men vad gör man den dagen man har riktiga kunder som vill ha sina bilder på CD? Förminskar dem, så att de funkar att titta på i datorn men inte för utskrift? Hur motiverar man det för kunden i så fall? Hur gör ni?

Tacksam för tips!
Patrik
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Men hallå

Det är väl bara att skicka en bild med full upplösning samt en jpg anpassad för weben om du vill att de ska kunna kontrollkika lite snabbt. Har de inte bestämt sig så skicka webbilder först så är du lite mer säkrad mot bildstölder.
 

patson

Aktiv medlem
Hm, antingen ställer jag en dum fråga eller så är den otydligt formulerad. Om man som porträttfotograf levererar bilderna i fullstorlek på CD har ju kunden ingen anledning att återkomma för fler papperskopior, utan kan själv skicka dem till valfritt labb. Man tappar så att säga både kvalitetskontroll och kund.

Förr behöll fotografen negativen, men hur gör man i dessa digitala dagar? Eller tänker jag fel, ska man leverera på CD och ta betalt därefter?
 

Jimpawa

Aktiv medlem
Man borde ju kunna skicka mindre bilder på cd för beskådning, och så sköter man pappers kopiorna själv?
 

patson

Aktiv medlem
Jimmie: Ja, det är min tanke också. Men hur motivera för kunden att bilderna på CD "bara" duger att titta på, inte för utskrift?
 

uchman

Avslutat medlemskap
Eller så levererar man EN högupplöst bild per jobb. Det är du som är fotograf och borde lita till dig själv när det kommer till att välja ut den bästa bilden. Och då kan du ju leverera denna bild på CD. Men tar givetvis betalt därefter.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Intressant fråga som jag själv funderat på många gånger.

Men i vilken upplösning är då bäst att ha som visningsbild på cd:n om de inte ska kunna skriva ut dem?`640x840,800x600 eller högre?.. vet iaf att 1024x768 duger för utskrifter i 10x15 format.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
För digital bild på CD debiterar jag dubbel taxa mot printad kopia, bilden levereras i JPG-format.
Som urvalsbild, vilka bilder dom vill ha, printar jag ut på färglaser, vanligt A4-papper med 16 bilder per sida.
 

rolandolofsson

Aktiv medlem
jag har sett att vissa tar betalt per timme och inte per bild men jag själv tycker det är otroligt dumt.det är mycket bättre att försöka hålla kvar det gamla systemet från 1900talet då datorer och skrivare inte fanns och ta betalt per bild.Jag hatar folk som hela tiden säger att man ska anpassa sig efter tiden för de vet inte hur det är att vara fotograf!!
 

aceeo

Aktiv medlem
Själv väljer jag att skicka bilder i JPG-format i storlek som går att använda till papperskopior i 10*13 format, på så vis kan kunder själv välja att framkalla i denna(eller mindre) storlek, men måste återkomma till mig om de behöver större storlekar.

Hur man motiverar..... yrkesstolthet, en snickare gör ju inte första 10 brädorna och lämnar över spik/hammare/brädor och säger, du kan göra resten själv......

// Anders
 

patson

Aktiv medlem
Tack för alla svar och synpunkter. Man kanske ska tänka om och låta kunden beställa papperskopior efter eget behag, från valfritt labb, men samtidigt som kvalitetsmedveten fotograf vill åtminstone jag att mina bilder alltid ska framställas på bästa sätt. Inte att de skickas till något billigt "skruttlabb" som kanske inte gör bilderna rättvisa.

Fler synpunkter, någon?
 

Happy Horse

Aktiv medlem
Jag skickar först över lågupplösta bilder via mejl för påseende och sen beror det på, men jag tar alltid betalt för CDn. Mindre om de samtidigt beställer papperskopior och mer om de bara skall ha bilderna på CD.
Beställer de många papperskopior av mig så är det sen OK om de printar eget från CDn, det skriver jag i avtalet i förekommande fall och på fakturan.

Jag tar även timpris om det är ett uppdrag men inte på ren bildförsäljning.

//
Nina
 

zlice

Aktiv medlem
Du kan ju också låta bli att ge bilder via cd ;)

Ett annat alternativ är ju att ge kontaktkartor via cd om de är intresserade att beställa fler eller kanske andra bilder än vad de köpt vid första tillfället.
 

Eddie S

Medlem
Kan man inte skriva sitt namn o nummer tvärs över bilderna när man skickar dem för påseende.

(ignorera detta om jag är ute o reser)

/Glad amatör
 

patson

Aktiv medlem
Fler tänkvärda och intressanta svar, jag tackar och bockar.

Att vägra leverera bilderna på CD är väl lite väl hårt mot kunden, även om jag själv varit inne på samma tanke. Man vill ju inte vara vrång, klart kunden ska ha en CD om han eller hon vill. :)

Att lägga till en vattenstämpel är en bra idé för påsiktsbilder men inte om kunden vill skicka dem till vänner och bekanta med e-post, till exempel.

Hm, jag tror nog att jag kan hitta fram till en bra metod snart, men kom gärna med fler idéer om det finns.

Tack!
 
ANNONS