Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem - Olympus E-P3 och ett Panasonic 25 mm/1.4 obj.

LAPhotography

Aktiv medlem
Jag har en Olympus E-P3 och ett Panasonic 25 mm/1.4 obj.

Som för så många andra så låter bländarbladen mycket när man för objektivet mot olika starka ljuskällor.

Kan man stänga av det så att objektivet enbart ändrar bländarbladen när man fukuserar eller när man ställer bländartalet i M-läge eller A-läge?

Eller gör den så för att skydda sensorn från förstarkt ljus?

Mvh!
Linus
 
Senast ändrad:

peter schwartz

Aktiv medlem
Att bländaren ställer in sig automatiskt, trots att du kör manuellt el med bländarprioritet låter ju helt skumt. Men jag kanske uppfattat helt fel. Då jag själv är lite intresserad av att köpa objektivet, kollade jag upp lite i en flickr grupp för objektivet. Men jag kunde inte hitta något i deras forum om störande ljud. Pröva posta din fråga där om du inte får svar här (det är inte så många här som äger den tror jag?).

http://www.flickr.com/groups/l-x025/discuss/

lycka till
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Det där är ett känt fel med det objektivet och Olympus.
Olympus har sagt att de ska komma med en fix, men jag vet inte status på det.
Felet uppträder även med Panasonics kameror ibland, men inte lika konsekvent som med Olympus. Det kallas populärt för Rattlesnake noise eller Rattlesnake effect i engelskspråkiga forum.
 

bassa

Aktiv medlem
Det där är ett känt fel med det objektivet och Olympus.
Olympus har sagt att de ska komma med en fix, men jag vet inte status på det.
Felet uppträder även med Panasonics kameror ibland, men inte lika konsekvent som med Olympus. Det kallas populärt för Rattlesnake noise eller Rattlesnake effect i engelskspråkiga forum.
För mig var problemet för störande.Jag hade objektivet i kombination med min Panasonic g3.
Se min recension, fotosidan ps. använder alltid tidsautomatik
/ Bengt
 

LAPhotography

Aktiv medlem
Verkar som att när man aktiverar exponeringslåset (AEL) så slutar bländaren att låta...
Lite jobbigt bara att använda exponeringslåset tvärt om, dvs ha den på när man inte ska fota och stänga av den/ställa om den strax innan fotot ska tas...

Hoppas Oly kommer snart med en uppdatering snart.
 
ANNONS