Annons

Foto på Sydpolen

Produkter
(logga in för att koppla)

Nome Nescio

Aktiv medlem
Har en bekant som var till Sydpolen för två år sedan, förmodligen samma researrangör. Tydligen en kanonresa. Ta med regnkläder för det kan regna kolossalt mycket om man har otur.

Du behöver inte något häftigt tele för pingviner och sjölejon, regeln var 10m för sjölejon och 5m för pingviner. Kruxet var att ingen meddelat dessa regler till djuren!
Mattias Klum var med på samma resa, min polare fick en kanon bild där Mattias ligger platt på mage med ett supertele för att fotopingviner, medans han ligger och väntar på rätt bild så hasar sig en pingvin upp bakom honom och boar in sig i hans gren.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hehe, fixa fram den bilden vet ja:)!

Ja nog är det säkert en härlig upplevelse att komma så nära inpå ngt så oförstört. (Så länge det nu förblir det då, turismens exploatering är ju inte alltid (ever?) så mysig).

Lycka till Hannes och lova att du ropar ut (till mig) om du har plats över,, jag är bra på att bära, laga mat och kan ju till och med hålla refelxskärmen för pingu:)

Mvh Niclas,
 

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
aah.. jo det är ju ett alternativ att låna av den lokala tidningen. haha, jo niclas, jag lovar att hojta till om det blir en "fripassagerarplats" ledig ;)
Jag tror inte att exploateringen av antarktis är så farlig. Det finns ingen möjlighet att komma dit på egen hand. Den exploatering som sker gynnar nog forskning och annat skulle jag tro.
ska inhandla nåt minneskort och eventuellt ett gråfilter (kanske andra filter?) samt två extra batterier.

Mvh
 

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Lite offtopic pga köpkval.

Vilken optik? Tamron 28-75mm F/2.8 XR Di (2500:)
eller Canon 28-80mm 2.8L USM (5000:)

är canongluggen verkligen dubbelt så bra?

Mvh, Hannes
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hannes Karlsson skrev:
Lite offtopic pga köpkval.

Vilken optik? Tamron 28-75mm F/2.8 XR Di (2500:)
eller Canon 28-80mm 2.8L USM (5000:)

är canongluggen verkligen dubbelt så bra?

Mvh, Hannes


Optiskt så har jag svårt att motivera canonvalet.

Canonobjektivet hade jag däremot valt om jag villje ha en följeslagare under många år där det gäller hårt användande och slitage förekommer.

Kvaliteten är nog lite jämnare vad gäller Canons L,zomar.. Vilket gör att det kanske rent statistiskt är ett säkrare köp.

Behandlar man grejerna försiktigt så håller nog en Tamron lääänge, tror jag.


Mvh Niclas,
 

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
okej, då testar jag ett tamron i veckan o kollar om det exet verkar vara ok. om det är det så är jag ett objektiv rikare o bara 2500 kr fattigare :) tack för hjälpen!!

Mvh
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
JaQoB skrev:
Sådana här trådar får med verkligen att lida över att vara fattig student utan ledig tid... :(
Får försöka kombinera så gott man kan vetja..
Själv är jag fattig student som reser till Lofoten i November i studiesyfte.. Klart att man hinner med lite fotande åsså;)! Intervjuer och sånt på förmiddagen och foto under de sista ljusa timmarna och träffa vänner på kvällarna...

Men det är klart,, att resa till Antarktis över en veckotripp är väl rättså oaktuellt. Men å andra sidan så är det mycket spännande ting och tang vi har på närmare avstånd.

Mvh Niclas,
 

Pongu

Aktiv medlem
Om du har råd att tillfälligt ligga ute med lite pengar skulle jag köpt en 300mm f/4L IS begagnad och sålt den när du kommer hem. Om du tar väl hand om den och inte betalar överpris från början kan du få ut lika mycket när du säljer den igen. Det blir mycket billigare än att hyra. Hyra skulle jag bara göra för ett riktigt ovanligt och dyrt specialobjektiv, och för ett enda fototillfälle, inte en resa. Lycka till!

/Pontus
 

Peregrino

Ny medlem
Hej!
Jag var på Antarktis i februari 2005 och det jag saknade var vattenhölje till kameran. Många missade bra bilder då de flesta var tvungna att lägga ner kamerorna i ryggsäckarna då vi drog iväg i zodiakerna. Köp en vattentätryggsäck till din kamerautrustning. Ha vattentäta vantar typ sådana som barn har till zodiakturerna. Det snöade och var grått det mesta av min vecka. Ha med rengörningsutrustning så att du kan göra ren kamerorna dagligen. Skidglasögon saknade vi också. Pingvinerna går över fötterna på dig. Valarna kom ibland intill zodiakerna så nära att du kan ta på dem. På båten fanns proffsfotografer som hade lektion för oss vanliga om hur vi skulle fotogrefera och det har ni också för Mattias Klum är väl guide. Normala objektiv räckte långt. Jag fick en del bra bilder med hjälp av mitt macro objektiv.
Hälsningar Eirin
 

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
tack för hjälpen! jag har funderat på att köpa ett dyrare objektiv med tele (typ 70-200 2,8L + 1,4x eller 2x konverter, kanske kan ett fast 300mm vara bra men jag föredrar zoomoptik för att undvika att behöva byta optik "ute i fält").
Vad kul att höra från någon som varit där Eirin! Det är verkligen givande med tanke på att det är första gången för mig på en sådan här resa. Jag är mycket tacksam för ALLA tips jag kan få! Eftersom jag ska ha ett digitalt hus och ett analogt med 3-4 objektiv samt en Canon XM1 kan det vara bra att ha en rejäl ryggsäck med på turerna. Nackdelen med det är väl att det är svårt att komma åt samt att det kan vara lite klumpigt. Jag har tittat på lowepro's Topload-modeller till digitalkameran och dom verkar mycket bra.

Om du har fler tips Eirin så hör gärna av dej! Det uppskattar jag mycket.

Mvh, Hannes Karlsson
 

Peregrino

Ny medlem
Hej!
Det finns en lätt vattentät ryggsäck som jag köpte via någon sportbutik på nätet enbart genom att söka efter just vattentät ryggsäck. Den är som en kraftig påsen med axelremmar, väger inget. På vår båt såldes en mindre variant av den ryggsäcken, men det kan vara en chansning om det nu inte säljs på din båt. Du har ryggsäcken på ryggen när du går i zodiaken, men har den på golvet mellan dina fötter under färd. Alltså inga problem med att komma åt något. Torra vantar är också bra att förvara i den.
Om du inte redan köpt en massa kläder och stövlar så kolla med resebolaget om du kan låna på båten. Vi fick upplysningen att det fanns viss utrustning att låna, så de flesta släpade helt i onödan med sig tunga kläder och tunga stövlar. 20 kg är inte mycket. På vår båt fanns massor av stövlar i alla storlekar att låna och det fanns ypperligga byxor och jackor att både låna och köpa.
Hälsningar från Eirin
 
ANNONS