Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var går gränsen.... ???

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Makten skrev:
Så alla som inte är förmyndare saknar ansvar?
Nejdå, men inte i närheten av lika mycket ansvar som en förmyndare har för sin myndling.
Varför är reklam riktat till barn förbjudet?
Antagligen för att våra lagstiftare har ansett att föräldrar inte klarar av att uppfostra sina barn.
Edit: Vi har ju uppenbarligen en hel del män här i tråden där uppfostran inte bitit ordentligt.
Det är möjligt, men jag är inte riktigt säker på att dessa har yttrat sig i tråden än.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Martin! Det finns alltså flickor (och pojkar) som uppenbarligen har förmågan att se vad som är rätt eller fel och själva kan välja väg till ett eget liv med trygghet...och det gäller majoritetan av alla ungdomar idag även om du inte tycks se det... Vem blundar egentligen???

Och Janne! Det är 2007 idag ja...och jag lever med alla sinnen öppna och till råga på allt så har jag ett minderårigt barn kvar hemma... Jag är glad idag, men inte p.g.a. restriktioner, utan tack vare alla barn och ungdomar jag ser växa upp till vuxna fördomsfria människor med lysande ögon...

En vers av Nils Ferlin kanske uppmuntrar...?

"Ack, klokheten är en gubbe
så framsynt och klok
att rosor och akvileja förfrysa.
När byfolket hade lärt sej
hans ABC-bok
då upphörde deras ögon att lysa.
Hårt tyngde de sina spadar
i åker och mull,
men fliten kom bara fliten till fromma.
De räknade sina kärvar -
för räkningens skull,
och hatade för ett skratt
och en blomma."

Ha de gott!
 

kiwawa

Aktiv medlem
"Fröjdig den dag ABC-bok ej vara norm för någon"
J.L -2007

Fyller på med Ferlin:

"En gång skall det vara sommar, har visorna tänkt,

en dag skall det tornas rymd över landen.

Rätt mycket skall varda krossat som vida har blänkt,

men människorna skola lyftas i anden."
 

elbe

Avslutat medlemskap
kiwawa skrev:
"Fröjdig den dag ABC-bok ej vara norm för någon"
J.L -2007

Fyller på med Ferlin:

"En gång skall det vara sommar, har visorna tänkt,

en dag skall det tornas rymd över landen.

Rätt mycket skall varda krossat som vida har blänkt,

men människorna skola lyftas i anden."
Fyller på med resten...

"Nu sitter de där och spindlar
så smått och så grått
och kritar för sina lador och hyllor.
En dag skall det varda sommar,
har visorna spått.
Men visorna äro klena sibyllor."

(Nils Ferlin - När skönheten kom till byn)
 

Michael f8

Aktiv medlem
elbe skrev:
Den andra har varit uttagen till finalen i Miss Sverige som 17-åring...minderårig alltså...men valde att hoppa av själv för hon tyckte att det inte verkade seriöst. Det enda jag har gjort är att jag bidragit med stöd till deras egna beslut och hade "17-åringen" velat vara med i finalen så hade jag följt henne dit (hon skulle fylla 18 innan finalen var över)
Var var föräldrarna innan och kunde se det oseriösa lite tidigare?

/Michael
 

Makten

Aktiv medlem
PMD skrev:
Antagligen för att våra lagstiftare har ansett att föräldrar inte klarar av att uppfostra sina barn.
Att uppfostra barnen ska väl inte behöva innebära att man låser in dem?
Barn är barn, och det är fullt naturligt att de inte kan värja sig för reklam. Sånt ska de inte behöva utsättas för. Att stänga av teven är en lösning, men det räcker inte.

elbe skrev:
Martin! Det finns alltså flickor (och pojkar) som uppenbarligen har förmågan att se vad som är rätt eller fel och själva kan välja väg till ett eget liv med trygghet...och det gäller majoritetan av alla ungdomar idag även om du inte tycks se det... Vem blundar egentligen???
Jaså, vad har du för belägg för att det gäller majoriteten? I så fall frågar jag mig igen; varför finns myndighetsbegreppet? Det borde ju vara helt onödigt då enligt dig.
Självklart är olika människor olika motståndskraftiga mot dumheter. Är det ett bra skäl till att uppmuntra dumheter?

Nu undrar jag också en sak. Kan någon av er som förespråkar dessa tuttbilder tala om EN endaste god inverkan som de har på människan som ser den, utom möjligen att denne blir upphetsad?
Vi påverkas oundvikligen av vad vi ser. Positivt eller negativt. Jag skulle gärna vilja höra lite bra argument för den positiva delen i bilder som framställer kvinnor som plast-atrapper.
 

PMD

Aktiv medlem
Makten skrev:
Nu undrar jag också en sak. Kan någon av er som förespråkar dessa tuttbilder tala om EN endaste god inverkan som de har på människan som ser den, utom möjligen att denne blir upphetsad?
Nu var det väl inte frågan om att förespråka i det aktuella fallet, utan att låta bli att förbjuda. Det är inte riktigt samma sak.
 

Graylingman

Aktiv medlem
elbe skrev:
Det finns alltså flickor (och pojkar) som uppenbarligen har förmågan att se vad som är rätt eller fel och själva kan välja väg till ett eget liv med trygghet...och det gäller majoritetan av alla ungdomar idag även om du inte tycks se det...

Kan så vara, men jag tycker att ett samhälle där man inte bara bryr sig om majoriteten, utan också värnar en utsatt minoritet, är ett bättre samhälle. Majoriteten skulle säkert klara att kunna handla alkohol i livsmedelsbutiken också...
 

elbe

Avslutat medlemskap
Michael f8 skrev:
Var var föräldrarna innan och kunde se det oseriösa lite tidigare?

/Michael
Vi var med henne naturligtvis för att ge henne stöd att ta egna beslut istället för lockande och spännande tabun...något som f.ö. gäller oss alla ännu idag.
 

elbe

Avslutat medlemskap
WFS) (Graylingman skrev:
Kan så vara, men jag tycker att ett samhälle där man inte bara bryr sig om majoriteten, utan också värnar en utsatt minoritet, är ett bättre samhälle. Majoriteten skulle säkert klara att kunna handla alkohol i livsmedelsbutiken också...
Precis! Men vägen dit går ju inte genom spännande tabun och intolerans!..
 

Makten

Aktiv medlem
PMD skrev:
Nu var det väl inte frågan om att förespråka i det aktuella fallet, utan att låta bli att förbjuda. Det är inte riktigt samma sak.
Jag är emot förbud. Det här handlar om fotografens ansvar och tvivelaktiga intresse. Man har all rätt att ta och publicera vilka ruttna bilder man vill anser jag, men att försöka skylla ifrån sig och säga att det inte skadar andra, DET är lågt, ruttet och förkastligt. Eller bara extremt ointelligent.

Jag vill fortfarande ha en förklaring till vad som är positivt med att framställa en kvinna som en plastdocka, oavsett om hon vill det själv eller inte.
 

Graylingman

Aktiv medlem
elbe skrev:
...och för minoriteten fler lockande tabun...

Jag tror inte att det sambandet har nån avgörande betydelse.... Jag är t ex övertygad om att vi har förhållandevis få narkomaner i Sverige genom den i jämförelse med många andra länder hårda narkotikapolitiken. Att alkohol är mera svårtillgängligt för ungdomar minskar också ungdomsfylleriet. Restriktioner kring alkohol och narkotika minskar de totala skadeverkningarna trots att en och annan kanske lockas av "det förbjudna"
 

elbe

Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Jag är emot förbud. Det här handlar om fotografens ansvar och tvivelaktiga intresse. Man har all rätt att ta och publicera vilka ruttna bilder man vill anser jag, men att försöka skylla ifrån sig och säga att det inte skadar andra, DET är lågt, ruttet och förkastligt. Eller bara extremt ointelligent.

Jag vill fortfarande ha en förklaring till vad som är positivt med att framställa en kvinna som en plastdocka, oavsett om hon vill det själv eller inte.
Du Martin! Du ska nog skaffa dej ett bättre skriftspråk innan du klagar på andra människors bildspråk, utseende, mentala hälsa och åsikter. Jag tänker inte be dej dra för du är trots allt ett bra exempel på hur man undviker att bli respekterad.
 

elbe

Avslutat medlemskap
WFS) (Graylingman skrev:
Jag tror inte att det sambandet har nån avgörande betydelse.... Jag är t ex övertygad om att vi har förhållandevis få narkomaner i Sverige genom den i jämförelse med många andra länder hårda narkotikapolitiken. Att alkohol är mera svårtillgängligt för ungdomar minskar också ungdomsfylleriet. Restriktioner kring alkohol och narkotika minskar de totala skadeverkningarna trots att en och annan kanske lockas av "det förbjudna"
Jag vet inte hur vi med vår svenska modell står oss i en internationell jämförelse, men inom de områden du pekar på här finns det säkert mycket att göra fortfarande. Ändrade attityder genom bättre information och utbildning kanske?...
 

LupoSvedese

Aktiv medlem
WFS) (Graylingman skrev:
Jag tror inte att det sambandet har nån avgörande betydelse.... Jag är t ex övertygad om att vi har förhållandevis få narkomaner i Sverige genom den i jämförelse med många andra länder hårda narkotikapolitiken. Att alkohol är mera svårtillgängligt för ungdomar minskar också ungdomsfylleriet. Restriktioner kring alkohol och narkotika minskar de totala skadeverkningarna trots att en och annan kanske lockas av "det förbjudna"
Vilken fantasivärld lever du i? Det är ju snarare tvärtom, vi har mer ungdomsfylleri här än vad de har i Sydeuropa trots att man kan handla vin i livsmedelsbutikerna där nere. Det är ju det förbjudna som lockar här. Svenska ungdomar kan ju inte hantera alkohol eftersom det är så tabu. Att alkohol skulle vara "svårtillgängligt" för ungdomar måste vara det mest naiva som sagts i hela den här tråden (och jag har läst allt även om jag inte sagt något innan).
 

bEPH

Aktiv medlem
Kan ni vara snälla att referera till nån källa när ni talar om hur det ligger till.
För mig vore det intressant att läsa källorna.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Ämnet för tråden....

elbe skrev:
Och nu har vi nog kommit till "pudelns kärna"...ditt mål...inte ett enda naket bröst på FS...
Leif - jag tycker inte om att du lägger ord som jag inte sagt i min mun, jag har aldrig förespråkat ett "bröstförbud". Men detta är tyvärr typiskt för din debatteknik som håller att få hela tråden att spåra ur, din syn på reklam, Ferlin, barnuppfostran mm är irrerlevat!

Det hela handlar om hur vi kan undvika att FS blir ytterligare en megafon för "Slitz-ideal" och hur vi kan få bildkritiken i poolerna att förbli relevant!

Denna debatt är viktig - så snälla ni - låt den inte kantra över och provocera inte admin att stänga tråden!

/johan e
 
Senast ändrad:

LupoSvedese

Aktiv medlem
Johan - Det var ju Anders Tedeholm och inte Leif som drog upp alkoholen i den här debatten. Anklaga den som anklagas bör!

Edit: Du upptäckte visst fadäsen medans jag skrev inlägget. Heder åt dig för ändringen. :)
 
ANNONS