Annons

Trigga speedlights, med SU-800 eller över radio?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag tänkte börja lite smått med porträtt/modellfoto med speedlights och tanken är att skaffa softboxar och stativ till dem, men sen är frågan hur jag lämpligast triggar dem.

Eftersom jag har ett Nikonsystem funderar jag antingen på en SU-800 eller billiga kinaradiosändare/mottagare från Kaffebrus.

Vad funkar bäst?
 

Maxe

Aktiv medlem
Det du nämner är det väldigt stor skillnad på. Med SU-800 har du möjlighet till full automatik med iTTL medans radiotrigger från Kaffebrus motsv ger manuellt förfarande.

För att introducera ett tredje och bättre alternativ så tycker jag att du skall titta på PocketWizard Flex/Mini TT5 resp TT1. Där har du full automatik över radio. Ju mer jag använder mig av dessa ju mer kär blir jag. TIllsammans med AC3 zonkontrollern så är det så smidigt att öka/minska en grupp blixtars effekt så det är löjligt!

Kolla på denna video: http://youtu.be/J5cXswxJpz0?hd=1

// Johan
 

Maabse

Aktiv medlem
Jag kan varmt rekommendera Cactus V5 transceivers, som via Gadget Infinity's hemsida inte kostar många kronor. Dock överför de inte TTL så du måste vara beredd att göra manuella blixtinställningar, men du liksom jag kanske ändå vill bestämma slutresultatet själv och då är det inget problem.

Fördelen med radioöverföring är förstås att du slipper kravet på "line of sight" och kan placera blixarna var du vill så väl inne som ute. Ska du ha radiosändare som överför TTL blir det dyrare, men även här finns kinesiska alternativ på Ebay, t.ex "PIXEL TR-331 Flash Wireless Trigger SET for Nikon i-TTL" som jag dock inte provat.
 

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Jag föredrar att arbete med blixtarna i manuellt läge (dvs utan (e/i)TTL). Hur ska blixten kunna veta hur du vill belysa objektet? Med lite träning så går det raskt att ratta in blixtarna manuellt.
Cactus är prisvärda.
 

J0£L

Aktiv medlem
Tack för era svar, jag ska fundera lite på vilket alternativ som passar mig bäst :).
 

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Som Johan skriver så kan även jag varmt rekommendera Pocket Wizard alterntativet. Visst, de kostar en hel del men tillsammans med AC3 ger det otroliga möjligheter. Du kan blanda blixtarna och köra både med automatik och manuellt.

Vad som dock är det absolut bästa med dem är att du även kan köra High Speed Synk som det heter i min Canon värld. Vet inte vad det heter på Nikon språk... :) Men det innebär att du inte är begränsad av kamerans normala synktid för blixtar. Så nu har du möjlighet att själv bestämma vilken bländare du vill användar och på så vis inte blir begränsad även under soliga dagar.

Mvh
Bosse
 

j2^

Aktiv medlem
Jag föredrar att arbete med blixtarna i manuellt läge (dvs utan (e/i)TTL). Hur ska blixten kunna veta hur du vill belysa objektet? Med lite träning så går det raskt att ratta in blixtarna manuellt.
Cactus är prisvärda.
Kör man med PW FLexTT5 / AC3 så kan du effektkontrollera dem manuellt (eller via TTL) över radio.
 

Mats G

Aktiv medlem
PIXEL TR-331 Flash Wireless Trigger SET for Nikon

Har någon erfarenhet av PIXEL TR-331 Flash Wireless Trigger SET for Nikon?
Är det samma möjligheter som för det betydligt dyrare "originalet"?
Jo jag vet, man får det man betalar för, men för ca 900:-, vill man ju att det ska funka, även om det är "billigt".
/ Mats G
 

j2^

Aktiv medlem
Har någon erfarenhet av PIXEL TR-331 Flash Wireless Trigger SET for Nikon?
Är det samma möjligheter som för det betydligt dyrare "originalet"?
Jo jag vet, man får det man betalar för, men för ca 900:-, vill man ju att det ska funka, även om det är "billigt".
/ Mats G
Du blir begränsad till en belysningszon, och har inte fullt stöd för cls.
 

benganj

Aktiv medlem
Har någon erfarenhet av PIXEL TR-331 Flash Wireless Trigger SET for Nikon?
Är det samma möjligheter som för det betydligt dyrare "originalet"?
Jo jag vet, man får det man betalar för, men för ca 900:-, vill man ju att det ska funka, även om det är "billigt".
/ Mats G
TTL och hypersynk funkar bra, men de har inte funktionen att ställa in blixtarna från kameran som med SU-800 eller AC3. Dessutom har de ovanliga och dyra batterier.
 

runohm

Aktiv medlem
Det du nämner är det väldigt stor skillnad på. Med SU-800 har du möjlighet till full automatik med iTTL medans radiotrigger från Kaffebrus motsv ger manuellt förfarande.

För att introducera ett tredje och bättre alternativ så tycker jag att du skall titta på PocketWizard Flex/Mini TT5 resp TT1. Där har du full automatik över radio. Ju mer jag använder mig av dessa ju mer kär blir jag. TIllsammans med AC3 zonkontrollern så är det så smidigt att öka/minska en grupp blixtars effekt så det är löjligt!

Kolla på denna video: http://youtu.be/J5cXswxJpz0?hd=1

// Johan
Hej. Lånar tråden lite.
Jag går också i tankarna på PW + AC3. Verkar vara bra.
Är den smidig att använda i praktiken? På en reklamfilm så är ju allt lätt och bra:)
Den känns inte klumpig heller på kameran med AC3 monterad?.
 

j2^

Aktiv medlem
Hej. Lånar tråden lite.
Jag går också i tankarna på PW + AC3. Verkar vara bra.
Är den smidig att använda i praktiken? På en reklamfilm så är ju allt lätt och bra:)
Den känns inte klumpig heller på kameran med AC3 monterad?.
Själv jar jag d700 med grepp och ofta 24-70 eller 70-200. Då märks i te. Pw alls.

Enda problemet jag haft är.om det finns många PMR runt omkring.
 

j2^

Aktiv medlem
OKk, låter som det blir ett snart inköp:)
Ursäkta en dum fråga anske, men vad är "PMR"?
PMR, Personal Mobile Radio. Komradio helt enkelt.

Grejjen är ju att PocketWizards prylar (sålänge man inte gråimporterat dem) ligger ju på det fria bandet kring 433MHz, där ligger också PMR, Larmsändare, Garagedörrsöppnare och en miljon andra saker.

Å andra sidan kan man se det såhär: Pixels-radioutlösare ligger där också, men på PW kan man iallafall byta frekvens (om man har en USB-kabel och dator med sig), det kan man inte på Pixels prylar.
 

goneaway

Aktiv medlem
Själv har jag spekulerat i Phottix Atlas.
Är det någon som äger dem eller har testat dem?
Verkar ju vara riktigt bra enligt de få utlåtanden jag hört, men de är som sagt få.
 

j2^

Aktiv medlem
Själv har jag spekulerat i Phottix Atlas.
Är det någon som äger dem eller har testat dem?
Verkar ju vara riktigt bra enligt de få utlåtanden jag hört, men de är som sagt få.
Ingen HSS/Auto FP, Ingen TTL/CLS, Inga grupper.

Jag skulle vilja säga att om man är beredd att lägga 1299kr för en "dum" trigger, så borde man väl kunna hitta den sista femhundringen för en "smart"?
 

goneaway

Aktiv medlem
Ingen HSS/Auto FP, Ingen TTL/CLS, Inga grupper.

Jag skulle vilja säga att om man är beredd att lägga 1299kr för en "dum" trigger, så borde man väl kunna hitta den sista femhundringen för en "smart"?
Du har säkert rätt i det du säger, jag vet som sagt inte. Har bara spekulerat lite löst för egen del.
Mitt främsta argument för Atlas var faktiskt att jag får 3 stycken för mindre än jag skulle få betala för 2 PW.
Sen är undrar jag, hur ofta nyttjar man TTL etc.? Det känns ju som att CLS/TTL/etc inte vet var jag har placerat blixtarna eller hur jag vill ha ljuset.
 
ANNONS