Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min profil från QP-card dyker inte upp i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Har skapat en ny profil i QP-card 203 för dagsljus, men den dyker inte upp i LR.

Jag döpte den Dagsljus, sen gjorde jag om det och döpte den då till Daylight, men ingen av dem dyker upp. Däremot så har jag en gammal profil som heter kvallsljus som dyker upp.

När jag går in foldern där profilen ska ligga så hittar jag en som heter mina två profiler men som fått namnet Canon EOS 5D Mark II Daylight, och som är skapad idag. Är profilen kopplad till kamera modell och nu när den fått det här namnet så fungerar inte profilen på min 5d3?

Men då är frågan, varför får den det namnet?
 

gunnargren

Aktiv medlem
Uppdaterar min egen tråd.

Det fungerade när jag ändrade namn från Canon EOS 5D Mark II Daylight till bara Daylight, då dök den upp i LR. Men frågan är varför den inte sätter det namnet jag ger den?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Hm... Konstigt.
Jo, Adobe kopplar BÅDE filnamnet OCH en tagg inne i profilen till kameran du försöker använda profilen till. Ungefär:
1. Du laddar en bildfil, Adobe identifierar kameramodellen
2. Adobe LR/PS söker på filnamn efter möjliga profiler
3. Adobe dubbelkollar hittade profiler mot taggar inne i filen
4. Om båda stämmer mot din kamera (och en hel lista med andra dubbelkontrollskriterier...) dyker profilen upp i listan

Alltså måste profiler namnas enligt Adobe's standardiserade namnmönster, OCH modellen du namnar den till måste dessutom uppfylla kriterierna för just den modellen i datan som skrivs inne i profilen..

Du kan alltså inte bara namna om en profil för att den ska funka till andra modeller. Detta hade dessutom varit en ganska dålig ide, då färgfilterna i mk2 och mk3 är ganska olika...
 

gunnargren

Aktiv medlem
Hm... Konstigt.
Jo, Adobe kopplar BÅDE filnamnet OCH en tagg inne i profilen till kameran du försöker använda profilen till. Ungefär:
1. Du laddar en bildfil, Adobe identifierar kameramodellen
2. Adobe LR/PS söker på filnamn efter möjliga profiler
3. Adobe dubbelkollar hittade profiler mot taggar inne i filen
4. Om båda stämmer mot din kamera (och en hel lista med andra dubbelkontrollskriterier...) dyker profilen upp i listan

Alltså måste profiler namnas enligt Adobe's standardiserade namnmönster, OCH modellen du namnar den till måste dessutom uppfylla kriterierna för just den modellen i datan som skrivs inne i profilen..

Du kan alltså inte bara namna om en profil för att den ska funka till andra modeller. Detta hade dessutom varit en ganska dålig ide, då färgfilterna i mk2 och mk3 är ganska olika...
Tack Suedell, då ska jag ta bort profilen jag skapade. Ska testa att ominstallera programmet och se om det löser problemet. Har skrivit till QP Card angående problemet, men inte fått något svar än.

EDIT: Kom på vad "felet" kan vara. Jag tog helt enkelt bilden med min 5d2 och inte med min 5d3 som jag trodde, ska testa när jag kommer hem.
 
ANNONS