Annons

Tele- eller superzoom till Nikon D7200

Produkter
(logga in för att koppla)

Wohlfie

Aktiv medlem
Ute efter ett till objektiv.

Kör med D7200.
Har följande objektiv just nu.
Nikon 50mm
sigma 105mm macro
Sigma 18-25mm
Sigma Telezoom 150-500

Skulle vara fint med ett så kallad superzoom. Men har inte lyckas hitta något bra.
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED Nikon
Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD till Nikon
Sigma 18-300/3,5-6,3 DC Macro OS HSM Contemporary till Nikon
Nikon AF-S DX 18-300/3,5-6,3G ED VR

dessa har jag kolla på men läser jag om dessa så ingen av dom som fått så jätte bra betyg.
Det är lite blandat med superzoom och telezoom.

Någon som har något förslag?

Tanken med objektivet är för reser och lite allaround modellen.

Eller ska man gå ner från 300 till 200? för få bättre kvalité på bild och ändå få bra zoom möjligheter?
 
Senast redigerad av en moderator:

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

Jag gillar inte superzoomar pga sämre bildkvalitet. Skulle jag idag ändå skulle köpa en skulle jag överväga Nikon 18-140, den har fått ganska bra omdömen här och där. För övrigt tycker jag 16-85 är en super(bra)zoom pga den vidvinkliga änden av omfånget.
 

Wohlfie

Aktiv medlem
har faktiskt titta på 16-85 verkar som detta ändå fått väldigt bra betyg.

Har sigma någon matchande?

Har blivit lite sigma nördig:)
Hel nöjd med Sigma 18-35mm A f1.8 DC :)
 

Wohlfie

Aktiv medlem
skulle ett "litet" telezoom vara bättre alternativ än superzoom?
om man nu vill åt själva zoom förmågan.
 

Kiboko

Aktiv medlem
En super zoom? Hade du inte redan ett "Sigma Telezoom 150-500"?

Kanske mer spännande med ett fast tele? Nikons nya 300mm F4? Bra VR i den och mycket litet och lätt objektiv.
 

Wohlfie

Aktiv medlem
problemet med 150-500 är att är så himla tungt o klumpigt.
Använder oftast monopod till denna.

Tänkte om det fanns ett mer smidigt objektiv med zoom.
 

Mirc

Aktiv medlem
Hej!
Föreslår nikons 28-300 om du vill ha något att ta med på resa, bra skärpa över hela zoom omfånget men möjligen en aningens tungt...det beror på vad man är van med skulle jag tro.
Hälsningar Marie
Det väger 800g....
 

Wohlfie

Aktiv medlem
Hitta beg. Sigma 24-105/4 DG OS HSM ART, till Nikon AF
de kanske skulle funka bra som allaround objektiv och ett bra rese.. dock inte den super zoom man vill åt.
 

Wohlfie

Aktiv medlem
Hej!
Föreslår nikons 28-300 om du vill ha något att ta med på resa, bra skärpa över hela zoom omfånget men möjligen en aningens tungt...det beror på vad man är van med skulle jag tro.
Hälsningar Marie
Har titta på detta objektiv . kanske blir för stort för rese mål.
Men känns som jag måste gå ner för att vinna mer smidighet.
 

Wohlfie

Aktiv medlem
Kanske nikons 18-300 då istället?...550g och rätt bra recensioner

ja kollat på det också. verkar som alla 300zoom objektiv förlorar kvalité vid 200mm zoom
Så jag tror man vinner på normalzoom och behålla blid kvalité bättre.

24-105mm kanske funkar hyffsat på rese ändå.
Sigma 24-105/4 DG OS HSM ART, till Nikon AF kompis som säljer för 2000kr:- med polarfilter.
Kanske värt o prova på en resa funkar det inte så får man börja kolla igen på ja kanske 18-300
har testa en tamron 16-300mm var inte nöjd alls med detta. vart dålig kvalité redan från 150mm.. och 300mm katastrof.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag ser att Nikon 18-140 säljs nytt för 4000 kr nu. Ska man ha en superzoom känns det som bra avvägning mellan pris, kvalitet och prestanda. Kompletterat med 35/1,8 (för svagt ljus och/eller liten storlek, låg vikt) har man väl ett dugligt resekit.
 

fredlund88

Aktiv medlem
Du har 18-25mm och 50mm. Hade jag vart du skulle jag sattsa på ett 70-200mm 4.0 eller 2.8 men då blir det ju lite tyngre.
 

Wohlfie

Aktiv medlem
De vart en Sigma 24-105/4 DG OS HSM ART, till Nikon AF
Tror detta kommer vara ett bättre val i ställe för superzoom.
Sen fick jag erbjudande från en kompis att köpa den för 2000kr.
SÅ skulle jag vara missnöjd så får jag tänka om.

Tror denna är klassad som normalzoom.

Nikon 16-85 var även där ett alternativ dock nytt då.

Känns som jag måste testa lite innan man smäller på stor zoom och kanske blir då missnöjd.


Känner jag mig själv rätt så kommer 50mm åka med och användas mest:)
 

eskil23

Aktiv medlem
Skulle vara fint med ett så kallad superzoom. Men har inte lyckas hitta något bra.
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED Nikon
Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD till Nikon
Ingen av dessa är superzoomar, de är vanliga telezoomar. Inte riktigt lika bra som din Sigma 150-500 i det överlappande intervallet, men helt klart smidigare. Båda är ungefär lika bra, så det är nästan hugget som stycket vilket man väljer.

Sigma 18-300/3,5-6,3 DC Macro OS HSM Contemporary till Nikon
Nikon AF-S DX 18-300/3,5-6,3G ED VR

dessa har jag kolla på men läser jag om dessa så ingen av dom som fått så jätte bra betyg.
Det är så med superzoomar; De har imponerande brännviddsintervall, men det är å andra sidan det enda med dem som är imponerande.

Eller ska man gå ner från 300 till 200? för få bättre kvalité på bild och ändå få bra zoom möjligheter?
Ja, Nikon 18-200 mm är väl den superzoom som är "bäst" rent optiskt.

De vart en Sigma 24-105/4 DG OS HSM ART
Oj! Stort, tungt och dyrt, men kalasbra. Kanske inte mitt förstahandsval för en DX-kamera, men om du funderar på att byta till FX så är det nog en bra investering.
 
ANNONS