Annons

Mac vc Pc

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Du når bara 8% av alla datoranvändare av vilka förmodligen hälften bara har sin Mac för att surfa på Starbucks. Resterande del jobbar nog mycket med DTP och inte med bokföring. Så frågan är om det skulle löna sig.
Dom flesta affärssystem flyttar dock in i molnet nu, så då spelar det ingen roll vilket operativ du kör på.
Fast 8 procent av datoranvändarna är faktiskt en enormt stor marknad. Och många av oss som jobbar med "DTP" (det måste vara första gången sedan sekelskiftet som jag stöter på uttrycket!) behöver sköta vår bokföring och fakturering. Bristen på vettiga ekonomisystem diskuteras faktiskt ganska ofta t ex bland frilansjournalister/fotografer.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Det jag stör mig mest på med Mac OS X är att det bara går att köra på Apple-datorer. Det finns så många fler snygga Windows-maskiner på marknaden. Mac OS X har lika många baksidor som Windows. Det är olika saker som stör med de är ungefär lika många på respektive operativsystem.

Personligen tycker jag Vista verkar krångligt. Jag trivdes mycket bättre i Windows XP. Jag har kört med Mac i många år nu. Det kanske är dags att spana in om Windows 7 är framtiden.
 

Falumas

Aktiv medlem
Fast 8 procent av datoranvändarna är faktiskt en enormt stor marknad. Och många av oss som jobbar med "DTP" (det måste vara första gången sedan sekelskiftet som jag stöter på uttrycket!) behöver sköta vår bokföring och fakturering. Bristen på vettiga ekonomisystem diskuteras faktiskt ganska ofta t ex bland frilansjournalister/fotografer.
Jo, fast det är nog ca 8% av 8% som behöver köra bokföring. Dom flesta Mac-användarna finns nog bland privatanvändarna.

/Karl
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jo, fast det är nog ca 8% av 8% som behöver köra bokföring. Dom flesta Mac-användarna finns nog bland privatanvändarna.

/Karl
Som Mac-användare är jag lite av minimalist. Jag har rationaliserat bort bokföringen och låter en bokföringsfirma sköta den biten. Det blir billigare och snabbare.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Inte för att jag sett någon statistik på det, men jag undrar om inte andelen yrkesanvändare är högre bland Macanvändare än bland Winanvändare. Inte minst om man tittar på andelen småföretagare.
 

Jimfear

Aktiv medlem
Angående priset, jag kan inte förstå vad det är som kostar om man köper en Mac. Gjorde en jämförelse med en uppbiffad Mac Pro och ett motsvarande ihopplock med Win7 på dustin. Ca 34 tusen kronor i skillnad, eller lite mer än dubbelt upp på Macen. Jag kan tänka på ganska många saker jag skulle vilja göra för 34 tusen.

Priset beror helt säkert på att Apple som alltid begränsar sina saker för att endast fungera om man kör det Apple vill. Principen, det går inte att köra FLAC i varken iTunes (som någon sade tidigare: människans största straff) eller iPod utan man måste köra apples egna ALAC. Vill man ha Apples saker måste man köpa hela paketet, vilket apple säljer till överpris såklart eftersom folk ändå köper det. Fogar man sig efter iVad-det-nu-är och accepterar att man inte kan göra som man vill fungerar säkert Apples produkter bra.

En av de största fördelarna med Windows (inte bara jämfört med Mac utan även andra operativsystem) är att Foobar2000 finns till windows. Jag skulle ha mycket svårt att leva utan det vid det här laget, kan dock inte förstå varför ingen utvecklar Foobar för andra operativsystem.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Jag skulle ha mycket svårt att leva utan det vid det här laget, kan dock inte förstå varför ingen utvecklar Foobar för andra operativsystem.
Det är closed source, bara skaparen har källkoden och han har uppenbarligen inget intresse av OS X eller Linux. Jag håller med om att Foobar2000 är en förebild för hur alla mediaspelare ska vara uppbyggda, det tar en trettiondel så stor plats som iTunes och erbjuder ofantligt mycket mer möjligheter, det är dock lite för avancerat för den normala användaren.
 

Falumas

Aktiv medlem
Angående priset, jag kan inte förstå vad det är som kostar om man köper en Mac. Gjorde en jämförelse med en uppbiffad Mac Pro och ett motsvarande ihopplock med Win7 på dustin. Ca 34 tusen kronor i skillnad, eller lite mer än dubbelt upp på Macen. Jag kan tänka på ganska många saker jag skulle vilja göra för 34 tusen.

Priset beror helt säkert på att Apple som alltid begränsar sina saker för att endast fungera om man kör det Apple vill. Principen, det går inte att köra FLAC i varken iTunes (som någon sade tidigare: människans största straff) eller iPod utan man måste köra apples egna ALAC. Vill man ha Apples saker måste man köpa hela paketet, vilket apple säljer till överpris såklart eftersom folk ändå köper det. Fogar man sig efter iVad-det-nu-är och accepterar att man inte kan göra som man vill fungerar säkert Apples produkter bra.

En av de största fördelarna med Windows (inte bara jämfört med Mac utan även andra operativsystem) är att Foobar2000 finns till windows. Jag skulle ha mycket svårt att leva utan det vid det här laget, kan dock inte förstå varför ingen utvecklar Foobar för andra operativsystem.
En Mac Pro är en otroligt gedigen konstruktion, moderkort som fixat dubbla processorer. Ett billigt PC-ihopplock har inte samma möjligheter.

/Karl
 

Jeppe

Aktiv medlem
Det finns nog bara ~4 personer på hela FS som kör OS X och Windows dagligen och jag har inte sett en enda av dessa säga att det ena är bättre än det andra (troligtvis för att dom faktiskt har _erfarenhet_ av båda systemen).
Okej.. Jag är en v de fyra i så fall.

Jag använder OS X hemma (3 datorer), frugan och dottern har Windows.
Jag använder både Windows och OS X dagligen och i yrket. jag har använt Windows sedan 3.1. Jag har använt OS X sedan 2007. Vilket OS är bäst? - OS X

Nu kan man ju då undra hur jag kommit fram till det... Jo, genom att OS X faktiskt är stabilare, snabbare och mer konsekvent. Det finns naturligtvis vissa saker som är svårare att göra i OS X och där Windows är bättre, men ställer man fördelarna mot nackdelarna, så ÄR OS X det bättre operativsystemet. När det gäller applikationerna så har jag inga kommentarer. De är lika bra på båda systemen, men nu var det ju själva operativsystemen som vi diskuterade.

Sådär, nu har du sett en som säger att det ena är bättre än det andra. Nu väntar jag bara på bortförklaringen av mina argument ;)
 

Matte_J

Aktiv medlem
Windows 7 är ljusår före XP, du ska nog inte uttala dig om operativsystem du inte använder, det blir lätt lite underlig nivå då. Dessuom ska XP jämföras med OS X 10.1 om man ska vara korrek.
Eftersom diskussionen rörde sig kring företag och operativsystem känns det mer relevant att diskutera XP eftersom W7 bara är ett par bokstäver på papper för de flesta företag och företagsanvändare. Det finns faktiskt många företag/organisationer som hänger kvar på XP SP1 eller 2 och IExplore 6.x - av samma skäl som vi nyss etablerat är orsaken till att så många hänger kvar på Wintel över huvud taget. It-miljöer på företag kan vara som plockepinn - petar du på en pinne kan hela stacken röra sig. Det kan då ge tom så extrema konsekvenser att organisationer väljer att hålla fast vid IExplore 6 - trots att den är allmänt erkänd som den osäkraste och slöaste och mest standardvidriga browsern någonsin. Och så omodern att tom Google släppt stöd för den.
Men vi kan vara ense om att W7 är ljusår före XP. Och eftersom MacOS är ljusår före W7 så innebär ju det att MacOS måste vara ljusårs ljusår före operativen för majoriteten av företagsanvändarna. Då är vi ju ganska överens i alla fall.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Om ett program hänger sig i OS X (det händer ofta) så får du verkligen hoppas att allt slutar svara så du börjar högerklicka på måfå i docken för att se vad som har "force quit".

Verkar vara ganska ostabila program du använder. Jag har nog lyckats med att hänga program i OSX max 10ggr på tre år. OSX i sig själv har jag hängt 2 ggr. I windows-miljön händer sådant dagligen. Allt i från excel till IE.
 

tomcat67

Ny medlem
Mitt första inlägg här blir givetvis i en Mac vs PC tråd. Jag måste vara sjuk på nåt sätt. :)

Om man ska backa till originalfrågan "finns det nåt hos Macen som jag som fotograf tjänar på"?
Svaret är: "Tja, kanske."
Det finns en del saker som gör macen smartare tycker jag (nu tänker jag laptop). När du inte använder datorn slår du ihop den, vanligtvis och då går den i vila. En PC (både W7 och Vista) i vila tar ett bra tag på sig att vakna - emellanåt gör den inte det alls, utan det behövs en omstart. En macbook pro startar och får igång det trådlösa nätet på runt 5 sekunder. Det klarar ingen Windowsmaskin som jag har provat hittills. Värt rätt mycket för mig som bär runt en del på maskinen mellan olika rum på jobbet.
Photoshop ser ungefär likadant ut och funkar ungefär likadant, men det finns mycket mer plugins som funkar under Windows.

iPhoto som finns med i Macen är en rätt smidig bildvisare som grejar enklare retusch (typ ta bort röda ögon) hyfsat bra.

I macen behöver du inget antivirusprogram som ligger och drar kraft hela tiden.
Det finns vanligtvis fler portar på en windowsmaskin än på en mac. Min macbookpro har två usb-portar, firewire, lan-port, ljud ut/in kortläsare för SD-kort och en "display-port" för inkoppling av en extra skärm.
Min Acerlaptop har (förutom ovanstående) två ytterligare usb, hdmi, esata, och PC-cardplats - kan vara värt en del om man har en kamera med CF-kort.

Slutsats: Ingen :)
Jag tycker personligen macbook pro är den optimala "arbetshästen" - nästintill inget krångel. Är man van vid windows så kan det ta ett tag att ställa om sig. Oftast är saker "för enkla" i mac OS och man jämför med windows. Och NÄR nåt väl krånglar ( om man tex. kopplar en skitbillig webcam/mp3-spelare eller nåt liknande som macen inte känner igen) är det jäkligt jobbigt att få till det.

Den stora skillnaden tycker jag är alla små detaljer som är så sjukt smarta; bakgrundsbelyst tangentbord tex. - är det kolsvart i rummet går det hur bra som helst att skriva iallafall. Elkontakten hålls på plats av en magnet - snubblar du på sladden lossnar den bara från datorn och datorn står kvar på bordet - den åker INTE i golvet. Har räddat min dator ett antal gånger. Touchpaden på macbooken är utan tvekan den bästa i världen. Lätt. Saknar jag såfort jag sätter mig vid min pc-laptop. Såna där saker handlar ju direkt fysiskt om hur du arbetar med datorn och där ligger macbook pron framför sina windowskonkurrenter tycker jag.

En mac är dyrare, fast just macbook och macbook pro är inte så fasligt mycket dyrare än en jämförbar windowslaptop. Om det handlar om att köpa en laptop för c:a 10-14000 så skulle jag välja en macbook. Inga virus, byggkvalitet och alla smarta lösningar gör det värt varenda öre tycker jag.
Värt att tänka på är ju att du förmodligen har windowsprogram på din nuvarande dator som du kan använda på din nya. Det funkar inte hur enkelt som helst på en mac. Då behöver du använda dig av bootcamp eller något annat som låter dig köra windows i macen, och det funkar inte lika bra som att köra det på en windowslaptop. Det går - men, tja, det känns bara halvbra.

Det som gör Macen dyrare är just såna saker som design av chassit, forskning på hur man bygger den bästa touchpaden och liknande kan jag tänka mig. Forskning och utveckling är inte billigt och där gör Apple betydligt mer än de flesta konkurrenter, tror jag.
Ta en titt på en intervju med Jonathan Ive (apples huvuddesigner):
http://www.youtube.com/watch?v=lJx6cF-H__I&feature=related

Lycka till! Det du väljer är säkert rätt för dig! :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Inte alls sant, moderkort för dubbla 1366 är lätt att plocka ihop själv.
http://www.dustin.se/pd_5010331649.aspx
Stoppa i två http://www.dustin.se/pd_5010333857.aspx

Att bygga en workstation kräver inte många gråa celler idag :)
Snälla.. jämför ett ett hemmabygge med en komplett färdigbyggd lösning. Men det är klart, det går ju förmodligen att bygga sin bil billigare själv oxå. Lite Kia-delar, några volvodelar och så lite saabdelar så blir det nog bra i slutändan.

En Dell T7500 med en XEON 2.66GHz, 3GB 1066MHz minne, 750GB HD kostar 24841:-
En MacPro med en XEON 2.66GHz, 3GB 1066MHz minne, 640GB HD kostar 23995:-

Så, återigen...jämför inte äpple och päron.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Att Apple oftare är dyrare är inte konstigare än tex varför en Audi är dyrare än en Skoda. Båda funkar precis till samma saker och kan ha samma 0-100 tid, men skillnaden är uppenbar om man slår igen en dörr. Där är skillnaden enorm. Precis samma mellan frugans jobb ibm pc (eller om den heter lenovo eller nåt) och min macbook pro. Och då tycker jag ändå att IBM är bland de mest gedigna bärbara pc-maskinerna. Jag upprepar återigen, varför är det ingen PC tillverkare som fräser ur ett skal ur ett stycke aluminium och förpackar det lika snyggt!? Hur svårt kan det vara liksom!?
 

tozz

Avslutat medlemskap
Snälla.. jämför ett ett hemmabygge med en komplett färdigbyggd lösning. Men det är klart, det går ju förmodligen att bygga sin bil billigare själv oxå. Lite Kia-delar, några volvodelar och så lite saabdelar så blir det nog bra i slutändan.

En Dell T7500 med en XEON 2.66GHz, 3GB 1066MHz minne, 750GB HD kostar 24841:-
En MacPro med en XEON 2.66GHz, 3GB 1066MHz minne, 640GB HD kostar 23995:-

Så, återigen...jämför inte äpple och päron.
När du säger "snälla" till någon, kan du inte läsa igenom inlägget han har skrivit först då? Gör det och återkom när du förstått den busenkla kopplingen till vad det var jag svarade på.

Ja, det är lika korkat att köpa en Mac Pro som en Dell.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Sådär, nu har du sett en som säger att det ena är bättre än det andra. Nu väntar jag bara på bortförklaringen av mina argument ;)
Du måste presentera argumenten innan du kan begära att man ska bemöta dem, grundläggande i vilken diskussion som helst.
Just nu har du bara slängt ur dig massa ord som i sig är värdelösa.
 
ANNONS