Annons

Minnneskort till D7200

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats__o

Aktiv medlem
Tja vad kan man säga. Det jättestora 2GB kortet som rymde tusentals bilder till min gamla kamera känns inte riktigt rätt till min nya kamera. Verkar som om 24MP raw filer tar lite mer plats :)

Hittar en massa gamla trådar o vilka minneskort som var bra då men vad gäller idag?
Helst microsd i storlek då de funkar med adapter i kameran och pluggar rätt in i surfplattan
 

Mats__o

Aktiv medlem
Minneskortet till D7200 ska vara SD, SDHC (UHS-I-kompatibel), SDXC (UHS-I-kompatibel)

http://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/slr/consumer/d7200

när det komma till hastighet ska du gå efter class 10 kort 60MB/s som dessa

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SDSDXN2-032G-G46

Hoppas detta var till hjälp

/ Michael
Det var precis den hjälpen jag behövde :)

Nu har jag nyttjat CDon:s rea och beställt två sådana kort fast i 64 gb utförandet.
Det lär behövas då det är på tok för skoj att fota med den här kameran. Det vart visst 1000 bilder plus i midsommarhelgen .......
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Samsungs näst nyaste "pro" - serie är faktiskt snabbare, men det ger bara ca 1 bild i skillnad vid seriebildstagning med en D7200... Men å andra sidan kostar de bara 169kr för samma 32GB kapacitet, och har bättre garantier...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202218-samsung_pro_microsdhc_32gb_uhs-i?atcl=start:hot

Använder dem själv för 4K-filmning 100Mbps, det gör avlastningen vid arbetsstationen lite lättare när kortet lastar ut 85MB/s, men man har knappt tid att slå igång kaffet längre när man kommer hem... :(

Jag har korten ovan, både med adapter och utan (micro- och "vanlig" SD-variant). De är exakt lika snabba.
 

martinot

Aktiv medlem
Samsungs näst nyaste "pro" - serie är faktiskt snabbare, men det ger bara ca 1 bild i skillnad vid seriebildstagning med en D7200... Men å andra sidan kostar de bara 169kr för samma 32GB kapacitet, och har bättre garantier...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202218-samsung_pro_microsdhc_32gb_uhs-i?atcl=start:hot

Använder dem själv för 4K-filmning 100Mbps, det gör avlastningen vid arbetsstationen lite lättare när kortet lastar ut 85MB/s, men man har knappt tid att slå igång kaffet längre när man kommer hem... :(

Jag har korten ovan, både med adapter och utan (micro- och "vanlig" SD-variant). De är exakt lika snabba.
Ja, kör visserligen med ett annat Nikonhus, men köper nuförtiden enbart med de Samsung-kort ovan som är både extremt snabba i förhållande till pris, och dessutom finns de som du påpekar i samma prestanda i mikro-SD-format - som även Matso var ute efter.

Ibland finns de på 32GB för 149.- på kampanj, och då är det bara att passa på att bunkra!
 

Mats__o

Aktiv medlem
Lägger tacksamt tipset om samsung på hyllan inför nästa köp.

Jag tror sandiskarna blir snabba nog för mina behov just nu men det finns en mycket mycket stor "risk" att det blir samsung i nästa varv
 

Michael Buch

Aktiv medlem
Jag använda Sandisk extreme 60 mb/s i min D800 och har inte problem med at fylla buffer ( 15 kort ) , däremot kunna ett snapper kort 90 mb/s see till att tömma buffer fortare, men jag använda inte D800 till sport så tycker inte jag har det behov.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag fyller inte buffern så ofta heller, behöver jag göra det har något gått väldigt fel i planeringen :)

För stillbilder är det i stort sett tillförlitlighet, pris och läs/skrivhastighet som gäller i den ordningen. Men alla tre måste vara "bättre än ok". Har man något hundratal bilder på kortet är det skönt när det går lite snabbare att lasta ur det...

Det är nog nästan mer viktigt för video, både vad det gäller själva inspelningen i kameran och sedan urlastningen hemma.
 

Mats__o

Aktiv medlem
Nu sitter det 2 st 64 GB sandisk kort i Kameran. Får ut 20+ bilder i serietagning och det är mer än nog för mig så jag är mycket nöjd
 

Hankki

Aktiv medlem
Samsungs näst nyaste "pro" - serie är faktiskt snabbare, men det ger bara ca 1 bild i skillnad vid seriebildstagning med en D7200... Men å andra sidan kostar de bara 169kr för samma 32GB kapacitet, och har bättre garantier...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202218-samsung_pro_microsdhc_32gb_uhs-i?atcl=start:hot

Använder dem själv för 4K-filmning 100Mbps, det gör avlastningen vid arbetsstationen lite lättare när kortet lastar ut 85MB/s, men man har knappt tid att slå igång kaffet längre när man kommer hem... :(

Jag har korten ovan, både med adapter och utan (micro- och "vanlig" SD-variant). De är exakt lika snabba.
Tackar för tipset! Verkligen förmånliga.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Samsungs näst nyaste "pro" - serie är faktiskt snabbare, men det ger bara ca 1 bild i skillnad vid seriebildstagning med en D7200... Men å andra sidan kostar de bara 169kr för samma 32GB kapacitet, och har bättre garantier...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202218-samsung_pro_microsdhc_32gb_uhs-i?atcl=start:hot

Använder dem själv för 4K-filmning 100Mbps, det gör avlastningen vid arbetsstationen lite lättare när kortet lastar ut 85MB/s, men man har knappt tid att slå igång kaffet längre när man kommer hem... :(

Jag har korten ovan, både med adapter och utan (micro- och "vanlig" SD-variant). De är exakt lika snabba.
Finns det någon nackdel att använda just det kortet du länkade till, med adapter alltså? Priset ser ju riktigt bra ut. Är på jakt efter minneskort till min nikon D610.

MVH
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Finns det någon nackdel att använda just det kortet du länkade till, med adapter alltså? Priset ser ju riktigt bra ut. Är på jakt efter minneskort till min nikon D610.

MVH
Det lilla kortet sitter ganska bra fast i adaptern, så jag märker ingen skillnad iaf... Men naturligtvis FINNS en risk att kortet rör sig i adaptern, och man får tänka lite mer på hur man hanterar kortet när det inte sitter i något.

Annars inget än så länge... :)

I början hade jag t.o.m tankar på att sätta en liten superlimsdutt på kanten av adaptern så att kortat absolut inte kunde gå nånstans, men det har inte behövts / blivit av.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Det lilla kortet sitter ganska bra fast i adaptern, så jag märker ingen skillnad iaf... Men naturligtvis FINNS en risk att kortet rör sig i adaptern, och man får tänka lite mer på hur man hanterar kortet när det inte sitter i något.

Annars inget än så länge... :)

I början hade jag t.o.m tankar på att sätta en liten superlimsdutt på kanten av adaptern så att kortat absolut inte kunde gå nånstans, men det har inte behövts / blivit av.
Beställde två. Spännande att se hur dom står sig mot Sandisk!
 
ANNONS