Annons

Trigga speedlights, med SU-800 eller över radio?

Produkter
(logga in för att koppla)

j2^

Aktiv medlem
Sen är undrar jag, hur ofta nyttjar man TTL etc.? Det känns ju som att CLS/TTL/etc inte vet var jag har placerat blixtarna eller hur jag vill ha ljuset.
Om man ställt en SB på ett gidsförgätet ställe och vill kunna ändra effekten så är det en time-saver av stora mått.
 

goneaway

Aktiv medlem
Om man ställt en SB på ett gidsförgätet ställe och vill kunna ändra effekten så är det en time-saver av stora mått.
Det har du rätt i. Som det ser ut nu får jag nog fundera lite på det där, om kostnaden trumfar mödan eller sannolikheten att jag behöver de funktionerna.
Ser man på det lite krasst kan man ju säga att varje ny blixt man köper kostar dryga 2000:- extra om man vill ha PW'n till.
 

miblomster_gmail.com

Aktiv medlem
Visst är PW grejor bra inge snack om saken, men ställ det i relation till hur ofta du kommer att använda dessa.

Blir det vid något enstaka tillfälle där du klarar dig med vanliga 1/250 i synk köp en billigare radiosändare. om du kommer att fotografera "trådlöst" ofta och mycket samt misstänkter att du behöver de extra finesserna som finns i PW köp dessa.

Om det är mest inomhus som du kommer fotografera trådlöst fungera SU-800 enheten utmärkt, klarar mycket stora avstånd så länge det inte finns något som direkt blockar sikten mellan blixten och sändaren, men ljuset kan oftast studsa i väggar och tak och ändå ta sig fram till mottagaren på blixten.

Lite värre är det utomhus när solen ligger på, då fungerar inte system alltid lika bra, då skulle jag rekommendera Pocket Wizzard,
Jobbar du i manuellt läge och endast inom blixten normala synktider kan du gott använda en standard sändare finns på Ebay för runt 800:- med 4-5 mottagare. de fungerar även de, kan missa vid någon enstaka gång men mycket sällan.
Räckvidden brukar ligga runt 15-30 meter på de flesta "standard" sändare.
Använder själv en sådan billig Ebay sändare då CLS systemet inte lirar eller då studio blixtarna ska vara med.
 

runohm

Aktiv medlem
Själv jar jag d700 med grepp och ofta 24-70 eller 70-200. Då märks i te. Pw alls.

Enda problemet jag haft är.om det finns många PMR runt omkring.
Du hade helt rätt Janne :)
Just inhandlat 2xPW flex + 1 st PW mini+ 1 st AC3 och jag är helnöjd så här långt. Enkelt att komma igång, fungerar perfekt och är hyfsat diskret på kameran.
Rekommenderas varmt:)
 

Splanky

Aktiv medlem
Jag har både radiosändare samt kör med Nikons CLS.
Och faktum är att Nikons CLS funkar även om blixtarna ligger dolda utan synlig kontakt med varandra.
Skall tillägga att det är särskilt vid interiörfoto där jag placerar blixtar i angränsande rum för belysning. Och jag är otroligt nöjd med systemet.
Radiosändarna kör jag med vid längre avstånd utomhus och med mauell styrning för jag vill ha total kontroll själv. Köpte ett set med fyra sändare/mottagare på eBay för ca 500:-.

De fungerar jättebra men du måste köra manuellt vilket jag ändå alltid gör.
Så det behöver inte kosta skjortan om du inte vill.
Självklart är PW jättebra men kör du manuellt kan du köpa mkt annat roligt för samma pengar :) om du handlar utr på eBay billigt.

Hur som helst är det suveränt praktiskt att slippa släpa runt på Elin-utrustningen vilken jag sällan använder numera... Använder elin skyportsändare till de blixtarna!
 

Shinzon

Avslutat medlemskap
su800

kan bara säga att i luv my su800! har 4 speedlights och den enda gång jag hsft riktiga problem var ett nattjobb utomhus.
 
ANNONS