Annons

Mac vc Pc

Produkter
(logga in för att koppla)

tozz

Avslutat medlemskap
Eftersom diskussionen rörde sig kring företag och operativsystem känns det mer relevant att diskutera XP eftersom W7 bara är ett par bokstäver på papper för de flesta företag och företagsanvändare. Det finns faktiskt många företag/organisationer som hänger kvar på XP SP1 eller 2 och IExplore 6.x - av samma skäl som vi nyss etablerat är orsaken till att så många hänger kvar på Wintel över huvud taget. It-miljöer på företag kan vara som plockepinn - petar du på en pinne kan hela stacken röra sig. Det kan då ge tom så extrema konsekvenser att organisationer väljer att hålla fast vid IExplore 6 - trots att den är allmänt erkänd som den osäkraste och slöaste och mest standardvidriga browsern någonsin. Och så omodern att tom Google släppt stöd för den.
Men vi kan vara ense om att W7 är ljusår före XP. Och eftersom MacOS är ljusår före W7 så innebär ju det att MacOS måste vara ljusårs ljusår före operativen för majoriteten av företagsanvändarna. Då är vi ju ganska överens i alla fall.
Så det är relevant att ställa a i absolut sämst dager och b i absolut bäst och sen jämföra dem. Hur tänkte du då?
http://news.cnet.com/8301-13860_3-20000578-56.html
Safari är för övrigt den webbläsare som faller först i Pwn2Own, en internationellt välkänd konferens, där man faktiskt jämför relevant mjukvara (otäckt, eller hur).
Hur du kan säga att OS X är ljusår före Windows 7 när du tidigare sagt att du inte kör Windows 7 säger ju sin beskärda del.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Jag upprepar återigen, varför är det ingen PC tillverkare som fräser ur ett skal ur ett stycke aluminium och förpackar det lika snyggt!? Hur svårt kan det vara liksom!?
Sony t.ex. har lämnat alumunium (förutom vissa detaljer) bakom sig och jobbar med t.ex. kolfiber istället. Förstår inte varför aluminium skulle vara någon dröm, det är ju ett rätt kasst material i jämförelse.
 

Jimfear

Aktiv medlem
En Mac Pro är en otroligt gedigen konstruktion, moderkort som fixat dubbla processorer. Ett billigt PC-ihopplock har inte samma möjligheter.

/Karl
Som har visats är två processorer inte något som Mac är ensamma om. Dessutom gjorde jag jämförelsen med en Mac Pro med en processor. Vet inte om de lägger in moderkort för två processorer ändå, vilket ju känns som ett litet slöseri om man inte är intresserad av möjligheten att lägga in en till processor.

Vet dessutom inte hur du fått tag i produktlistan jag plockade ihop på dustin för att avgöra att det var "ett billigt PC-ihopplock". Tror nog man kan få det billigare om priset är en faktor, det var det inte i detta fall eftersom jag sökte de saker som bäst motsvarade infon om Macen.


Snälla.. jämför ett ett hemmabygge med en komplett färdigbyggd lösning. Men det är klart, det går ju förmodligen att bygga sin bil billigare själv oxå. Lite Kia-delar, några volvodelar och så lite saabdelar så blir det nog bra i slutändan.

En Dell T7500 med en XEON 2.66GHz, 3GB 1066MHz minne, 750GB HD kostar 24841:-
En MacPro med en XEON 2.66GHz, 3GB 1066MHz minne, 640GB HD kostar 23995:-

Så, återigen...jämför inte äpple och päron.
Men om den ena butiken endast säljer konserverade äpplen och man gärna vill välja färska äpplen själv, vilket ju oftast är billigare per kilo också?

Ett hemmabygge och en färdig lösning fungerar väl ändå lika bra i slutändan? Oberoende av vem som håller i skruvmejseln. Jag börjar gärna plocka ihop datordelar till färdiga lösningar om jag får betalt 30000kr per burk för det.
 

snap01

Aktiv medlem
När du säger "snälla" till någon, kan du inte läsa igenom inlägget han har skrivit först då? Gör det och återkom när du förstått den busenkla kopplingen till vad det var jag svarade på.

Ja, det är lika korkat att köpa en Mac Pro som en Dell.



ok du som bestämde att ni skulle köpa mac till jobbet var inte det korkat då? var jobbar du?
eller är du en pc fanatiker som sitter hemma bakom sitt hemmabygge o tycker bara det är bäst?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Sony t.ex. har lämnat alumunium (förutom vissa detaljer) bakom sig och jobbar med t.ex. kolfiber istället. Förstår inte varför aluminium skulle vara någon dröm, det är ju ett rätt kasst material i jämförelse.
Apples dröm ligger nog i aktiekursen när det gäller materialval. Och den drömmen skulle Sony önska att de hade.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Safari är för övrigt den webbläsare som faller först i Pwn2Own, en internationellt välkänd konferens, där man faktiskt jämför relevant mjukvara (otäckt, eller hur).
Nej, inte alls. Jag använder inte Safari eftersom det finns andra, mer flexibla webbläsare. :) Om jag inte vill ha Safari på min Mac så drar jag programmet till papperskorgen och tömmer. Klart! Hur gör du om du inte vill ha IExplore på din Windows-burk? (Och då menar jag "inte vill ha kvar alls"). Även om du kan dra till med någon lång harang av registerhack och allmänt meck så ger det en bra illustration av skillnaden mellan MacOS och Windows. Hur var det någon skrev längre upp i tråden? "Med en PC så bestämmer du över datorn". Lycka till med att ta bort IExplore... ;-)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Du måste presentera argumenten innan du kan begära att man ska bemöta dem, grundläggande i vilken diskussion som helst.
Just nu har du bara slängt ur dig massa ord som i sig är värdelösa.
Argument:

Stabilare - Detta är en personlig reflektion, men även ett empiriskt underbyggt argument. Jag har som sagt lyckats hänga OS X (för det är väl det som hela denna diskussionen handlar om) 2 ggr på tre år. I windows-miljö så har jag betydligt större erfarenhet av systemlåsningar. Men visst har Windows blivit bättre.

Snabbare - Min erfarenhet av OS X är att det är snabbare att arbeta i. Det innehåller smarta lösningar som i windows kräver tilläggsprogram. Allt känns helt enkelt mer intuitivt.

När det sedan gäller prisfrågan.....

Varför köpa Findus broccoli för 30:- när Euroshopper kostar 25:-
Varför köpa en Volvo V70 för 280 000:- när man kan köpa en Ford Mondeo för 240 000?
varför köpa....
För det är ju precis det argumentet du framför när du säger att det är lika korkat att köpa en dell som en mac. Du köper förstås alltid det billigaste, oavsett vad?

Problemet med att argumentera med dig är att du hela tiden kräver fakta och svart på vitt, men sällan eller aldrig själv påvisar vad som är bra med Windows.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Argument:

Stabilare - Detta är en personlig reflektion, men även ett empiriskt underbyggt argument. Jag har som sagt lyckats hänga OS X (för det är väl det som hela denna diskussionen handlar om) 2 ggr på tre år. I windows-miljö så har jag betydligt större erfarenhet av systemlåsningar. Men visst har Windows blivit bättre.
Vad är det du gör i Windows som orsakar systemlåsningar då? Att hela OS:et låser sig låter extremt och kan ofta hänvisas till hårdvaruproblem. Det räcker för min del att köra VMWare i OS X för att systemet ska gå på knä (sen kan man ju klagar på VMWare om man vill, men det är den enda seriösa virutaliseringsmjukvaran jag känner till).

Snabbare - Min erfarenhet av OS X är att det är snabbare att arbeta i. Det innehåller smarta lösningar som i windows kräver tilläggsprogram. Allt känns helt enkelt mer intuitivt.
Det är mao en smaksak, inte en mätning av OS:et faktiskta prestanda du pratar om när du säger "snabbare". Jag kan tycka att avsaknaden av så elementära saker som uniforma muspekare och globala hotkeys och ett osammahängande UI inte är intuitivt, men det är ju en smaksak, inte fakta.

När det sedan gäller prisfrågan.....

Varför köpa Findus broccoli för 30:- när Euroshopper kostar 25:-
Varför köpa en Volvo V70 för 280 000:- när man kan köpa en Ford Mondeo för 240 000?
varför köpa....
För det är ju precis det argumentet du framför när du säger att det är lika korkat att köpa en dell som en mac. Du köper förstås alltid det billigaste, oavsett vad?
Nu hittar du på å det grövsta. Du förväxlar pris med kvalité, något som _inte_ stämmer när det gäller grundläggande hårdvara såsom den vi pratar om här. Apple och Dell använder billiga komponenter, ihopsatta av lågavlönade fabriksarbetare. Varför tror du dom skulle fungera bättre eller snabbare än väl utvalda komponenter hopsatta med omsorg?
I detta fallet är Dell och Apple McDonalds (allt kommer färdigt) medan hemmabygget är en välgrillad burgare med saftigt bröd och hemmagrodda grönsaker. Frågan är vad som smakar bäst.
Det hade varit intressant om du kunde prata om datorer istället för bilar, när vi pratar om datorer. Metaforerna stämmer nämligen sällan eller aldrig.
Problemet med att argumentera med dig är att du hela tiden kräver fakta och svart på vitt, men sällan eller aldrig själv påvisar vad som är bra med Windows.
Testa att läsa vad jag skriver någon gång så ska du se.
 

tormig

Aktiv medlem
Att Apple oftare är dyrare är inte konstigare än tex varför en Audi är dyrare än en Skoda. Båda funkar precis till samma saker och kan ha samma 0-100 tid, men skillnaden är uppenbar om man slår igen en dörr. Där är skillnaden enorm.
Det stämmer, Audi har finare plast än Skoda. I övrigt är det samma bil. Så allt kan sammanfattas med hur mycket man värderar skalet.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
En PC (både W7 och Vista) i vila tar ett bra tag på sig att vakna - emellanåt gör den inte det alls, utan det behövs en omstart. En macbook pro startar och får igång det trådlösa nätet på runt 5 sekunder. Det klarar ingen Windowsmaskin som jag har provat hittills.
Tar inte många sekunder för min win7-burk att vakna ur sleep-läget. När/om det inte funkar kan det vara felkonfigurerat eller så kan hårdvaran/drivrutiner vara inkompatibla med sleep-funktionen.

I macen behöver du inget antivirusprogram som ligger och drar kraft hela tiden.
Är man ingen klantskalle behöver man inte det på en windowsburk heller.

bakgrundsbelyst tangentbord tex. - är det kolsvart i rummet går det hur bra som helst att skriva iallafall
Varför skulle man titta på tangenterna när man skriver? :D

I övrigt kan jag hålla med om det du sa.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Snälla.. jämför ett ett hemmabygge med en komplett färdigbyggd lösning. Men det är klart, det går ju förmodligen att bygga sin bil billigare själv oxå. Lite Kia-delar, några volvodelar och så lite saabdelar så blir det nog bra i slutändan.
Sluta löjla dig.Det finns inga likheter mellan att plocka ihop en egen dator och att bygga en egen bil.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nej, inte alls. Jag använder inte Safari eftersom det finns andra, mer flexibla webbläsare. :) Om jag inte vill ha Safari på min Mac så drar jag programmet till papperskorgen och tömmer. Klart! Hur gör du om du inte vill ha IExplore på din Windows-burk? (Och då menar jag "inte vill ha kvar alls"). Även om du kan dra till med någon lång harang av registerhack och allmänt meck så ger det en bra illustration av skillnaden mellan MacOS och Windows. Hur var det någon skrev längre upp i tråden? "Med en PC så bestämmer du över datorn". Lycka till med att ta bort IExplore... ;-)
Det är bara att klicka i rutan för vilken browser du vill ersätta den med i browservalrutan. Vilket är en rätt knölig windowslösning som OS/X förmodligen löst mycket bättre.

/Karl
 

tozz

Avslutat medlemskap
IE avinstalleras i samma fönster som alla andra Microsoftkomponenter tas bort, vad är så underligt med det?
Att det finns ett lager för HTML-rendering kvar i OS:et är för att det av marknadsmässiga skäl inte går att säga "fuck you" till alla som räknar med att det lagret ska finnas. Det är mycket hat (med all rätt) mot MS här för att dom inte har ett API som tillåter att man lägger sin egna motor där.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Sluta löjla dig.Det finns inga likheter mellan att plocka ihop en egen dator och att bygga en egen bil.
Inga likheter? Säg det till en bilbyggare...

Enligt Tozz argument så är det same same but different.. Det var inte jag som började.

Men ska man ändå jämföra olika frukter så kanske man åtminstone ska jämföra samma frukt?

Jag drar mig ur denna totalt fruktlösa diskussion, Adversus solem ne loquitor
 
ANNONS