Annons

Vädertätad 5d mk2-Hur mycket då?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Canon 5d mk2 ska ju vara vädertätad enligt spec. och även objektivet 24-105f/4 L IS USM, men frågan är hur mycket?
Jag menar, vågar man gå ut och fota då det regnar t.e.x.?
Eller om man är ute och det börjar regna, är det ingen fara eller är det nedpackning och hemgång som gäller?
Vad exakt menas med "Vädertätat"?
Är det att det tål lite "regn i luften", lite immigt och ruggigt, kanske en aning duggregn?

Tänkte att det är ju dumt att testa om det går att fota i spöregn och "se om grejerna håller"
Då är det bättre att fråga nån här som kanske vet, och har mer erfarenhet av att fota i regn.

Jag körde nämligen en gammal fotograf när jag jobbade som taxichaffis för ett tag sen, som jobbat på Svt i sitt yrkesverksamma liv, visserligen mest med rörlig film, men även mycket stillbilder, och vi kom att prata om fotograferandets skönhet, och då sa han att jag borde testa att fota då det regnar,kan bli mycket fina bilder då, sa han.
Men som sagt, vågar man?
Visst, paraply är ju säkert bra, men hur smidigt är det på en skala?

Mvh R.L
 

claeshugo

Aktiv medlem
Jag har inte haft några problem med mina kameror i "normalt" regn förrän jag skaffade en Black Rapid kamerarem, som ju skruvas fast i kamerans stativgänga. Då kom ju kameran att hänga upp och ner och se då tyckte den inte om regn. Batteriluckan på min 5DIII ser ut att vara tätad men ändå la kameran av. Tillfrågad expertis gissade att Canon nog inte tänkt sig att kameran ska bäras upp och ned. Den vaknade till efter ett par dagars vila inomhus :)
 

Rei:No1

Aktiv medlem
Jag har inte haft några problem med mina kameror i "normalt" regn förrän jag skaffade en Black Rapid kamerarem, som ju skruvas fast i kamerans stativgänga. Då kom ju kameran att hänga upp och ner och se då tyckte den inte om regn. Batteriluckan på min 5DIII ser ut att vara tätad men ändå la kameran av. Tillfrågad expertis gissade att Canon nog inte tänkt sig att kameran ska bäras upp och ned. Den vaknade till efter ett par dagars vila inomhus :)
Ok, det var ju tur att den "återuppstod" 😊 Dom verkar vara rejält tätade då, med tanke på Erlands inlägg också.
Då får jag väl prova också nån gång då det regnar, vilket inte ska behövas väntas på allt för länge i detta land ☺
Tack för era inlägg.
 

Åland

Aktiv medlem
Jag har för mig att man måste ha ett filter på objektivet för att det ska bli vädertätat. Lustigt uttryck förresten. Lite vattentätt.. Undrar om nån garanti gäller.
 

Rei:No1

Aktiv medlem
Jag har för mig att man måste ha ett filter på objektivet för att det ska bli vädertätat. Lustigt uttryck förresten. Lite vattentätt.. Undrar om nån garanti gäller.
Jaså, det låter märkligt? Det borde väl isf framgå kan man ju tycka, då man köper ett "vädertätat" objektiv???

Nån annan som vet nått om detta?


Tack för ditt inlägg förresten ;))
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att nödvändigheten av filter för vattenskyddets integritet brukar påpekas i manualen för de objektiv det handlar om.

Vad gäller EOS 5D Mk II så har jag för mig att man bör undvika att ha batterigreppet monterat i regnväder eftersom det samlar vatten i skarven mellan batterigrepp och kamera vilket kan medföra att vatten kommer in i greppet och/eller kameran med stillestånd som resultat. Man kan nog hitta vittnesmål om det på Luminous Landscape.
 
Jag skulle nog säga att ordet "vädertätad" är ett begrepp som marknadsavdelningen i samarbete med någon advokat kommit på. Kameran tål en del väta så länge luckorna är stängda och o-ringar kring knappar är ok. Dock saknas det en koppling mellan vädertätad och det mer vedertagna begreppet IP-klassning med klara definitioner för vad varje klass skall klara.

Har själv en 5d Mk III och bor i de regnigare delarna av Norge sedan något år tillbaka och fegar lite med ett extra regnskydd till kameran. Det jag upplever som ett större problem är vattendroppar på filter eller frontlins med 17-40 eller 24 TS. TS i sig är ju av förklarliga skäl inte tät, så kameran får dra nytta av regnskyddet för objektivet.
 

Rei:No1

Aktiv medlem
Jag tror att nödvändigheten av filter för vattenskyddets integritet brukar påpekas i manualen för de objektiv det handlar om.

Vad gäller EOS 5D Mk II så har jag för mig att man bör undvika att ha batterigreppet monterat i regnväder eftersom det samlar vatten i skarven mellan batterigrepp och kamera vilket kan medföra att vatten kommer in i greppet och/eller kameran med stillestånd som resultat. Man kan nog hitta vittnesmål om det på Luminous Landscape.
Ja, jag tänkte på batterigrepp också. Det finns ju en hel del kopior som är betydligt billigare än originalet, men kanske inte lika täta mellan hus och grepp som originalet? Så tänkte jag iaf, men då det spelar ingen roll om det är original eller kopia alltså, är inte tätt ändå?

Vad är det för filter man ska ha då, hur och var fäster man det?
 

Rei:No1

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att ordet "vädertätad" är ett begrepp som marknadsavdelningen i samarbete med någon advokat kommit på. Kameran tål en del väta så länge luckorna är stängda och o-ringar kring knappar är ok. Dock saknas det en koppling mellan vädertätad och det mer vedertagna begreppet IP-klassning med klara definitioner för vad varje klass skall klara.

Har själv en 5d Mk III och bor i de regnigare delarna av Norge sedan något år tillbaka och fegar lite med ett extra regnskydd till kameran. Det jag upplever som ett större problem är vattendroppar på filter eller frontlins med 17-40 eller 24 TS. TS i sig är ju av förklarliga skäl inte tät, så kameran får dra nytta av regnskyddet för objektivet.
24TS, vad är det?
Jo, är väl bäst med ett regnskydd så man är helt säker. Men är det lätt att nå alla reglage med det på? Hur är det utformat?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
IP-klassning

Om kameratillverkarna ville ta detta problem på allvar så skulle man täta så att man kunde få produkterna IP-klassade, som man gör med elektriska produkter sm skall användas i fuktiga eller våta utrymmen. Det finns mao ett beprövat system med med definitioner och motsvarande krav för att få produkten IP-klassad.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad är det för filter man ska ha då, hur och var fäster man det?
Vilket som helst, skulle jag tro, men oftast vill man väl inte ha någon speciell filtereffekt så ett neutralt filter (som t.ex. ett UV-filter eller klarglasfilter) är nog lämpligast. Helst ett filter av god kvalitet (dvs dyrt :). Ett filter tillför ju två extra luft/glas-övergångar som medför reflexer och brytningsfel av mer eller mindre större art.

Filter skruvas fast framtill i objektivet i gängan som finns där för det ändamålet.
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Jag var ute i duggregn med min 5Dii. Bara en liten stund, kanske 10-15 min. Navigationsspaken tyckte inte det var så kul och ville inte navigera uppåt. Efter ett par timmar inomhus framför brasan hade den vilat upp sig och funkade igen.
 

PMD

Aktiv medlem
Gummipackningar åldras, så efter mer eller mindre lång tid så är kameran sämre tätad än den var när den var ny. Vilken miljö kameran har varit i spelar antagligen roll för hur fort tätningarna försämras.

Tyvärr kan man inte göra så mycket åt det själv. Åtminstone skulle jag inte vilja ge mig på att byta tätningar på en systemkamera. Någon som har erfarenhet av vad det kostar att låta en verkstad göra det?

(På dykarkameror som Nikonos är tätningarna lätta att byta och det brukar rekommenderas att man byter dem regelbundet.)
 

apersson850

Aktiv medlem
En gång har jag råkat ut för tillfälligt haveri på grund av regn. Joysticken fick fnatt och pekade på alla tänkbara håll, utom det jag förde den mot.
Kameran repade sig när den torkat ett tag inomhus. Slog jag den i handflatan kom det ut vatten vid joysticken, så det var inte så konstigt att den inte gillade det.

Men det här regnet var något i hästväg. Det öste ner så vattnet flöt decimeterdjupt på marken och själv blev jag blöt in på skinnet. På TV pratade de om "Torrential rain in southern Tennessee" den dagen. Jo tack. Men Jack Daniels var intressant att se.
Kameran var en 40D. Objektivet som satt på klarade sig fint, trots att EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM inte har någon speciell tätning.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Gummipackningar åldras, så efter mer eller mindre lång tid så är kameran sämre tätad än den var när den var ny.

(På dykarkameror som Nikonos är tätningarna lätta att byta och det brukar rekommenderas att man byter dem regelbundet.)
Skönt då att veta att man övergav tätningar i gummi för rätt länge sedan. Dagens material åldras knappt alls. På en kamera som bara ska vara vädertätad och inte motstå något vattentryck skulle jag inte ens komma på idén att byta tätningar som inte hade någon synlig skada.

Att man byter o-ringar med jämna mellanrum på undervattensutrustning beror mest på att man vill byta innan en eventuell liten skada har orsakat läckage. Inte att materialet åldras. Eftersom de ska klara av rätt högt vattentryck så räcker en osynlig skada för att dränka en kamera. En o-ring av lite äldre sort kan i och för sig svälla av att man använder fel sorts fett, men det var rätt länge sedan den typen av ringar försvann.

Som kuriosa kan jag nämna att min misshandlade Nikonos-III, vars o-ringar är från 1978, fortfarande är tät. Nu var det ett tag sedan jag var nere på några större djup med den, men den klarade åtminstone av över 5 Bars vattentryck efter att o-ringarna fyllt 30 år.
 
ANNONS