Annons

Fågelidentifikation

Tbirder

Aktiv medlem
Råkade på denna rovfågel på en utflykt häromveckan. Eftersom jag inte är någon fågelfotograf vart jag glad när den kom så nära att jag kunde knäppa några bilder.

Den circlade runt en sjö och dök också ner i vad som föreföll vara ett försök att fiska, till grannskapets änders stora förtret.

Kan någon se vad det är? Jag funderar på Brun Glada, men har bara Google att hjälpa mig så kan vara helt fel.

Medan jag var där råkade den också i gräl med en lokal korp.

Fotograferad exakt här: 35°25'21.4"N 138°51'03.4"E.
Du har helt rätt, det är en brun glada!

Mvh Toni
 

Gallinago

Aktiv medlem
Kan detta vara en lövsångare som burrar upp sig för att det bara var 5 grader varmt nät jag fotade den i morse?
/Thomas
Det stämmer nog då jag utesluter gransångare på att din individ verkar ha ljusare fjäderdräkt än gran samt en ljus näbb med vad jag tycker mig se ett tunt svart streck på näbbryggen.
Mvh
Simon
 

matchis

Aktiv medlem
Gransångare.jpg
Vad kan detta vara för fågel?

Jag gick igenom lite bilder och hittade denna i samlingen som har blivit oidentifierad,
Fotot tagit under sommaren 2015 vid Röttle By utan för Gränna
Hälsar
Mats Christensson
 

Gallinago

Aktiv medlem
Visa bilaga 141411
Vad kan detta vara för fågel?

Jag gick igenom lite bilder och hittade denna i samlingen som har blivit oidentifierad,
Fotot tagit under sommaren 2015 vid Röttle By utan för Gränna
Hälsar
Mats Christensson
Din individ är en lövsångare. Gulaktig över bröstet, ljus näbb med mörk näbbrygg samt ett gult ögonbrynsstreck som är smalare än grönsångarens. Grönsångaren är även renare vit på buken.
Mvh
Simon
 

matchis

Aktiv medlem
Din individ är en lövsångare. Gulaktig över bröstet, ljus näbb med mörk näbbrygg samt ett gult ögonbrynsstreck som är smalare än grönsångarens. Grönsångaren är även renare vit på buken.
Mvh
Simon
Tack Simon för ett snabbt och pedagogiskt svar.
Jag är oerhört tacksam för alla experter på forumet som kan hjälpa mig/oss amatörer med hjälpen att identifiera okända fåglar som vi skickar in.
Detta gör att intresset för att försöka förkovra sig i ämnet ökar markant.

MVH

Mats C
 

cango

Avslutat medlemskap
Drillsnäppa?

Förmodligen en grönbena (fanns en hel del) men denna liknar inte den i boken (eller jag tycker det kan tolkas...)

Kan det vara en drillsnäppa, eller?

tack på förhand
 

Bilagor

ANNONS