Annons

Hon utgav sig för att vara jag!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jewster

Aktiv medlem
Tjejen som gjorde detta är ju ledsen, skriv ett brev till henne istället där du säger att du också blev ledsen så kan ni lösa det lite konstruktivare. Förslagsvis genom att hon får be om ursäkt o du slutar vara arg.
Det var det bästa konfliktlösarförslaget jag läst i forumet på länge. Tack Erik. Du ger mig hopp om mänskligheten.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Han sysslar inte med sånt, men kan hjälpa till att få fram adresser genom domstolen (med stöd av IPRED-lagen) så att man kan skicka fakturan. Han kan också hjälpa till att uppskatta värdet på bilderna, även om fotografen själv i stort sett sätter ett eget pris för sina egna bilder.
Att brottet i det här fallet skulle vara tillräckligt allvarligt för att en domstol skulle kräva ut identiteten har jag väldigt svårt att tänka mig.

Att "fotografen själv i stort sett sätter ett eget pris" är nonsens. Visst, du kan skicka ett kravbrev med vilket belopp du vill, men kan ju inte vänta dig att faktiskt få de pengarna. BO har i flera omdiskuterade fall krävt fantasibelopp, men när det väl går till domstol hamnar summorna på en bråkdel av det krävda.
 

jolio

Aktiv medlem
Måste inflika att det verkar besynnerligt att fakturera, då framstår det ju som att du är girig och egentligen inte bryr dig om den kränkande delen utan bara vill ha pengar.

Polisanmäla däremot för den kränkande behandlingen av dina privata bilder låter ju mer som ett naturligt drag.

Obs
kan inget om ämnet tyckte bara det luktade lite illa med allt prat om faktura, de var väl inte där skon klämde?
 

Cambo

Aktiv medlem
Eftersom jag har all rätt i världen att frakturera är det väl inget konstigt? Varför avråder du från det?
Han sysslar inte med sånt, men kan hjälpa till att få fram adresser genom domstolen (med stöd av IPRED-lagen) så att man kan skicka fakturan. Han kan också hjälpa till att uppskatta värdet på bilderna, även om fotografen själv i stort sett sätter ett eget pris för sina egna bilder.
Välkommen till forumet! Jag är ganska okunnig om bloggar o sån´t. Men vad jag förstår så är det som att nåla upp bilder på Ica´s anslagstavla fast med en mycket större tittarskara. Om man känner till de riskerna så förstår jag inte varför man lägger ut bilder som man anser vara känsliga. Det är ju lika enkelt att rycka ner en lapp från en anslagstavla som att norpa din bild/bilder på din graviditet. Att sen bli förbannad och börja vifta med fakturablocket är kanske lite häftigt. Det skulle i så fall kunna bli en hyfsad födkrok om man la ut vädigt spektakulära bilder med förhoppning om att de ska stjälas. Förmodligen är mitt tänk omodernt och hopplöst ur tiden.
 

Hejtina

Medlem
Välkommen till forumet! Jag är ganska okunnig om bloggar o sån´t. Men vad jag förstår så är det som att nåla upp bilder på Ica´s anslagstavla fast med en mycket större tittarskara. Om man känner till de riskerna så förstår jag inte varför man lägger ut bilder som man anser vara känsliga. Det är ju lika enkelt att rycka ner en lapp från en anslagstavla som att norpa din bild/bilder på din graviditet. Att sen bli förbannad och börja vifta med fakturablocket är kanske lite häftigt. Det skulle i så fall kunna bli en hyfsad födkrok om man la ut vädigt spektakulära bilder med förhoppning om att de ska stjälas. Förmodligen är mitt tänk omodernt och hopplöst ur tiden.
Tack!
Ja, det är väldigt lätt att stjäla bilder på internet och det händer ofta. Men bara för att det är lätt gör det ju inte lagligt.. Det är ganska lätt att stjäla en vara ur en butik också, men det bryter ändå mot svensk lag :)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Antagligen är det en sjuk person,
mitt förslag är att du tittar på:
http://www.bildombudsmannen.se/
Där finns säkert tips och råd,
När du kontaktar BO så tycker jag att du ska poängtera
att det kanske inte är skadestånd som är bäst/viktigast,
utan kanske nån typ av medicinsk behandling.

Lycka till !
 

Hejtina

Medlem
Jag tror verkligen inte det rör sig om någon sjuk person! Hon skrev på ett sätt som var upprörande och väckte nyfikenhet och jag tror att hon hade planerat väl hur hon skulle provocera fram många läsare för att kunna tjäna pengar på sin blogg.
 

sunjan

Medlem
Bena ut brottet

Hej!

Det är ju två olika överträdelser som begåtts:
1. Upphovsrättsbrott - att någon publicerat dina bilder (http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsrätt_i_Sverige#Fotografier)
2. Identitetsstöld - att någon påstår att hon är personen på bilderna och publicerar lögner i samband med dem för att tjäna pengar (via annonser/google-klick). Brottsrubriceringen här är sannolikt bedrägeri.

De flesta svaren här rör ju 1, där kan det vara lämpligt att ta hjälp av en upphovsrättsjurist (t ex Bildombudsmannen Staffan Teste AB eller något annat företag).
Men vill du också driva bedrägeriet är det ju inte givet att Staffan Testes AB är den mest lämpade. Det finns ju andra juristfirmor med bredare portfölj...
 

Kapsyl

Aktiv medlem
Jag orkar inte skriva hela historian om en kapad blogg men den erfarenhet jag fick där var att bloggsajten (det var Blogg.se) lämnade inte ut några uppgifter om bloggägaren förrän det var polisanmält. Och efter det underlättade hela processen när vi visste vem som ägde bloggen. Jag kan dock tänka mig att det blir oerhört mycket krångligare om det är en utländsk bloggsajt. Dessutom så kontrollerar dom flesta bloggar inte riktigheten i vad som fylls vid uppstart av blogg. Fast skall man tjäna pengar måste det finnas banners etc som går att spåra till en fysisk person. Men som sagt, det kräver nog att polisen är inblandad i det hela.

Mina 5 öre!
 

SixBySix

Aktiv medlem
Hade för mig att man bara kan bli ekonomiskt ersättningsskyldig om man driver affärsverksamhet där stulna bilder använts. Sedan tillkommer väl ytterligare problem med olika lagstiftningar länder emellan (om det nu var en utländsk blogg). Dessutom kan det bli betydligt krångligare och dyrare att driva en rättsproscess i utlandet.
Så, vad jag kan se av det som skrivits så här långt så är det inte självklart att du har rätten på din sida att skicka en faktura. Med mer info om fallet skulle det kanske kunna avgöras, och du har kanske sådan info.

Anses det vara en privatperson som använt bilderna, och ev inte i affärsverksamhet, så kan det kanske rent av vara mer eller mindre lagligt. Om hon säger att det är hon på bilderna, har hon ju inte sagt att det är hon som har tagit bilderna. Det är ju det upphovsrätten handlar om. Alltså inte motivet nödvändigtvis, utan skapandet. Sedan finns det upphovsrätt för motiv, men det gäller mer skådespelande, alltså att aktörer har viss upphovsrätt till sin prestation i t ex filmer och teateruppsättningar.

Kanske personen hävdar ett konstnärligt syfte (parodi, travesti.... mm). Då kan man också komma undan med en del upptåg. Sedan är jag osäker på var gränsen för identitesstöld går. Jag misstänker att den ofta dras när en annans identitet används vid en juridiskt bindande handling. T ex att ta ett lån, sälja en bil, eller skriva en fullmakt.

Att bara påstå sig vara någon annan tror jag inte är identitesstöld.

Jag håller med om att du utsatts för en tråkig och kränkande handling. Men samtidigt tror jag du har en alldeles för optimistisk syn på ditt rättsläge. Kan bara hålla med om tidigare inlägg.

"Publicera aldrig sådant som du inte kan leva med att det blir missbrukat mindre nogräknade individer!"
 

Hejtina

Medlem
Angående det här med att hon påstår att det är hon på bilderna men aldrig påstått att hon själv tagit bilderna - Nästan alla bilder är tagna in i en spegel, där det är väldigt uppenbart att jag tar en bild på mig själv. Så det är väldigt tydligt att jag fotat alla bilder själv.
 

SixBySix

Aktiv medlem
Ok, det avgör ju den frågan. Det kan vara ganska krångligt med juridik, så den som ska göra en bedömning av rättsläget behöver mycket info för att kunna lämna ett bra svar. Vilket blir lite svårt på t ex forumet här. Men tycker du gör rätt i att fråga om råd och synpunkter. Det finns ju trotts allt många här som verkligen är kunniga (inte jag egentligen). Hoppas du får lite bra tips som kan hjälpa dig. MVH.
 
ANNONS