Annons

Inflödet av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Just nu trillar det in väldans mycket bilder per dygn och det är trevligt eftersom det är grundsyftet med sidan.

Sidoeffekten är att många bilder inte får några kommentarer eftersom det kan vara svårt att mäkta med att titta på alla nyinkomna bilder.

Vi har ju satt ganska hårda begränsningar i uppladdningsfrekvensen, men kanske vi behöver göra mer.

Diskutera nedan vad ni tycker skulle vara vettigt.
 

Erik F

Aktiv medlem
Problemet är kanske inte att det kommer för många bilder utan att vi kommenterar för lite?

Om man alla medlemmar skulle ta sig för att kommentera några bilder varje gång man loggade in så skulle det bli en masas kommentarer.

DEt räcker med att bara de nya medlemmarna under en vecka (ca 250) kommenterar 5 bilder var så täcker man upp alla nya bilder per vecka med en kommentar (ca 1200)

Om alla 17 000 medlemmar (alla är nog inte aktiva) skulle lägga en kommentar om dagen så blir det 100 kommentarer per bild.

Så kommentera på...
 

cwe

Aktiv medlem
Jag har sagt det tidigare. jag tror att det är helt naturligt att man börjar titta på sina bevakningar mer än att kika på "alla senaste bilderna", när bildantalet stiger.

Det är naturligt att sajten delar upp sig lite i olika inriktningar/intressen/bekanta.
Många bilder = många användare = många olika inriktningar? Inget konstigt, tycker jag.

Jag tycker dock att gränsen på 50 bevakningar är för låg - för att man ska kunna lägga till sådana fotografer som man inte känner men är nyfiken på.

Fotosidan kanske ska fundera på om man inte ska låta även andra ha bevakningar än de som betalar? Det ökar nog kvaliteten i kommentarerna, eftersom man då inriktar sig på den delmängd av bilder som intresserar en. Intresse = engagerade kommentarer.

Sedan får ni ju fundera över det kommersiella själva... Kanske en lägre gräns, beroende på medlemskap osv? Men ändå.

-Christian
 

cwe

Aktiv medlem
Erik, jo visst. Men det viktigaste av allt är ju engagemanget! Det styr ju hur mycket man kommenterar och hur bra kommentarer det blir.

Jag tycker att det varit mycket frånfall av folk (inte minst själv) från fotosidan under våren. Engangemanget sviktar. (Sedan kommer ju friskt blod också, så världen lär inte gå under den här gången heller.)

Äsch, jag vet inte vad man ska göra riktigt. Kanske som mitt förslag ovan?
-Christian
 

prinsen

Aktiv medlem
Varför inte lägga ut en morot??

Veckans bästa komenterare?

Det kanske drar ner kvalitén på komentarerna, men mer komentarer kommer ju att ramla in..


Eller som jag har skrivigt till dig förut David, Att lägga en spärr på nya medlemmar på 1/2/3 månader innan en bild får laddas upp. Det tar ju bort semesterbilderna och annonsbilderna.



/Adam (som har givigt konstruktiv kretik på över 2000 bilder)
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har en tanke...

Jag vet inte om den är bra eller dålig, man jag kastar upp den.

Man kan kvalificera sig till att få lägga upp en bild genom att ge kommentarer.

Men för att bibehålla en hög kvalité på kommentarerna kan man införa betyg på kommentarer med ett enkelt "tumme upp/tumme ner"-system. När man fått en kommentar klickar man alltså bara på en "tumme upp" eller en "tumme ner" symbol för att "betygsätta" kommentaren.

Den som skrivit tillräckligt mycket bra kommentarer får lägga upp en bild.

PS.
Den som skriver tillräckligt mycket "tumme ner"-kommentarer förlorar en bild, fast detta sista var ett skämt ;)
 
Senast ändrad:

prinsen

Aktiv medlem
Re: Jag har en tanke...

arleklint skrev:
Jag vet inte om den är bra eller dålig, man jag kastar upp den.

Man kan kvalificera sig till att få lägga upp en bild genom att ge kommentarer.

Men för att bibehålla en hög kvalité på kommentarerna kan man införa betyg på kommentarer med ett enkelt "tumme upp/tumme ner"-system. När man fått en kommentar klickar man alltså bara på en "tumme upp" eller en "tumme ner" symbol för att "betygsätta" kommentaren.

Den som skrivit tillräckligt mycket bra kommentarer får lägga upp en bild.

PS.
Den som skriver tillräckligt mycket "tumme ner"-kommentarer förlorar en bild, fast detta sista var ett skämt ;)


Frågan är ju om inte det blir en grupp bara, Om det systemet skulle funka så måste ju den som får kretiken kunna ta även kunna ta en lägre betyg, om jag skriver att bilden är förmörk och du inte tycker det. Vad sätter du på mig då? Tumme upp eller Ner?

Nu vet jag att du förmodligen skulle sätta tumme upp, men det är säkert inte alla som kan det.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Några fördelar med mitt förslag skulle kunna vara:

- Bildkvalitén skulle kunna hållas hög genom att det krävs ett engagemang för att få lägga upp.

- Redaktionen kan lätt styra flödet (och förhållandet mellan bilder och kommentarer) genom att reglera hur många "tumme upp" som krävs för att få lägga upp en bild.

- Det kan minska benägenheten att skriva "hämndkommentarer" eftersom dom sannolikt får "tumme ner"
 

prinsen

Aktiv medlem
man kanske kunde beta testa det?..

Det är ingen dum idé!!

Men frågan är om det kommer funka, jag är lite skäptisk


Dom som bara hänger i forumet då, Ska dom också få något system??
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hmm. Jag känner igen detta förslaget. Jag tror vi dryftat det innan. Jag skall kolla lite med redaktionen om det, eftersom jag inte kommer ihåg våra diskussioner nu.
 

Bobbo V

Aktiv medlem
För att få lägga upp en bild så skulle man vara tvungen att ge kommentarer till två andra bilder.
Givetvis så måste man då göra en del stickprovskontroller på kommentarerna så att de håller en bra nivå. För att lyckas med det så skulle man kunna utse några av de mest aktiva och inbitna medlemmarna här på fotosidan till moderatorer som kan hålla koll på medlemmarna.
Ett bra exempel att utgå ifrån skulle kunna vara forumet på sidan www.sweclockers.com.
 

Hassan

Aktiv medlem
arleklint skrev:

- Det kan minska benägenheten att skriva "hämndkommentarer" eftersom dom sannolikt får "tumme ner"
Jo, men en kommentar som idag riskerar att generera en 'hämndkommentar' skulle sannolikt resultera i en 'tumme ner' och då skulle den enligt förslaget inte läggas på pluskontot hos kommenteraren för att få ladda upp bilder.

Att kunna ge tummen upp gör en kommentar som man värdesätter kan ju vara en bra idé i sig men att låta tummarna styra uppladdningen är jag mycket tveksam till.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
En del av de här ideerna känner jag själv igen. Har suttit och lekt lite med en egen foto-community (som jag tänker lägga ned p g a tidsbrist och att fotosidan.se är så bra...).

Där hade jag just en idé att koppla uppladdning av bilder till engagemang, fast enligt någon sorts poängsystem. D v s man får poäng efter hur länge man har varit medlem, hur ofta man är inloggad, hur många foruminlägg man postar, hur många bildkommentarer man postar o s v. Allt detta summeras ihop, och styr hur många bilder/hur ofta man får ladda upp.

Givetvis finns det en kvalitetsproblematik här; risken är att det postas en massa "struntkommentarer" för att öka på sin poäng. Jag förstod Jannes idé med "tummen upp/ned", men det finns en risk med det också; ett av syftena är ju att vi alla ska lära oss mer, och då är kanske kommentarerna på de "dåliga" bilderna mer värdefulla, givet att de är konstruktiva och inte bara säger "skitbild" eller så? Frågan är hur man identifierar en bra kommentar... Man kanske skulle införa ett betygssystem på kommentarerna istället... ;o)

Hmm.. när jag nu ser vad jag har skrivit så tycker jag även att längden på inläggen bör vägas in!

/fredrik
 

Arleklint

Aktiv medlem
alcedo skrev:
Frågan är hur man identifierar en bra kommentar... Man kanske skulle införa ett betygssystem på kommentarerna istället... ;o)
Kvalitén på en kommentar kan kanske bäst avgöras av den som lagt upp bilden och efterfrågat kritik på vissa saker.

Tummen upp/ner skulle ju vara "betyg" påkommentarer.

Jag inser att det finns en risk att några ger tummen ner på alla kommentarer som påtalar brister i bilden, ett sätt att motarbeta det skulle ju vara att alla kan betygsätta allas kommentarer... men det skulle motsäga mitt första stycke ;)
 

Hassan

Aktiv medlem
Utan att ha något konkret förslag så tycker jag ändå att man bör rikta tankarna mot olika sätt att stimulera kommenterandet. Bildflödet har blivit stort och kommer att bli större men det är väl inte det som är problemet?
 

ToLu

Aktiv medlem
Kunde man inte "tvinga" nya medlemmar att titta, låt oss säga, på 1000 bilder och kommentera 5% av dom för att få lov att börja lägga upp bilder. Sen måste man titta på typ 400 bilder innan man får lägga upp en ny och kommentera en viss del av dessa. På detta sätt tror jag att folk lär sig sålla bland sina egna bilder bättre.

/Tomas
 

cwe

Aktiv medlem
Jag tror att gå den "tvingande" vägen är helt fel väg... Jag tycker man ska fråga sig varför inte man själv kommenterar mer? Där hittar man nog svaret på varför andra kanske inte kommenterar så mycket heller?

Jag tycker att engagemanget är det viktiga - jag kan personligen inte kommenterar ens 1% av bilder som inte säger mig nåt... Men däremot säkert 10% eller mer av angelägna bilder.

Vad som är angeläget och berör är ju strikt personligt, och beror på smak och tycke.

Därför tycker jag att idén med *mer bevakningsfunktioner* är en god idé, så man får hjälp att sålla i flödet.

Å då kommer man till frågan om de som inte får några kommentarer? Det är ju inte "rättvist" ju?

Nej, det är det inte. Men inte så mycket att göra något åt, mer än att uppmuntra det och dem man vill uppmuntra. Att bjuda in också, inte bara exkludera. Det är en attityd-fråga, och inget man löser med "tekniska" prylar.

-Christian
 

n0vem6er

Aktiv medlem
<b>Varför inte begränsa antalet till en bild per medlem?</b>

Detta borde generera en hanterbar volym bilder, vilket med säkerhet skulle förbättra antalet kommentarer per bild. Efter det att en bild har varit publicerad ett tag skulle den sedan kunna flyttas till ett utställningsalbum där den sedan inte kan bedömas som en enskild bild.

Utställningar kan även användas för att presentera bilder som hänger ihop och därmed bör bedömas som en helhet och inte som lösa bilder. Vilket väl också är meningen.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha en ny funktion typ "kommentera 5 slumpvalda bilder senaste dygnet". Då "tvingas" man att även kommentera sådana bilder som man egentligen inte hade gjort annars och/eller gillar. Skulle även vara perfekt att man ser i kommentaren att denna kommentar kommer från "slump-maskinen". Man bör då slippa att folk tycker "Varför kommenterar han min bild om han tycker den är skit?"

Kanske kunde man även ge en morot typ om man kommenterar 10 bilder så får man lägga upp en själv.
 
ANNONS