Annons

Att nå 400 mm, bästa sättet

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jag testade objektiven under två veckor och jag sa aldrig att det inte gick att ta bort, utan att det var en väldigt osmidig lösning :)
Det är en greppvänlig knopp som man drar o vrider ett kvartsvarv har jag för mig, enkel enhandsmanöver! Vad hade du tänkt dig - kardborreband? ;)

Byt kameramärke! Det gjorde jag -- av just den anledningen. ;-)
Ja, så fort de får fason på auto-ISO så är det banne mig bud om det, även om det tar emot eftersom Nikonhusen är så mycket snyggare.. :)
 

Mankan G

Aktiv medlem
Fast allra helst vill vi väl ha ett Nikkor 100-400 VR, för 15 papp, 1500 gram och 150cm närgräns! Då slipper vi den här diskussionen helt och hållet :D
Ett beggat AF-D80-400VR har allt detta förutom närgränsen. Dessutom är det avsevärt bättre än sitt rykte. Dess svagaste område är mellan 300-400mm men det är inte dåligt för det. Själv tar jag det alla gånger före mitt 70-200 + TC17II när jag behöver dess räckvidd. Dvs 80-400 är skarpare än 70-200 + TCn på alla jämförbara brännvidder. Även AF hastigheten är nästan jämförbar med 70-200 + TCn. 70-200 har ju annars en brilliant AF men farten sjunker markan när TCn monteras och AF hastigheten på 80-400 är avsevärt bättre än vad många tror. I alla fall under praktiskt fotograferande.

Trycker du ner avtryckaren och låter fokus vandra mellan oändligt till närgränsen och tillbaka så tar det en evighet med 80-400, men så brukar i alla fall inte jag fotografera speciellt ofta. Det var ett större problem tidigare med D100 och dess klenare AF. Det hände alltså rätt ofta att AF missade och då var det frustrerade men med min nuvarande D300 är problemet borta. Vid normalt fotograferande så är gluggen tillräckligt snabb för majoriteten av mina motiv. Jag har tom plåtat fotboll med den....
 

Mankan G

Aktiv medlem
Annars är garanterat det bästa sättet med ekonomin inräknad för majoriteten av oss att köpa en AF-S70-300 och beskära bilden lite..... Klart billigare än någon av tidigare nämnda alternativ men framför allt är vikt och storlek avsevärt mindre...... Bildkvaliteten lär också räcka till för de allra flesta av oss
 

Mankan G

Aktiv medlem
Ja, det börjar verkligen bli hög tid för Nikon att göra något åt den där gluggen.
Det surras rätt friskt nu om en ersättare. AF-S100-500VRII är visst ett alternativ som florerar men även 80-400 och 80-450.

Tänk att jag inte alls delar missnöjet med AF-D80-400. Som ny är den på tok för dyr för att vara prisvärd men som begagnad är det en annan sak.

Det finns givetvis bättre val om du skall fotografera mycket på 300-400 mm. Inget snack om saken men när jag ser på min egen situation som innebär att mina alternativ till 300+ mm är 70-200 + TC17II eller 80-400 och då vinner 80-400 skärpekriget lätt. De gånger jag behöver längre än 300 mm är så pass få att det är ekonomiskt och ergonomiskt vansinne att investera i något bättre. Speciellt som jag inte en enda gång har haft några klagomål på de bilder min 80-400 har levererat.... Den är dessutom ytterst välbyggd. Avgjort bättre än någon som helst konsumentklassen
 

Jeppe

Aktiv medlem
Problemet med Nikons 80-400 är tudelat, dels att det inte riktigt håller måttet, och dels att de verkar ha grymt hög kvalitetsspridning. Det är många som är nöjda, men minst lika många som är missnöjda. Detta säger dock inte speciellt mycket då vi alla har olika preferenser. Men just jämförelsen med ett 70-200 + 1.7x kan jag visa i kväll.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Men just jämförelsen med ett 70-200 + 1.7x kan jag visa i kväll.
Jag har redan testat mina egna 70-200 + TC17II och 80-400 (på DX) så för mig är det redan klart..... 80-400 är bättre. Dock är 70-200 avgjort bättre utan "sin" konverter. Till saken är att även jag är tudelad. När jag nagelfar mina objektiv så är jag ytterst petig. Ni som följt mina problem med felfokus minns det säkert. Men i verkliga livet, dvs i praktiken när jag är ute och plåtar för mitt eget höga nöjes skull eller för klienter så är jag mer pragmatisk. Är bilden tillräckligt bra så är den tillräckligt bra :)

Att 80-400 inte håller måttet kan jag dock hålla med om, men bara om vi väger in priset. Som begagnat för en spotstyver (nu när alla skrivit ner det så mycket) så är det en annan sak. I alla fall mitt ex som levererar tillräckligt bra. Vill minnas att jag testade ett par tre stycker före köp. Så teorin om kvalitetsspridning kan även jag skriva under på. Och då det är ett gammaldags skruvAF objektiv så beror inte en ev felfokus på objektivets justering utan på något annat..

Jag skulle dock aldrig köpa ett nytt idag. Skulle alla gånger välja 70-300 istället....eller ännu hellre strunta i det totalt. Mitt behov av 300+ mm är minimalt. Tror att jag tagit fler bilder för att testa skärpan med min TC än riktiga :-(
 
Senast ändrad:

Mankan G

Aktiv medlem
För säkerhets skull har jag kontrollerat mina gamla testbilder igen. De är några år gamla nu men jag tog för säkerhetsskull även några nya. Tyvärr tillåter ju inte vädret några mer nogrannare test utomhus så jag satte upp ett utskrivet papper på ytterdörren. Kilade in i köket ca 10 meter bort och satte 70-200 + TC:n på längsta brännvidd. Satte 80-400 mittimellan 300 och 400 mm. Landade på 360 mm enligt LR medan 70-200+TC blir ju 340 mm.

Får säkert några kommentarer om tillvägagångsättet men det struntar jag i :) Bilderna nedan bekräftar bara vad jag tidigare kommit fram till......

Blixt och stativ. 1/320s och bländare mellan fullt öppna till 8.

Hela tiden är 80-400 lite men märkbart skarpare. Nedan är exempel tagna på f8. Alla värden är default i LR.....

70-200 + TC är överst. Just dessa bilder är tagna på f8. Fullt öppna är de mer lika. Dvs 80-400 vinner mer på att bländas ner
Observera skillnaden i vitbalans

Sist är hela bilden som referens
 

Bilagor

Senast ändrad:

keckax

Aktiv medlem
Problemet med Nikons 80-400 är tudelat, dels att det inte riktigt håller måttet, och dels att de verkar ha grymt hög kvalitetsspridning. Det är många som är nöjda, men minst lika många som är missnöjda. Detta säger dock inte speciellt mycket då vi alla har olika preferenser. Men just jämförelsen med ett 70-200 + 1.7x kan jag visa i kväll.
Jag själv är intresserad av jämförelsen på FF. 70-200+TC17 (som jag äger), mot 80-400 0ch AF-S 300/4 (ev med TC17 på 300/4)

Troligtvis kommer jag att införskaffa ett 300/4, men om 80-400 håller ett "visst mått" av skärpa på de längre brännvidderna så är den kanske ett alternativ.

/K
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag själv är intresserad av jämförelsen på FF. 70-200+TC17 (som jag äger), mot 80-400 0ch AF-S 300/4 (ev med TC17 på 300/4)

Troligtvis kommer jag att införskaffa ett 300/4, men om 80-400 håller ett "visst mått" av skärpa på de längre brännvidderna så är den kanske ett alternativ.

/K
80-400 brukar anses som bra upp till 300 mm. Det är först efter 300mm som värdena faller lite. Dock är 300/4 garanterat bättre även på 300mm.... Dessutom mår 80-400 bra av att bländas ner ett eller ett par steg. I alla fall mitt ex som förblir helt ok för mig även på 400mm på bl 8-11. 300/4 behöver inte på samma sätt denna nerbländning.

Detta är en av anledningarna till att jag även har mitt 70-200 f2,8. Den gluggen lämnar helt tillfredsställande bilder redan fullt öppen medan 80-400 behöver ett till två steg för att leverera på topp.

Jag känner alltså inte riktigt igen det vanligaste klagomålet att 80-400 inte ens blir bra om det bländas ner (på 300+). Mitt ex är knappt ok fullt öppen medan det är avsevärt bättre nerbländat ett till två steg på 300+mm.

När jag vet att ljuset kommer att räcka för f8-11 och jag inte behöver den blixtrande AFen så packar jag ner 80-400 istället för 70-200. Inte minst för att den är mindre och lättare.

Dock om jag vore tvungen att enbart välja ett av dessa två skulle jag garanterat ta 70-200.. Så bra är inte 80-400. Och jag skulle alltså inte heller köpa en ny 80-400 idag. Begngnad kanske ,men jag skulle förmodligen istället välja 70-300 VR

Update: Kikade just på Photozone.de och värdena för 300/4 och 80-400 är rätt lika på 300mm. De har även testat 300/4 med olika konvertrar och med TC17 är även dessa siffror väldigt lika vad 80-400 presterar på 400mm- Väldigt lika faktiskt. Dock är testerna utförda på en DX kamera
 

Mankan G

Aktiv medlem
Har kikat igenom datan på www.photozone.de lite mer nogrannt. Jag fick inte graferna att stämma helt och hållet med mina erfarenheter.

80-400:an stämmer rätt bra. Den ÄR avsevärt bättre än vad många tycks tro. Däremot fick jag inte ihop värdena med 300/4 och telekonverten. De blev helt enkelt för låga och visst fanns det en hund begraven. De har inte använt Nikons TC17II utan en Soligor. Kvalitetsskillnaden mellan Nikons egen och Soligorn har jag inte en aning om men faktum är att inte ens med Nikons egen TC14 som de också har testat 300/4 med så skiljer det inte mycket. Mellan Nikon TC1,4 och Soligor 1,7 på 300/4 så är det framför allt kantskärpan fullt öppen som är dramatiskt mycket bättre med 1,4:an. Mittvärdena fullt öppen och alla värden lite nerbländade är mycket lika. Och då håller även 80-400 emot riktigt bra. Skillnaderna är inte speciellt stora.

Så om 80-400 är så dålig som så många tycks tro/påstå och den är i princip lika bra som 300/4 med och utan TC och den sistnämnda är hästlängder bättre än Sigma 50-500. Hur dålig skall då inte den gluggen vara. :)

Jag börjar känna samma sak som för många år sedan när 10D alltid testades som en klar vinnare mot D100. 80-400 skall bara kritiseras som en skitglugg av någon anledning precis på samma sätt som D100 alltid gjordes. Är det modernt eller? Jag har testat 80-400 mot EF100-400 och inte fått fram några stora avgörande skillnader. Den gluggen brukar ju annars också anses som klar vinnare i tester med 80-400.

Kommer ni ihåg att D70 var klar en vinnare? Jag har haft en sådan också och kan meddela att skillnaden mod den totalt nersrkivna D100 var ytterst minimal. Däremot var D70 avgjort mer prisvärd.

Observera att jag givetvis förutsätter att 80-400 är frisk . Det har antytts att den har en rätt stor variation i kvaliteten. Om det stämmer vet jag inte. Att 80-400 är på tok för dyr som ny skall också vägas in. Speciellt om man jämför med AF-S70-300VR som kostar avsevärt mindre.
 

SINGO

Aktiv medlem
Den ÄR avsevärt bättre än vad många tycks tro.
Jag är inte övertygad, då jag testade den(af 80-400) var både af:en långsam samt bilderna oskarpa i kombination med D300, inte i närheten av vad mitt 70-200 vr producerar med 1.7tc på full öppning (dock ej 400). Det tycks vara af-s 300/4 med 1.4 TC som ligger bäst till. Verkar som att jag får vänta på bättre tider, af-s 100-400 känns smidigast om den är skarp på 400.

/ingvar
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag är inte övertygad, då jag testade den(af 80-400) var både af:en långsam samt bilderna oskarpa i kombination med D300, inte i närheten av vad mitt 70-200 vr producerar med 1.7tc på full öppning (dock ej 400). Det tycks vara af-s 300/4 med 1.4 TC som ligger bäst till. Verkar som att jag får vänta på bättre tider, af-s 100-400 känns smidigast om den är skarp på 400.

/ingvar
Hoppas att du började med att kolla efter eventuell felfokus. Alla mina DSLRer (5 st nu) och mina 10-12 gluggar har samtliga utom en glugg fokuserat fel vid leverans. Även 80-400 gjorde det pga feljusterade hus.

Men det är givetvis säkrast att kolla själv. Ta inte mina erfarenheter som någon absolut sanning. Det jag vet är att min 70-200 är kalasskarp utan MIN TC17II. Skarpare än 80-400 på jämförbara brännvidder även om det inte är någon jätteskillnad. Med monterad TC17 så är MIN 80-400 skarpare på samtliga jämförbara brännvidder och bländare. Faktiskt större skillnad här än det är utan TC på 70-200:an.

Sifforna på photozone.de stämmer rätt bra med mina egna erfarenheter men det är inte någon garanti att alla 70-200+TC och 80-400 beter sig på samma sätt. Kanske är min 80-400 ovanligt bra eller att min TC är ett minusexemplar. Har inte testat någon annan TC. Dock testade jag alltså två tre 80-400 före jag köpte mitt och de varierade en del. Om det berodde på felfokus eller något annat vet jag dock inte. Det var före jag kände till termen felfokus.

Och visst är AF slö på 80-400. Men i vardagsfotografering så upplever jag den inte alls som långsam. Som sagt, kör du mellan oändligt - närgräns och tillbaka så tar det en eeeeeevighet. Men med mer normal fotografering där kanske fokus varierar mellan oändligt till.....10 meter så är det en helt annan sak. Funkar riktigt bra och tillräckligt snabbt för de flesta motiv. Glöm bara snabbflyende fåglar eller extremt snabb sport. Jag tar tex INTE med mig min 80-400 till crossbanan. Inte heller 70-200 + TC17II som också är för långsam där. Däremot klarar 70-200 utan TC biffen galant

Men som sagt: Döm inte ut 80-400 förrän du testat den ordentligt. Men glöm den till nypris. Alltför dyr men som begagnad är ett BRA exemplar överraskande bra..... Att en fast 400:a är bättre råder det ingen tvekan om men som kompromiss (både ekonomisk OCH ergonomisk) är i alla fall min 80-400 tillräckligt bra (och jag är kräsen) jämfört med de andra alternativ jag har testat eller har tillgång till.
 
Senast ändrad:

Mankan G

Aktiv medlem
Nu har vi äntligen fått lite ljus. Dvs det gick att testa skärpa utomhus. Jag har alltså gjort om mitt tidigare test av 80-400 vs 70-200 + TC17II

Grundfakta. D300 på iso200. Manfrotto 190Prostativ och 486RC kulled. Avståndet till motivet är ca 300m. Bilderna är tagna i råformat och konverterade med defaultinställningar i LR. Dvs skärpa är pålaggd med inställningarna 25.1.25 i LRs skärpemeny.

Först hela bilden
 

Bilagor

ANNONS