Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I jakten på norrsken

troutfisher

Aktiv medlem
Jag och polaren har laggt upp taktiken för fotandet i år,, vi skall fota ett vackert norrsken,åska,och en hoppande lax. Vi är ju flugfiskare och lite knäppa av naturen dvs vi väljer alltid den svåraste vägen skratt.

Så igår kväll började jakten på norrsken ordentligt, vi utgick att det måste vara minst en 3a på skalan från institutet från alaska och igår var det det, jag höll koll varje timme på jobbet eftersom jag jobbade till kl 24:00 och kl 23:00 så började det visa sig lite norrsken i horisonten. man blev ganskaz stressad av att man måste vara på jobbet 1 timme till kan man säga.

i alla fall kom vi iväg till 12 och började fota för glatta livet, men norrkskenet ville inte bryta ut ordentligt det låg där i horisonten i 3 timmar och vi gav upp till sist, polaren christofer aro fick nog en del fina bilder, men jag själv upptäckte efter 2,5 timme att jag stått och fotat norrsken med polfiltret på objektivet, jag fattade inte varför jag var tvungen att ratta så höga iso värden hela tiden.

till sist blev jag less och fotade ett förbiflygande moln skratt, och det blev kvällens bild !


JAKTEN FORTSÄTTER !!!!!! efter det perfekta norrskenet !
 

troutfisher

Aktiv medlem
eftersom det nu kommer vara en period utan norrsken enligt raporterna så får man planera andra intredssanta fotoobjekt !
 

troutfisher

Aktiv medlem
nu vill vi ha alla tips vi kan få för att ta den perfekta norrksensbilden ,, dvs utrustning,, vilka objektiv osv fototeknik.
man är sjukt sugen att ta denna bild och är beredd att investera för
att nå det resultatet.
 

Aro

Aktiv medlem
nu vill vi ha alla tips vi kan få för att ta den perfekta norrksensbilden ,, dvs utrustning,, vilka objektiv osv fototeknik.
man är sjukt sugen att ta denna bild och är beredd att investera för
att nå det resultatet.
Kolla in foto.no. Mycket sköna norrskensbilder där, tips på utrustning och objektiv
 

cowboy

Aktiv medlem
nu vill vi ha alla tips vi kan få för att ta den perfekta norrksensbilden ,, dvs utrustning,, vilka objektiv osv fototeknik.
* Det funkar nog med vilken kamera som helst som man kan ställa in manuellt på 5-30 sekunders exponeringstid och som man kan fokusera manuellt på oändligt.
* objektiv: min Canon Powershot G10as zoom 6,1-30,5 mm på en liten sensor av okänd storlek (vilket motsvarar ungefär 28-140 mm brännvidd på "fullformat 24x36 mm") funkar bra.
* Stativ
* Brusreduceringsprogram (jag har Noise Ninja - G10 brusar ordentligt om man ökat ISOt och exponerar tiotals sekunder), jag fotograferade i råformat för att få svängrum i Photoshop men det går säkert lika bra med JPG Fine.

Sen är det bara att regelbundet kolla in displayen så bilden ser vettig ut.
Ta några alternativexponeringar för säkerhets skull, det är svårt att bedöma ordentligt innan man fått upp bilden på datorskärmen.
 

Bryggarn

Aktiv medlem
nu vill vi ha alla tips vi kan få för att ta den perfekta norrksensbilden ,, dvs utrustning,, vilka objektiv osv fototeknik.
Stativ såklart, gärna med en rejäl kasse sten hängande i som ballast för att stabilisera.
Vidvinkel för att få med så mycket av himlavalvet som möjligt när det är stora flammor.
Brukar försöka ha ganska högt ISO, gärna 400, för att få ner tiderna så att man kan få fram strukturen i norrskensflammorna. Har man alltför långa tider hinner det röra sig för mycket och då blir det bara ett utsmetat giftgrönt moln på himlen. Brukar försöka undvika tider längre än 15-20 sekunder, ju kortare destå bättre. Min bästa norrskensbild tror jag var 6 eller 8 sekunder.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/330022.htm

Vi Canonfotografer bör ta bort allt vad UV- och skylightfilter heter och köra med frontlinsen "naken". Annars kan det bli trista ringar i bilderna som troligen kommer sig av en konflikt mellan UV-filtret och filtret framför sensorn. Det uppträder bara under extrema förhållanden som tex långtidsexponeringar vid just norrsken, och jag vet inte hur det är med andra fabrikat men jag och kompisen har råkat ut för det med flera modeller av Canon (20d, 30d och 5d).

Lär dig var ditt objektiv fokuserar. Det är inte säkert att autofokusen klarar att fokusera. Kolla skalan på ditt objektiv så du kan ställa fokus själv. OBS om det är kallt ute kan du inte lita på markeringarna på skalan, det kan skilja en del.
Nödlösningen är att ta en provbild mot en stjärna och checka på displayen om den "blöder ut", dvs är oskarp.

Ha något i förgrunden att relatera till, så att norrskenet blir en del i en landskapsbild. Det kan upplevas lätt förvirrande att se på en norrskensbild helt utan referenser. En stjärnbild kan funka att relatera till också.

Försök hitta ett norrsken innan kvällen är alltför sen, så det är lite ljus kvar på himlen. Norrsken mot mörkblå himmel är snyggare än norrsken mot kolsvart himmel (min personliga åsikt).

Klä på dig. Att frysa är inget alternativ.
God tur/Magnus
 

troutfisher

Aktiv medlem
kanon, många fina tips ni ger, det skall bli hur kul som helst närsta gång det är dags ! funderar på att köpa ett ljusstarkare objektiv med fast brännvidd typ ett 1,4 24mm för att få ner slutartiden lite, är det ett alternativ ?
 

jseffel

Aktiv medlem
Jag kör 40D. Korta slutartider är att föredra annars blir det så här:
http://seffel.com/content/star-trail-attempt3

Glöm inte att slå på brusreducering för lång exponeringstid om din kamera har stöd för det.

Här är en bild på ISO800, f/4, 24sek - 10mm. Hade förmodligen varit bättre att köra f/2.8 och 12sek då norrskenet har börjat smeta ut sig lite. Men det beror ju förvisso på hur mycket det rör sig. Jag har nyligen köpt Sigmas 30/1.4 men inte provat det på norrsken än.
 

Bilagor

troutfisher

Aktiv medlem
grymt fint norrsken, ska bli kul att se när du testat 1.4 an , kommer själv att köpa nått liknande för att få ner slutartiderna så mycket som möjligt, man vill ju hinna fota många bilder när man har chansen
 
ANNONS