Annons

XE2 View mode?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
På min XE1 så finns ju en view mode knapp, men på XE2 så har den ersatts av Q knappen. Kan man ta någon funktionsknapp på XE2:an och få view mode knapp på det sättet?

För att klargöra, alltså snabbt kunna välja mellan LCD eller EVF utan att behöva gå in i menyn.
 

bassa

Aktiv medlem
På min XE1 så finns ju en view mode knapp, men på XE2 så har den ersatts av Q knappen. Kan man ta någon funktionsknapp på XE2:an och få view mode knapp på det sättet?

För att klargöra, alltså snabbt kunna välja mellan LCD eller EVF utan att behöva gå in i menyn.
Tyvärr är det så att dom har valt bort den funktionen på Xe2, om jag är rätt underrättad, man måste gå in i menyn märkligt. På Xt1 har dom åter igen fixat view mode knappen.
För mig blev valet Xe1 även om den inte är lika snabb, och bra. För mig är det viktigt eftersom jag enbart använder sökaren , och vid behov med ett enkelt knapptryck kan kolla skärmen.
Bengt
 

Taka

Aktiv medlem
Jag fattar inte hur det inte gick att hitta detta tidigare, har letat i timmar efter detta, men hittade tillslut detta om en firmware update för XE2. Från och med firmware 2.0 finns denna möjlighet om någon undrar:

"Added functions that can be assigned to the Fn (Function) button
Users can now assign the “FACE DETECTION” and “EVF/LCD SETTING” selection functions to four Fn (Function) buttons on the top and back in shooting mode. When set to “EVF/LCD SETTING”, the button is used to switch between four modes, i.e. “EYE SENSOR MODE” (automatically switching the EVF and LCD displays when the user's eye comes close to the viewfinder), “EVF ONLY”, “LCD ONLY” and “EVF ONLY + EYE SENSOR”."


Man kan alltså få funktionen via en fn knapp. Skönt! Då kan jag gott uppgradera till XE2!
 

Taka

Aktiv medlem
Om du kan leva med autofokusen så vinner du väldigt väldigt lite. Den fokuserar lite bättre men inte särskilt mycket efter alla firmware för både xe1 och objektiven.

Jag skulle till och med säga att om du har stålar över så köp hellre en till XE1 och objektiv för pengarna.

Jag köpte XE2 för att jag fick ett stipendie för ny kamera. Annars skulle jag lätt köpt en till XE1. När jag gör jobb så har jag alltid två kameror parallellt.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Ok har x-e1 idag och tycker autofokusen fungerar tillräckligt bra, vart bara lite besviken på att de gav x-e2 elektronisk slutare.
 
ANNONS