Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höghastighetsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
I fallet luftgevär och ägg räcker nog en vanlig blixt rätt så långt, bara man lyckas utlösa den vid rätt tillfälle.

Salig far arbetade på ett företag som tillverkar produkter för något de kallar flash radiography. Med exponeringstider på ner till 20 ns kan man röntgenfotografera saker i samma ögonblick de blir träffade av alla möjliga typer av missiler och höghastighetsvapen. Bildmässigt är det inte så intressant, men de som tillverkar vapensystem tycker sånt är skoj ;)
 

dobos

Aktiv medlem
Jag har sett manicker som triggar på ljud - vilket kan ge härtiga bilder, tex en jag såg med ett hammarslag mot glödlampa. Bilden togs precis när det fortfarande bara bildats sprickor i lampan. Jag tror det blir knepigt att fånga kulan på bild, men som bilden på äpplet visar går det att fånga stänket - det rör sig betydligt mer långsamt. Tyvärr vet jag inte var man kan få tag på liknande ljudtriggare, men det borde inte vara svårt att bygga en själv.

//Lasse
 

rideg

Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Fascinerande att äpplet var helt efter att kulan passerade. Undrar hur det skulle sett ut om man senarelade blixten lite?
Jag vågar lova att äpplet har förvandlats till "äppel-dimma" efter ytterligare någon millisekund eftersom äppelmassa rör sig snabbt radiellt ut från skottkanalen.

I somras tog jag och familjen en stor (och något övermogen) vattenmelon och blåste igenom den med ett skott från den fina skadedjurskalibern 22-250 Remington (kulvikt 3,4 gram, utgångshastighet 1160 m/s). Även här återstod (nästan) bara ett melondoftande dis efter skottet.
 
ANNONS