Annons

Bygga en Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Kolla annars in www.pearc.de de bygger pc macar. Bra mycket billigare om man letar efter en macpro 8core t.ex. I stort sett samma komponenter som mac.

Funderar själv på en sån, mailade dem igår o hörde om ifall de är 100% kompatibla med osx 10.6. Kan posta här när jag fått svar.
Ser bra ut. Men 20000 extra för 1 GHz extra hos Xeonprocessorn är inte att leka med.
 

atotowi

Aktiv medlem
Ok, rättsläget i Sverige är fortfarande okänt men i Tyskland är det uppenbarligen så att Appples EULA inte är bindande.
Ciatat från http://www.pearc.de/content/de/Haeufig-gestellte-Fragen.html
"Die Einschränkung, die Apple für sein Betriebssystem Mac OS X in der EULA macht, hat daher in Deutschland keine rechtliche Bewandtnis (BGB §307). Wir sind daher davon überzeugt, dass unser Produkt in Deutschland legal ist"

Problemet EULA är ju att man redan köpt varan med vilkor som lämnats vid köpet. EULA texten får man först efteråt men den kan inte ändra de villkor som gällde vid köpet. Så EULA har ringa värde det som spelar störst roll är den information som man fått vid köpet.

Redigerat:
Så handlar man från Pear som ligger i EU och tar in den i Sverige så är produkten lika laglig här som där eftersom allt annat skulle stå i strid med rätten till fri rörlighet för varor.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ok, rättsläget i Sverige är fortfarande okänt men i Tyskland är det uppenbarligen så att Appples EULA inte är bindande.
Ciatat från http://www.pearc.de/content/de/Haeufig-gestellte-Fragen.html
"Die Einschränkung, die Apple für sein Betriebssystem Mac OS X in der EULA macht, hat daher in Deutschland keine rechtliche Bewandtnis (BGB §307). Wir sind daher davon überzeugt, dass unser Produkt in Deutschland legal ist"

Problemet EULA är ju att man redan köpt varan med vilkor som lämnats vid köpet. EULA texten får man först efteråt men den kan inte ändra de villkor som gällde vid köpet. Så EULA har ringa värde det som spelar störst roll är den information som man fått vid köpet.

Redigerat:
Så handlar man från Pear som ligger i EU och tar in den i Sverige så är produkten lika laglig här som där eftersom allt annat skulle stå i strid med rätten till fri rörlighet för varor.
Hur som helst är det nog bäst att köpa innan Apple stämmer dem.
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Kolla annars in www.pearc.de de bygger pc macar. Bra mycket billigare om man letar efter en macpro 8core t.ex. I stort sett samma komponenter som mac.

Funderar själv på en sån, mailade dem igår o hörde om ifall de är 100% kompatibla med osx 10.6. Kan posta här när jag fått svar.
Fick svar från pearC idag, de levereras med osx 10.6 o ett gäng andra apple program förinstallerade. Verkar hur bra som helst, exempeldator jag satt o räknade på hamnade på strax över 70000 hos apple, motsvarande prestanda hamnade på 50000 hos pearc priserna inkl. moms o frakt. Nice nice. Vet inte riktigt om jag tycker det är värt 20papp extra för att det ska stå apple på burken...
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Hur stor tror du skillnaden mot en av dom snabbaste i7:eek:rna med måttlig överklockning är i såna applikationer?
Ingen aning. Vilken Mac har dubbla i7 quad så vi kan testa?
Hur fort går det när maskinen stannar pga bitfel i minnet och den saknar ECC?

Överklockning slutade jag med för 25 år sedan och är inte intresserad av att börja igen.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Ingen aning. Vilken Mac har dubbla i7 quad så vi kan testa?
Menar mest att skillnaden knappast motiverar priset.

Hur fort går det när maskinen stannar pga bitfel i minnet och den saknar ECC?
Det är verkligen inget reelt problem i desktop-applikationer.

Överklockning slutade jag med för 25 år sedan och är inte intresserad av att börja igen.
Varför inte?
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Den mediokra prestandaökningen är helt enkelt inte värd risken för problem. Observera att problem kan vara annat än en krash -- det kan vara data som förstörs, lite då och då. Hur kul är det att upptäcka att några bilder är förstörda, både på arbetsdisken och i alla säkerhetskopior?
För det första handlar det inte om nån medioker prestandaökning. Men har du inte klockat nåt på 25 år så vet du väl inget om det.
Jag har hållt på med överklockning i mer än 10 år och har aldrig ens hört talas om nån som förlorat data på grund av högre klockfrekvenser. Du får gärna visa nåt nåt som stöder ditt påstående.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Du får gärna visa nåt nåt som stöder ditt påstående.
Mitt påstående är att för mig uppväger inte en förbättrad prestanda risken för problem. Varför behöver jag hitta något som stöder att jag har denna åsikt? Räcker det inte att jag skriver att detta är min åsikt?

Hur testar du att din överklockning inte orsakar problem? Min metod för 25 år sedan var att testa tio processesorer kylda med kylspray och uppvärmda med varmluftspistol vid olika frekvenser. Den processor som klarade att exekvera alla instruktioner vid högst frekvens (+ 50%) valdes och kördes sedan vid normal temperatur på en frekvens halvvägs mellan specificerad frekvens och högsta fungerande frekvens, dvs + 25% i mitt fall.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Mitt påstående är att för mig uppväger inte en förbättrad prestanda risken för problem. Varför behöver jag hitta något som stöder att jag har denna åsikt? Räcker det inte att jag skriver att detta är min åsikt?
Tycker bara det är helt onödigt att oroa sig för nåt som med största sannolikhet inte kommer inträffa.

Hur testar du att din överklockning inte orsakar problem?
Exempelvis med verktyg för stresstestning (Stress Prime 2004) som belastar processor och minne. Full load i 24 timmar eller mer utan felberäkningar ger en indikation om att saker och ting funkar som det ska.

Den senaste generationen processorer klarar extrem överklockning utan att ens höja spänningen till processorn och också med bibehållen låg temperatur. Jag kör exempelvis min i7 920 (2.66GHz) i 4GHz. Vid full belastning går tempen aldrig ens över 45°C.
 
Senast ändrad:
ANNONS