Annons

Laddare och batterier till hotshoe-blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

goneaway

Aktiv medlem
Har ni några bra tips på laddare och batterier till hotshoeblixtar.
Har kikat lite på GP's 2700mAh batterier med laddare. Har dock inte blivit imponerad av GP's produkter tidigare.
Hört mycket gott om Enerloop batterier men de är svåra att få tag på verkar det som.

Tankar, tips, idéer?

//Fredrik
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Jag kör Snayo Eneloop (2000mAh) och de är riktigt bra tycker jag. Håller laddning väldigt bra vilket underlättar för mig som inte använder slut på alla batterier dagligen.

Till dessa har jag en Maha C800S, skonsam och bra laddare med refreshfunktion. Tänk på att inte köpa billiga snabbladdare, dessa grillar batterierna och minskar livslängden avsevärt.

Laddaren köpte jag hos Chargeit.se och batterierna hos Conrad.se Chargeit var bra, svarar snabbt på mail och skickade samma dag. Conrad tog en vecka på sig att skicka grejerna och det är väl ingen höjdare, men jag hittar inga andra i Sverige som säljer 8-pack Eneloops så billigt tyvärr.
 

chry

Aktiv medlem
På tal om maha så är det här en rackarns bra laddare:

http://www.mahaenergy.se/c9000.html

Förutom att ladda respektive urladda så kan man köra en "break-in" av nya batterier. Du ser också tydligt om det av någon anledning är något batteri som är sämre än de andra. Bra när man har många batterier i omlopp och märker att blixten, eller vad du har för apparat, inte levererar som du tänkt. Oftast är det inte jämn kvalitet på batterierna, utan det kan vara en enstaka cell som är sämre.
 

goneaway

Aktiv medlem
Ok, jag tror jag lutar åt Eneloops iaf. 8st för 270 spänn är ju helt ok, och laddaren är väl även den överkomlig i pris.
Jag orkar inte chansa på GP's laddare och batterier igen.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Som respons till C9000, ja det är en mer avancerad laddare.. Jag valde C800S för att den kan ladda 8 batterier samtidigt och har de funktioner jag själv känner att jag kommer ha användning för.

Vill man ha 10.000 inställningsmöjligheter så är C9000 bättre, men C800S fungerar utmärkt för gemene man. Man får väl ställa sig frågan hur mycket man använder inställningsmöjligheterna och om det är värt de extra pengarna, vilket blir betydligt mer än dubbla eftersom man behöver 2st C9000 för att ladda samma mängd batterier samtidigt, och de dessutom är dyrare /st.
 

goneaway

Aktiv medlem
Ja det lutar nog åt den billigare laddaren för 8 batterier. Även om jag önskar att jag skulle nyttja alla funktioner i den dyrare, så kommer det aldrig ske. Slutar med att man köper nya batterier om något år i alla fall.

Ytterligare en fråga dock;
Om jag skulle vilja ha en laddare och batterier idag så är det handla i butik som gäller. Teknikmagasinet bl.a har en modell, GP H500, som tydligen fått något "Bäst i test" från Råd & Rön. Det säger ju dock inte så mycket eftersom man inte vet vad som ingick i testet i övrigt. Och min tidigare erfarenhet av GP's batterier är ju som sagt ganska oimponerande.

Någon som använder GP och är nöjd?

Några riktiga alternativ till Maha och Eneloop? Gärna något som säljs i butiker t.ex. Batterilagret, Teknikmagasinet etc.
 

pros

Aktiv medlem
Gp

Jag har kört Gp i olika varianter sedan ett par år. Vet inte varför egentligen, för de har varit hyfsat tveksamma. Laddar snabbt ur och har varit väldigt ojämna i kvalitén.

Hypade effektsiffror har gjort att jag tänkt "men den här gången blir det bättre" men icke.

Med sista batchen av GP köpte jag deras ReCyko (ska motsvara Eneloop i teknik) och peppar peppar så är det hittills som natt och dag. Batterierna håller laddning och fungerar väldigt bra i blixtarna. Jämfört med vanliga GP 2700 så kan jag köra ett par omgångar vanliga för varje ReCyko. Laddar heller inte ur nämnvärt över tid.

Alltså. Köpa GP verkar ju faktiskt fungera numera men håll dig till ReCyko.
 

goneaway

Aktiv medlem
Ok, har kommit fram till att GP fortfarande känns sådär bra. ReCyko kan säkert vara bra, men utbudet av laddare verkar ligga i det sämre segmentet. Ergo om inte batterierna i sig är dåliga är jag rädd för att laddaren äter upp dem.

Till min stora förvåning råkade jag släntra in på Kjell & Co., ett företag jag aldrig handlar av annars. De tycks numera ha Eneloop, dock inte så många imponerande laddare.
Men de har 2 sorters Eneloop, de gamla vanliga 2000mAh och nya 2500mAh. I bägge fallen är de duktigt mycket dyrare än Conrad.se men å andra sidan får jag dem rätt i handen.

Hur stor är skillnaden i praktiken på 2000 vs. 2500?
 

goneaway

Aktiv medlem
Frågar du mig är Eneloops 2500mAh för högt prissatta, speciellt hos K&CO.
Tveklöst! Men det är enda stället jag sett dem. Conrad har ju bara vanliga, och eftersom jag beställde exakt den laddaren du nämde tidigare så tänkte jag ev. köpa några medans jag väntar på leverans från conrad.
2500 hos K&C kostar ju mer än 8st. 2000. hos Conrad. Men även 2000 var dyra hos K&C.

För övrigt var det en jävla dyr frakt avgift på laddaren.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Jag hade väntat.. Är du inte i väldigt stort behov av batterier innan leveransen från Conrad kommer lönar det sig knappast att köpa sålänge.. Behöver du dem, ja då är det nog inte så mycket att diskutera, men jag hade kört på 2000mAh.

Ja, frakten är svindyr.
 

goneaway

Aktiv medlem
Jag hade väntat.. Är du inte i väldigt stort behov av batterier innan leveransen från Conrad kommer lönar det sig knappast att köpa sålänge.. Behöver du dem, ja då är det nog inte så mycket att diskutera, men jag hade kört på 2000mAh.

Ja, frakten är svindyr.
Nja, det är väl ingen super panik, går ju faktiskt att köpa vanliga batterier på macken så länge. Mest för intresse som jag funderade på hur stor den faktiska skillnaden är mellan 2500mAh och 2000mAh.
 

goneaway

Aktiv medlem
För att avsluta:

Beställde laddaren från Chargeit och batterier från Conrad, vanliga 2000mAh.
Kanske testar med ett gäng 2500mAh senare för att se om skillnaden är märkbar.

Tack för inputen!
 
ANNONS