Annons

Varför zommar den på det ljusa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Varför fokuserar kameran på den ljusa himelen?

Hej, har en fråga till er som plåtar i naturen och särskilt fåglar.
Jag har inte riktigt förstått varför objektivet fokuserar mot himlen hela tiden. Den är iofs långsam men ändå.
Finns det någon som kan förklara ljusmätningarna och hur de påverkar detta?

Mvh Markus
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske lite hjälp

Ställ in kameran så att du bara använder mittpunkten vid AF, Träffar du motivet med mittpunkten (t.ex flygande fågel) så är det större chans att kameran fokuserar rätt än om du använder flera punkter. Har själv provat min 20D med olika inställningar och tycker att den funkar bäst med mittpunkt och "one shot AF" Jag trycker avtryckaren i botten och då börjar kameran att exponera först då motivet vid mittpunkten är skarpt. Jag brukar ta 3-4 bilder och sedan fokusera om då ju motivet troligen ändrat avstånd. Har provat med motivföljande AF också och med hjälp av låsknappen kunna frysa fokus om kameran hittar rätt. Tycker dock att det oftast funkar bättre med den första metoden.
 

Digi

Aktiv medlem
Hej, tack.

Med de tipsen du förklarade har jag redan försökt. Använder också mittpunkten.
Men jag vet att det är seg fokus på min 70-300.

Mvh Markus
 

Midhrafn

Aktiv medlem
Hej Markus!

Jag kan först säga att jag håller med Tonys inlägg och sen har jag ett litet tips som jag inte vet om du är hjälpt av men ändå.
Om ditt objektiv har möjlighet att fokusera manuellt fast AF är påslagen så kan du hjälpa till genom att grovjustera manuellt när du fått fågeln i sökaren och sedan använda AF till fininställningen. Då slipper AF "jaga" fram och tillbaka i sina ändlägen.
Jag antar här att ditt problem är mest att få fågeln i sökaren tillräckligt bra för att kunna följa den ordentligt pga att fokusen "jagar" förbi när fågeln dyker upp.
 
ANNONS