Annons

ISOinställning med Kodak HIE

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag sitter och "spånar" på ISOtalet jag ska välja med en Kodak HIE. Tänkte köra ute i dagsljus med orangefilter eller rödfilter. Har fått för mig att det är låga isovärden som gäller, typ 25-50. Men det borde ju ha betydelse av vad jag använder för filter eller? Om det är mulet kanske jag borde höja isovärdet ännu mer? Jag är väldigt osäker på varför isot skulle vara så lågt överhuvudtaget eftersom jag körde en EIR på 240iso med lyckat resultat. Jag är mycket tacksam för snabba svar, i så fall kanske filmen åker i kameran i morgon..
Mvh Lotta
 

lotelo

Aktiv medlem
Finns det verkligen inte någon med förslag? Klart jag kan prova mig fram men vad jag främst undrar är om det verkligen stämmer att isotalet ska vara så lågt som 25-50.
 

lotelo

Aktiv medlem
Efter att ha kollat dina jättefina bilder Robert borde jag ju kunna lita på dig. Vill bara kolla om det är på dagtid du använt de isovärdena. Det skiljer ju rätt mycket mellan de förslag jag fått. Med orangefilter kanske jag borde sänka isovärdet lite i alla fall.
 

steinick

Aktiv medlem
Med orangefilter släpper du in för mycket synligt ljus och tappar vitsen med IR-filmen. Om du vill ha ordentlig IR-effekt ska du använda ett filter som skär bort så mycket som möjligt av det synliga ljuset. Det finns speciella IR-filter som ser helt svarta ut för blotta ögat!

Du skriver att du "Har fått för mig att det är låga isovärden som gäller". Om du håller fast vid detta tycker jag att du ska göra ett ordentligt test. Gör några exponeringar med EI 25 (rött och orange filter) och några med EI 400. Gör detta vid olika ljusförhållanden, mulet och soligt, jämför resultaten!
 

lotelo

Aktiv medlem
Tack steinick. Jag kommer att testa lite olika iso på några rullar i framtiden. Idag har jag bara en kamera tom att sätta filmen i och till den äger jag bara ett orangefilter. Det blir inte lika stark effekt som med röd eller IRfilter men effekt blir det i alla fall. Jag använde det filtret när jag tog mina IRbilder med Kodak EIR vid skogskyrkogården och sen har jag sett resultat av andras HIEbilder med orangefilter också. Nästa gång kanske jag investerar i ett IRfilter..
Mvh Lotta
 

RobGum

Aktiv medlem
Jo, jag har använt filmen dagtid alla gånger. Har heller aldrig provat att fota i mulet väder. Har däremot gjort några tester inomhus men med rejäla alternativexponeringar.

Jag brukar behålla ISO-värdet när jag byter till orangefilter. Det har hittils fungerat bra.
 

steinick

Aktiv medlem
På mitt skrivbord hittade jag en anteckning som jag gjort om IR-filter. Oexponerad, men framkallad E6-film fungerar som IR-filter. Jag klippte av en bit från en 120-film och här är resultatet (från sovrumsfönstret):
 

Bilagor

lotelo

Aktiv medlem
Tack för det tipset. Ska absolut provas. HIE-rullen jag knäppte under helgen satte jag på iso 80 med orangefilter, väntar på resultatet..
Mvh Lotta
 
ANNONS