Annons

Vilket bländarvärde i studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Edit 2: Har precis fått tag på en trevlig skyltdocka som jag ska börja plåta. Skönt att ha en modell som alltid ställer upp, blir spännande och se hur det blir.
Bra idé! Jag lånade en "hårmodelldocka" från en frisersalong och testade porträttfoto i ett par dagar utan att modellen tröttnade. :)
 

Gote

Aktiv medlem
Hmmm i studiomiljö har jag iaf inte bländaren som en styrfaktor för skärpedjupet. Jag har använt den som en styrfaktor för ljusets avtagande bakom modellen.
Men det klart ändå att skärpedjupet ändras med bländaren.
Det där blev jag nyfiken på. Hur påverkar bländaren ljuset bakom modellen?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det där blev jag nyfiken på. Hur påverkar bländaren ljuset bakom modellen?
Ljuset avtar ganska snabbt. Tror den avtar med kvadraten på avståndet. Ju större bländaröppning desto mer ljus från bakgunden får du och ju mindre bländare desto mindre. På så vis kan du få en vit bakgrund som är relativt nära modellen att bli i olika gråskalor. Och få dramatiska bilder istället för jämn belyst precis överallt.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.934161,14.309997

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

RDL

Aktiv medlem
balans

Sambanden bländare/blixtljus slutartid/naturligt ljus är väldigt användbart vid fotografering med blixt uromhus.

Det går exempelvis att få det se ut som på kvällen, fast det är mitt på ljusa dan.

Ställ in exponeringen så bakgrunden blir som du vill ha den. Naturligt så som det ser ut, eller ljusare. Eller mörkare.

Sedan ställer du in blixtstyrkan så objektet/personen blir så ljus som du vill ha den. Ett tips kan vara att vid mindre justeringar av blixtstyrkan helt enkelt flytta blixten/modellen närmare längre bort. Jag tycker det går snabbare än att fippla med diverse knappar osv.

Den här bilden togs då det var VÄLDIGT mycket ljusare ute.

http://modeldimension.com/view/session/4e44fb228d15806024000008/5/
 

Gote

Aktiv medlem
Ljuset avtar ganska snabbt. Tror den avtar med kvadraten på avståndet. Ju större bländaröppning desto mer ljus från bakgunden får du och ju mindre bländare desto mindre. På så vis kan du få en vit bakgrund som är relativt nära modellen att bli i olika gråskalor. Och få dramatiska bilder istället för jämn belyst precis överallt.
Hm, jag förstår fortfarande inte. Menar du att bländaren styr relationen mellan ljuset på modellen och bakgrunden? Hur går det till?
 

goneaway

Aktiv medlem
Hm, jag förstår fortfarande inte. Menar du att bländaren styr relationen mellan ljuset på modellen och bakgrunden? Hur går det till?
Vad gäller ljusheten på bakgrunden så är det ljuset som reflekteras från bakgrunden. Ju längre bort bakgrunden är, desto mindre reflekterat ljust tas in av sensorn.
Mindre bländare torde då ger mindre ljus som träffar sensorn, ljuset "faller av" fortare från bakgrunden eftersom den är längre från sensorn än modellen.
Längre avstånd = mer ljus faller bort.

Låter någon mer bevandrad avgöra om det där ger någon klarhet.
 

Gote

Aktiv medlem
Vad gäller ljusheten på bakgrunden så är det ljuset som reflekteras från bakgrunden. Ju längre bort bakgrunden är, desto mindre reflekterat ljust tas in av sensorn.
Mindre bländare torde då ger mindre ljus som träffar sensorn, ljuset "faller av" fortare från bakgrunden eftersom den är längre från sensorn än modellen.
Längre avstånd = mer ljus faller bort.

Låter någon mer bevandrad avgöra om det där ger någon klarhet.
Jo, om man inte styr belysningen på bakgrunden så kommer den att bli mörkare när den hamnar längre från blixten. Så långt är jag med. Men då är det avståndet som styr, inte bländaren.

Ändrar du bländaren så blir både bakgrund och modell mörkare/ljusare.
 

goneaway

Aktiv medlem
Jo, om man inte styr belysningen på bakgrunden så kommer den att bli mörkare när den hamnar längre från blixten. Så långt är jag med. Men då är det avståndet som styr, inte bländaren.

Ändrar du bländaren så blir både bakgrund och modell mörkare/ljusare.
Ok, nu är det vild spekulation, but here goes;

Om du bara använder blixt på modellen och bakgrunden belyses av naturligt ljus så bestäms nog ljusheten på bakgrund av slutartid.

Om du belyser både modellen med en blixt och bakgrund med en annan kan du styra bakgrundens ljushet genom att välja större eller mindre bländare och justera modellblixten enligt det. Då du i sånt fall balanserar belysning mellan modell och bakgrund.

Likaså borde du kunna ljusa upp eller mörka ner bakgrunden om du enbart belyser modellen, genom att justera ljus på modell och bländare.

Om du bara justerar bländare till en mindre så blir hela bilden mörkare ja, men bakgrunden blir relativt mer mörk än modellen då ljuset faller av snabbare från bakgrunden än modellen.

Vet inte om du blir något klokare av det där, förklarar som en kratta så jag förstår det knappt själv.
 

erro.se

Aktiv medlem
Bländaren påverkar hela bilden, oavsett hur olika delar av den belyses. Väljer du en mindre bländaröppning så blir hela bilden mörkare.

Avstånd från ljuskälla till motiv, eller ljuskälla till bakgrund, eller ljuskälla till valfri del av del i bilden påverkar den delens ljushet vad gäller ljusbidraget från just den ljuskällan. Justerar du dessutom ljusstyrkan så påverkar du ju hur starkt ljus som just den ljuskällan ger. Har du flera ljuskällor så kan du variera på många sätt.

Bländare, varje ljuskällas styrka, avstånd från varje ljuskälla till varje del i bilden..... allt påverkar på sitt sätt.
 

Janne H

Aktiv medlem
Riktigt. När det gäller kortaste användbara slutartid så måste du kolla i manualen för just den kamera du avser använda.
.
Klart bäst och snabbast är ju att bara prova sig fram ;-)
Det tar inte många sekunder att exponera några rutor mellan 1/125s och 1/500s och du har direkt svaret i din hand. Det skiljer nämligen inte bara på vilken kamera du har utan på om du kör med kabel eller någon typ av radio eller IR sändare för att utlösa blixten.

Hälsn.

/Janne
www.helikopterbild.se
 

Janne H

Aktiv medlem
Ljuset avtar ganska snabbt. Tror den avtar med kvadraten på avståndet. Ju större bländaröppning desto mer ljus från bakgunden får du och ju mindre bländare desto mindre. På så vis kan du få en vit bakgrund som är relativt nära modellen att bli i olika gråskalor. Och få dramatiska bilder istället för jämn belyst precis överallt.
l]

Njaaaa ;-)
Visst avtar ljuset med kvadraten på avståndet, MEN det kan du inte påverka med bländaren eller någe annat heller!
Om du däremot ökar avståndet modell-bakgrund så blir bakgrunden mörkare :)
Ändrar du bara bländaren så ändras alltid exponeringen i hela bilden!

Hälsn.

/Janne
www.helikopterbild.se
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Njaaaa ;-)
Visst avtar ljuset med kvadraten på avståndet, MEN det kan du inte påverka med bländaren eller någe annat heller!
Om du däremot ökar avståndet modell-bakgrund så blir bakgrunden mörkare :)
Ändrar du bara bländaren så ändras alltid exponeringen i hela bilden!

Hälsn.

/Janne
www.helikopterbild.se
Tänkte mer på om man ökar bländaren till 16 från 8 och höjer blixtljuset med 2 steg så tycker jag ljuset blir annorlunda på modell och bakgrund. Får väl ta o testa igen. Kanske bara i mitt huvud.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.933728,14.309799

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Och jag vet som sagt inte vad som är konstigt med frågorna.... Kanske ska ändra bländarvärde till skärpedjup så kanske det blir lättare? Jag undrar ju bara vilken bländare/skärpedjup som är vanligt i olika situationer i studion, och hur ni gör för att veta vad som är bäst?
Du får inte blanda ihop dina frågor här och frågor och svar i en annan tråd, då blir det tokigt.

Skärpedjupet är ngt som DU väljer men i studiosammanhang så är nog 8 till 22 vanligast.
Precis som du skriver så finns det inget som heter bäst.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Och jag läste Monte Zuckers bok "porträttfotografi", vilket är en väldigt bra bok, och han säger på ett ställe att han först chansar på blixtstyrkan och sedan så anpassar han hur ljus bilden ska bli med bländaren....

Så, för att säga det igen, så tycker jag det verkar konstigt...
Det han gör, när jag tolkar din beskrivning, är att Monte sätter upp förhållandet han vill ha mellan blixtarna, alltså huvudljus, hårljus osv
Sedan chansar han på en bländare när första bilden tas. Justerar in bländaren för ett nytt test-kort.
Så håller han på tills han är nöjd, men jag kan ju ha fel.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Edit: Jo, den fråga Kari svärd och jag har varit inne på tycker jag fortfarande är intressant. När minskar man bländare istället för minskar blixtstyrkan?
Det finns 2 fall när du ändrar bländaren i studio.
1 du vill ha ett annat skärpedjup.
2 Du vill exponera mer eller mindre och det gäller då hela bilden.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tänkte mer på om man ökar bländaren till 16 från 8 och höjer blixtljuset med 2 steg så tycker jag ljuset blir annorlunda på modell och bakgrund. Får väl ta o testa igen. Kanske bara i mitt huvud.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.933728,14.309799

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
Ähh det var nog bara inbillning, Testade igen och ingen skillnad.

Här är iaf en bild tagen ikväll.
Bländare 8
1 softbox på på 70W och en reflektor, vit bakgrund. Allat står ca 0,5 - 1 m ifrån modellen...dvs mig ;)
55 mmpå 7D som står ca 2 m ifrån,

/Stefan
 

Bilagor

FrePe

Aktiv medlem
@ Stefan

En förändrad ljusbild med ökad bländare & blixtstyrka kan bero på att du har befintligt ljus i studion som vid f 8 påverkar, syns mest på bakgrunden i normalfallet.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tänkte mer på om man ökar bländaren till 16 från 8 ...
---
Du menade förstås:
Tänkte mer på om man MINSKAR bländaren till 1:16 från 1:8 ...

Kan inte förstå varför någon har infört det här idiotiska påfundet med att tala om "bländartal" för att definiera bländarstorlek. Detta galna begrepp har ALDRIG någonsin använts tidigare, utan bara under det senaste årtiondet. Tror att det var Canon som införde det, för att "underlätta". Men i själva verket skapar det hela tiden ändlös förvirring. En förvirring som aldrig har existerat tidigare. Som nybörjare fick man lära sig detta - 1:2 är definitivt mycket större än t.ex. 1:11. Sedan var det aldrig några problem, inga missförstånd uppstod.


---
... så tycker jag ljuset blir annorlunda på modell och bakgrund. ...
---
Så är definitivt inte fallet! Möjligen kan det bli en aning skillnad genom att det större skärpedjupsområdet gör att bakgrunden kan komma att uppfattas lite annorlunda, och möjligen ifall det skulle finnas mycket starkt omgivningsljus i studion (sällan fallet - blixtljusets effekt är generellt väldigt mycket starkare än ev. befintligt kontinuerligt ljus).


---
Får väl ta o testa igen. Kanske bara i mitt huvud.
---
God idé!
 
ANNONS