Annons

Resa med utrustmingen

Produkter
(logga in för att koppla)

ManillaThrillah

Aktiv medlem
Jag vet faktiskt inte...
Det känns bara som att det är en budget kamera och den skall inte vara lika bra.
Jag skall ju liksom inte slänga kamerorna när jag kommer hem utan jag skall fortsätta att ha dem så länge jag kan.
Jag litar på dig doc. satsar på objektiven istället!?
Några tips också om vad för ljus och ljudutrustning man skall ha och var jag kan hitta det?


Någon som Vet någonting om den här sidan: http://www.thecameracorner.com
Jag får ner priset nästan 10 000 kr om jag köper därifrån.
 

themajk

Aktiv medlem
Jag vet faktiskt inte...
Det känns bara som att det är en budget kamera och den skall inte vara lika bra.
Jag skall ju liksom inte slänga kamerorna när jag kommer hem utan jag skall fortsätta att ha dem så länge jag kan.
Jag litar på dig doc. satsar på objektiven istället!?
Några tips också om vad för ljus och ljudutrustning man skall ha och var jag kan hitta det?


Någon som Vet någonting om den här sidan: http://www.thecameracorner.com
Jag får ner priset nästan 10 000 kr om jag köper därifrån.
Du kan stoppa en engångskamera för 99:- i handen på en bra fotograf och få bättre bilder än om min mamma fick tag i en Hasselblad för ett par hundra tusen... Så budget hit och dit ska du nog inte stirra dig blind på.

Många av bilderna på min profil är tagna med 450d eller t.om en 300d, och det finns några där som är rätt ok.

Sen är ju 600d knappt 200g lättare än en 60d, något du kommer uppskatta på resande fot. Och den kommer även följa med lite oftare för vardagsfotogrfering när du kommer hem. Så om du inte behöver det som nämnts (bättre byggkvalité, snabbare autofocus och serietagning etc) så vore det ju dumt att skaffa det bara för att 'det känns' som att det är bättre... Sälj hellre två 600d när du kommer hem isf och köp en 60d/7d då..

Kan ju säga att jag är på g att börja med ett filmprojekt för en youtube show, och jag kommer köpa en 550d, för den med Magic Lantern mjukvaran täcker de behov jag kommer ha. Och den kommer vara backup hus till min 5D (inte mk2) för stillbild också.

Ljussättning för film blir ett helvete att resa med, så försök istället att planera filmningen till tider då det finns ljus, sen kan du ta med ett par ihopvikbara refelxskärmar för att lätta upp och kontrollera lite ljus då och då. Och i värsta fall, köpa två vita lakan på plats för att skärma av direkt solljus etc...

Ljud, tjaa, det beror ju på hur mkt du kan om ljud.. En bra väg att gå är en enkel mygga och tex en Zoom H1 - då är du någorlunda täckt för att få helt ok ljud. Kostar inte skjortan heller...

EDIT: Ang leverantören du länkade, tänk på att moms och tull (vet inte riktig) tillkommer... Köp isf hellre inom EU.
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bättre

Jag vet faktiskt inte...
Det känns bara som att det är en budget kamera och den skall inte vara lika bra.
Jag skall ju liksom inte slänga kamerorna när jag kommer hem utan jag skall fortsätta att ha dem så länge jag kan.
Jag litar på dig doc. satsar på objektiven istället!?
Några tips också om vad för ljus och ljudutrustning man skall ha och var jag kan hitta det?


Någon som Vet någonting om den här sidan: http://www.thecameracorner.com
Jag får ner priset nästan 10 000 kr om jag köper därifrån.
7D är bättre om du ska ta fler stillbilder per skund och har ett mer förfinat autofokussystem. Den tar inte bättre bilder (fotar du jpg är det snarare tvärtom med väldi´gt liten marginal). 600D är klart bättre på att filma. 7D har bättre motståndskraft mot fukt och (förmodligen) stötar. 600D är lättare. I övrigt är mycket redan sagt. Bildkvalitet mässigt är det nästan dött lopp bortsett från 600:ans fördelar vid filmning (både ljud och bild iom digital zoom funktionen). Köp sedan hellre inom EU - det brukar bli billigare just nu.
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
Jag hittade sidan genom tradera där det är en tjej som säljer ALLA produkter som jag skulle behöva för fast pris och frakt 399kr st. det blir ändå ca 5000kr billigare:) Jag har mejlat dem och frågat hur mycket alla till lägg kostar, väntar på svar. Jag jämför med http://www.digitalrev.com som min kompis köper från och är nöjd.

Jag köper:

1st canon eos 600D 1 till när jag reser

1st 10 - 22m.m

1st 50m.m

1st 70 - 200m.m

Bra nu?:)

Vilket minneskort är best för filmning? hur många är säkrast att ha?
Hur många batterier?
MER?

Tack :)
 

themajk

Aktiv medlem
Jag hittade sidan genom tradera där det är en tjej som säljer ALLA produkter som jag skulle behöva för fast pris och frakt 399kr st. det blir ändå ca 5000kr billigare:) Jag har mejlat dem och frågat hur mycket alla till lägg kostar, väntar på svar. Jag jämför med http://www.digitalrev.com som min kompis köper från och är nöjd.

Jag köper:

1st canon eos 600D 1 till när jag reser

1st 10 - 22m.m

1st 50m.m

1st 70 - 200m.m

Bra nu?:)

Vilket minneskort är best för filmning? hur många är säkrast att ha?
Hur många batterier?
MER?

Tack :)
Bra start, helt klart!

Du får om jag inte missminner mig ungefär 30min / 4gb i full hd. Skulle rekomendera class 10 kort, typ 6x 16gb. Jag tycker att det är bättre med många mindre ifall något går fel eller man tappar ett kort på vägen.

Batterier, well, så många som möjligt. skulle även tipsa om ett batterigrepp med AAA-släde. Då är man alltid säkrad.

En annan grej är att du bör ha en eller två ganska stora portabla usb-diskar med dig, för back-up. Låt en polare ha en i sin ryggsäck etc.
 

themajk

Aktiv medlem
En liten sak... Är det någon skillnad på T3i och 600D? varför har de olika namn?
Ingen skillnad. Bara olika namn, mest på grund av olika konkurenters namnsystem etc.. de heter väl KISS något i Asien har jag för mig. Samma sak med bilar, typ honda eller om det var mitsubishi som valde att döpa om modellen FITTA för den svenska marknaden, av någon anledning....

Edit: Det var Honda Fit eller Honda Jazz, som den heter här...
"Honda originally intended to name the car "Fitta", but shortened the name in some markets, and renamed it completely in others, upon discovering that in several Nordic languages, fitta is a popular and very vulgar slang word for "vagina"."
 
Senast ändrad:

themajk

Aktiv medlem
Handlar mest om överföringshastighet, hur fort man kan skriva till kortet... Class 10 räcker bra för 550/600...

Om kortet är för slött så hinner inte kameran skriva filmdatat till kortet tillräckligt fort och man måste spela in kortare sekvenser.
 

goneaway

Aktiv medlem
Hej!

Jag planerar att resa ett bra tag och har ett litet projekt att filma det hela(och fota). Det skall inte bli som en amatör film utan det skall göras professionellt. först och främst... Vilka slags "rig's" är bäst att resa med?

Jag skall försöka att lägga ut ett "avsnitt" i veckan på en bogg (eller nått).

...
Hej David

Jag ska försöka att inte regna på din parad här, men tänker ändå komma med lite synpunkter du kanske bör tänka på.

För det första, du skriver att du ska ut och "resa ett bra tag".
Vad innebär det, är det 1 månad, 3 månader eller 1 år? Vart ska du resa, västvärlden, Asien, Afrika?
Du har listat utrustning som jag lite snabbt slog upp och hamnar i en prisklass på 15-30 tusen. Samt dator om du inte redan har en som du tänkt ta med, lägg till diskar för backup.
(Bägge mina diskar havererade på resande fot och notan för recovery slutade på 2000SGD.)

Jag kom tidigare i år tillbaka från en 9 månader lång resa genom delar av Afrika, Asien, USA och Oceanien. Under resan så bodde vi billigt, ibland gratis, åt enkelt och transporterade oss på bussar och tåg där det var möjligt. Utan att ha lagt en enda krona på kamerautrusningen så var vår budget 200.000:-/person, det skulle räcka till allt. Mat, boende, nöjen, alla landtransporter. Utöver det tillkom kostnader för flygbiljetterna.

Tänk också på att du ska transportera dig med all utrustning, kameror, datorer plus all din nödvändiga packning som kläder etc.
Jag släpade D700, 70-200, 28-70, 17-35, batterier, filter, undervattenshus, G10 etc. och det är alldeles för mycket.
Allt över 25 kilo är i princip helt olidligt att transportera om du inte ska åka taxi överallt. Fick själv erfara hur det känns att springa ikapp och hoppa på ett rullande tåg i mörkaste Afrika med alldeles för mycket på packning.

Jag har inte direkt koll på filmningen, men du måste planera och budgetera noga, tänka över exakt hur lite packning du kan tänkas klara dig med. Fundera noga igenom hur du ska förflytta dig och hur du gör det enklast och mest prisvärt.

Det enda jag kan tänka mig att tillföra när det kommer till filmplanerna är att du tänker över hur du ska backa upp ditt arbete och hur du ska publicera det. Uppkopplingshastigheten i stora delar av världen är ett skämt jämfört med Sverige. Ett exempel är att det tog 45 minuter att ladda internetbanken från Zambia, eller 20-30 minuter att ladda upp 2-3 bilder med hög upplösning från Indonesien.

Filmning är som sagt inte min grej men om du informerar lite mer om hur länge och vart du ska så kanske du kan få lite tips.

//Grön julhälsning, Fredrik
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
För det första, du skriver att du ska ut och "resa ett bra tag".
Vad innebär det, är det 1 månad, 3 månader eller 1 år? Vart ska du resa, västvärlden, Asien, Afrika?
Okej, jag skall försöka att skriva så bra så möjligt:)
Jag har inte bestämt mig ännu, men jag tror att mitt första Stora äventyr inte skall vara det största. Så jag tänkte att om man inleder med Australien där jag kommer att känna mig lite hemma. Sedan tar vi oss uppåt och igenom Asien(men inte Kina) till Indien och sen flyg hem.

Exakta stopp som jag ritat på en karta och en liten beskrivning:

***Kom ihåg att jag kommer att snåla rejält med plats att sova och transport(allting)***

Australien:
Jag flyger dit först av två anledningar.
1. Om jag skulle bli sjuk så är det lättare att ta sig hem än om jag är i en okänd djungel i Asien.
2. Det är lite mer som hemma och inte en direkt kulturförändring.

Jag planerar in i budgeten att vi skall köpa en bil för ungefär 20 000 sek (inte över) och åka upp norr och sälja den där(Skriv inte "Om ingen vill köpa den då" det spelar ingen roll för det är med i min budget att jag inte får tillbaka de pengarna... inte allt i alla fall). allt som allt (även flyg, two way, ALLT)ca 60 - 80 000 kr. för allt i 6 månader, men jag vet inte om jag skall stanna så länge.

Sen kar jag inte riktigt tänkt mer än följande stopp:

Papua New Guinea --> Indonesien --> Malaysia --> Filippinerna --> Vietnam --> Laos --> Thailand --> Burma --> Nepal --> Indien --> Sverige.

Jag har endast valt dessa då jag skulle vilja åka till dessa ställen men de kanske står i fel ordning för att det skall bli en rolig och effektiv resa.

Varför Australien är så väl planerat är hör att jag först tänkte åka dit i 6 månader, men jag gillar att resa så jag vill gärna titta till i andra länder.

Jag gillar Afrika mer men det känns lite tuffare.

Jag tror nog att 1 - 2 år är bra restid och ett par hundra tusen är väl rimligt allt som allt.
Jag har varit i Ghana i somras som volontär och innan jag åkte dit tog jag alla sprutor och jag skall ta en sista hepatit B spruta i februari, så de kostnaderna har ju droppat lite.

Jag levde i Ghana för ca 1200 kr på 3 veckor och då åt jag och buss och reste längst kusten och bodde på (billigaste) hotell och sevärdheter, som kostar satan om man inte är svart.


Du har listat utrustning som jag lite snabbt slog upp och hamnar i en prisklass på 15-30 tusen. Samt dator om du inte redan har en som du tänkt ta med, lägg till diskar för backup.
(Bägge mina diskar havererade på resande fot och notan för recovery slutade på 2000SGD.)
Ja. Jag räknade först med 50 000kr allt.

Tänk också på att du ska transportera dig med all utrustning, kameror, datorer plus all din nödvändiga packning som kläder etc.
Jag ska försöka att få ned hela utrustningen i en axel - kameraväska och sen en riktigt stor "scout" ryggsäck med alla kläder i. Jag är en bra packare:)

Det enda jag kan tänka mig att tillföra när det kommer till filmplanerna är att du tänker över hur du ska backa upp ditt arbete och hur du ska publicera det. Uppkopplingshastigheten i stora delar av världen är ett skämt jämfört med Sverige. Ett exempel är att det tog 45 minuter att ladda internetbanken från Zambia, eller 20-30 minuter att ladda upp 2-3 bilder med hög upplösning från Indonesien.
Ja, ju mer jag frågar och kollat på rese program så blir det klart för mig att vi filmar allt och redigerar det hemma i Sverige. men det känns bara osäkert att minnes korten inte räcker och eller att det jag filmat inte blir bra. Han över skrev att 6 st 16 gig blir bra men räcker verkligen det då i 2 år? om jag skulle ta med en hårddisk... hur får jag över materialet till den istället så att jag kan använda korten igen?
 

themajk

Aktiv medlem
Ja, ju mer jag frågar och kollat på rese program så blir det klart för mig att vi filmar allt och redigerar det hemma i Sverige. men det känns bara osäkert att minnes korten inte räcker och eller att det jag filmat inte blir bra. Han över skrev att 6 st 16 gig blir bra men räcker verkligen det då i 2 år? om jag skulle ta med en hårddisk... hur får jag över materialet till den istället så att jag kan använda korten igen?
när jag skrev hade jag så klart inte en aning om att du pratade om 2 år. Jag sa dock att du måste ta med externa hdd's eller skaffa på plats - för överföring. mitt tips var för vad du kan ha för en dagstur. När dagen är slut måste du ju ända tömma korten. På ett 16gb kort får du 2 timmar film tror jag.

Enklast är att köpa billiga externa hdd's på plats även om de är slöa och sen skicka hem dem med DHL när de är fulla.
 

goneaway

Aktiv medlem
Okej, jag skall försöka att skriva så bra så möjligt:)
Jag har inte bestämt mig ännu, men jag tror att mitt första Stora äventyr inte skall vara det största. Så jag tänkte att om man inleder med Australien där jag kommer att känna mig lite hemma. Sedan tar vi oss uppåt och igenom Asien(men inte Kina) till Indien och sen flyg hem.

Exakta stopp som jag ritat på en karta och en liten beskrivning:

***Kom ihåg att jag kommer att snåla rejält med plats att sova och transport(allting)***

Australien:
Jag flyger dit först av två anledningar.
1. Om jag skulle bli sjuk så är det lättare att ta sig hem än om jag är i en okänd djungel i Asien.
2. Det är lite mer som hemma och inte en direkt kulturförändring.

Jag planerar in i budgeten att vi skall köpa en bil för ungefär 20 000 sek (inte över) och åka upp norr och sälja den där(Skriv inte "Om ingen vill köpa den då" det spelar ingen roll för det är med i min budget att jag inte får tillbaka de pengarna... inte allt i alla fall). allt som allt (även flyg, two way, ALLT)ca 60 - 80 000 kr. för allt i 6 månader, men jag vet inte om jag skall stanna så länge.
Australien är väldigt lättrest. Sälja bil bör inte vara några problem. Men, tänk på att att om du gör resan tvärs emot alla andra backpackers så blir det lättare att sälja bilen. Om du börjar resan där andra slutar kan du köpa bilen billigare och sälja den lättare i andra ändan. Kolla även upp dealer hos t.ex. Wicked om flyttning av campervans. Men, viktigt att tänka på är att Australien är en fristående och väldigt stark ekonomi just nu. Allting är väldigt, väldigt dyrt. Speciellt i runt storständer och populära surfstränder.

Sen kar jag inte riktigt tänkt mer än följande stopp:

Papua New Guinea --> Indonesien --> Malaysia --> Filippinerna --> Vietnam --> Laos --> Thailand --> Burma --> Nepal --> Indien --> Sverige.

Jag har endast valt dessa då jag skulle vilja åka till dessa ställen men de kanske står i fel ordning för att det skall bli en rolig och effektiv resa.

Varför Australien är så väl planerat är hör att jag först tänkte åka dit i 6 månader, men jag gillar att resa så jag vill gärna titta till i andra länder.
Om du ska vara ute i 1 år, 6 månader av dem i Australien, så har du 6 månader kvar till ytterligare resa. På de 6 månaderna så har du listat ytterligare 10 länder. Det är oerhört mycket flängande och inte realistiskt om du ska hinna se landet och njuta av det. Räkna 3-4 veckor per land. Bestäm din tidsram först, och planera resrutten efter det.
PNG som du nämner är väldigt svårt att röra sig i, och väldigt dyrt. Många transporter kräver flyg som kostar där efter.
Utöver det tycker jag du ska ta kartan och ett skalmått, titta sedan på Indien. Det är ett massivt stort land, det tar tid att förflytta sig.
En liten synpunkt till, Burma är en hårt reglerad militärdiktatur, det är svårt att ta sig runt obehindrat i stora delar av landet och fotografer har tidigare hamnat i ganska obehagliga situationer. Den rent moraliska aspekten är att hur du än spenderar dina pengar här, så hamnar de hos juntan.

Jag gillar Afrika mer men det känns lite tuffare.

Jag tror nog att 1 - 2 år är bra restid och ett par hundra tusen är väl rimligt allt som allt.
Jag har varit i Ghana i somras som volontär och innan jag åkte dit tog jag alla sprutor och jag skall ta en sista hepatit B spruta i februari, så de kostnaderna har ju droppat lite.

Jag levde i Ghana för ca 1200 kr på 3 veckor och då åt jag och buss och reste längst kusten och bodde på (billigaste) hotell och sevärdheter, som kostar satan om man inte är svart.
Om du ska ta dig igenom alla de länder du nämnt så tror jag att du är mycket närmare 2 år snarare än 1.
Visserligen så har du koncentrerat resandet runt relativt billiga länder med några undantag, men budgeten är lite snål ändå skulle jag påstå. En budget på 200.000:- för enbart själva resan kanske kan fungera om utrusningen och biljetter till och från Sverige ligger utanför den beräkningen.
Tänk också på att det kan vara bra att ha en summa undansatt i reserv, du vet aldrig vad som händer på vägen.
En ganska stor kostnad är försäkringen, många säger att det inte är värt det, jag tycker den är oumbärlig. Kanske inte så mycket för utrustningen men jag tycker att om det värsta skulle hända, så ska inte mina nära och kära behöva betala hundratusentals kronor för att frakta hem en kropp. Det har hänt.

Till sist, Afrika är inte alls så tufft som många tror. Om man håller sig undan rosa bussar och läser på lite innan så är det ganska lättrest. Man behöver dock en stor dos tålamod och kanske lite tur. Det ska dock nämnas att det finns områden på kontinenten som är både svåra och obehagliga. Mozambique t.ex. är egentligen ett öppet land idag, men dras med mycket dåliga sidor från den gamla tiden, men definitivt värt ett besök trots sina omöjligt dåliga vägar och mutglada poliser.
[/QUOTE]

Ja. Jag räknade först med 50 000kr allt.



Jag ska försöka att få ned hela utrustningen i en axel - kameraväska och sen en riktigt stor "scout" ryggsäck med alla kläder i. Jag är en bra packare:)



Ja, ju mer jag frågar och kollat på rese program så blir det klart för mig att vi filmar allt och redigerar det hemma i Sverige. men det känns bara osäkert att minnes korten inte räcker och eller att det jag filmat inte blir bra. Han över skrev att 6 st 16 gig blir bra men räcker verkligen det då i 2 år? om jag skulle ta med en hårddisk... hur får jag över materialet till den istället så att jag kan använda korten igen?
Jag skulle absolut avråda från en axelväska under så lång period. I synnerhet med tanke på mängden utrustning du tänkt ha med dig. Det funkar helt enkelt inte. Skaffa en kamerasäck om nånting. Icebreaker är billig och helt suveränt bra i förhållande till pris. Hade själv axelväska och det är nej nej nej på den.

Känner att jag verkligen måste betona det här igen, TÄNK på om du verkligen behöver ha med dig all den utrustningen. Är det kanske lättare att anpassa dina "shoots" till vad som är rimligt att släpa med sig än att ta med sig all utrustning för alla situationer?
Jag törs lova att allt över 25kg, och då menar jag totalt för all din packning, kommer kännas som flera ton efter någon månad. Och kamera grejer är tungt! Du vill förmodligen ha med dig ett par ombyteskalsonger också utöver dina kameror.

För backup så är det nog datorn till flera separata usb-diskar som gäller. Minst 2 backups skulle jag säga.

En tips så här på slutet, gör en kortare resa, kanske bara i Sverige eller Europa, eller ta en sista minuten i 3 veckor till Thailand. Ta med all den packning du tänkt dig och pröva att resa som du önskar göra sen. Det är garanterat en upplysande erfarenhet. För hur mycket du än tänker och planerar så är det ingenting som blir som man tänkt sig. Erfarenhet är bästa sättet att lära sig :)

Lycka till!
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
Om du ska vara ute i 1 år, 6 månader av dem i Australien, så har du 6 månader kvar till ytterligare resa.
Budgeten på 80 000 va om jag skulle åka i 6 månader i Australien och sen hem, men eftersom idén spred sig så blir det nog kortare... men principen är samma.

PNG som du nämner är väldigt svårt att röra sig i, och väldigt dyrt. Många transporter kräver flyg som kostar där efter.
Jag vet då inte så mycket om länderna än utan det är bara länder som jag Gärna skulle vilja res till:) Kan ju strunta i vissa ställen.

Utöver det tycker jag du ska ta kartan och ett skalmått, titta sedan på Indien. Det är ett massivt stort land, det tar tid att förflytta sig.
Jag är då inte bra på att förklara:) Jag tänkte inte resa i hela Indien utan bara en liten bit, kanske rak väg till flygplatsen.

En liten synpunkt till, Burma är en hårt reglerad militärdiktatur, det är svårt att ta sig runt obehindrat i stora delar av landet och fotografer har tidigare hamnat i ganska obehagliga situationer. Den rent moraliska aspekten är att hur du än spenderar dina pengar här, så hamnar de hos juntan.
Tack, det är just det här jag vill veta. Jag skall även skriva i reseforum om de olika länderna.

ska inte mina nära och kära behöva betala hundratusentals kronor för att frakta hem en kropp. Det har hänt.
Nej såklart. Jag ringer och kollar vad som täcks och vad man behöver lägga till.

Till sist, Afrika är inte alls så tufft som många tror. Om man håller sig undan rosa bussar och läser på lite innan så är det ganska lättrest. Man behöver dock en stor dos tålamod och kanske lite tur. Det ska dock nämnas att det finns områden på kontinenten som är både svåra och obehagliga. Mozambique t.ex. är egentligen ett öppet land idag, men dras med mycket dåliga sidor från den gamla tiden, men definitivt värt ett besök trots sina omöjligt dåliga vägar och mutglada poliser.
Ärligt talar så skulle jag hellre resa i Afrika då jag är väldigt insatt i kontinenten och jag älskar naturen, men det kändes som att föräldrar och så skulle vara för oroliga hela tiden.

Jag skulle absolut avråda från en axelväska under så lång period. I synnerhet med tanke på mängden utrustning du tänkt ha med dig. Det funkar helt enkelt inte. Skaffa en kamerasäck om nånting. Icebreaker är billig och helt suveränt bra i förhållande till pris. Hade själv axelväska och det är nej nej nej på den.
Det är väl inte så mycket utrustning? En kamera och 2 - 3 objektiv och lite smått och gott, kameran och objektiven jag har nu passar i en liten ryggsäck som inte är större. är jag ute på "safari" så kan jag väll bara lämna all övrig utrustning i hotellet? 70 - 200 kanske inte behövs om man går runt och filmar i staden liksom.


Jag törs lova att allt över 25kg, och då menar jag totalt för all din packning, kommer kännas som flera ton efter någon månad. Och kamera grejer är tungt! Du vill förmodligen ha med dig ett par ombyteskalsonger också utöver dina kameror.
Det är bra att jag ger med mig på 600D då den tydligen är lite lättare:) Jag är bered på att det kommer att bli tungt men det gör mig ärligt ingenting. Jag är van och jag gillar utmaningar:), men det är noterat;)

För backup så är det nog datorn till flera separata usb-diskar som gäller. Minst 2 backups skulle jag säga.

En tips så här på slutet, gör en kortare resa, kanske bara i Sverige eller Europa, eller ta en sista minuten i 3 veckor till Thailand. Ta med all den packning du tänkt dig och pröva att resa som du önskar göra sen. Det är garanterat en upplysande erfarenhet. För hur mycket du än tänker och planerar så är det ingenting som blir som man tänkt sig. Erfarenhet är bästa sättet att lära sig :)
Jag är faktiskt ganska spontan men jag fullföljer det jag gör. Att packningen är tung gör mig ingenting och om jag blir sjuk så är det bara att köra på tycker jag. Jag blir ofta sjuk inom de 3 första veckorna utomlands, sen är det ganska lugnt:)


Kanske är det bättre att ta och road trippa i Australien i 6 månader som första gång, men med tanke på bloggen så kan man göra det lite mer spännande. Man kan ju alltid fusk filma lite och göra så att det ser ut som man gör någonting.

Uppskattar verkligen svaren och jag tar till mig allting:)
 

Herr Persson

Aktiv medlem
Om jag har förstått det rätt så ska du mest filma och inte ta stillbilder ?
Vore det inte bättre att köpa en videokamera att filma med istället för en systemkamera.
Jag filmade ganska mycket innan den digitala eran och videokameror är ju mer ergonomiskt utformade för filmning och har oftast extern microfon (dyrare modeller) vilket jag anser är mycket viktigt.
Dessutom sparar du en hel del plats och vikt.

/Daniel
 
ANNONS