Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd: lättviktsystem för natur, fiske o liknande bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonicblast

Aktiv medlem
Hej. Jag fotograferar med canon 600D med 24-105f4 är ganska nöjd fotomässigt men nu är det så att jag stiver endel med flugfiske i fjällen och på senaste resan tycker jag att utrustningen är för tung och tänkte börja söka efter nytt system.

Jag slog en tanke att kanske finns lite erfarenheter och tips här inne när det kommer till system.

Är kollat lite på spegelösa system men saknar någon direkt erfarenhet på dessa. Vill helst kunna ha ett objektiv bara för att kunna spara plats, tycker 24-105 är ganska allround men saknar ljuskänsliga f2,8.

Vädertätt kamera är att föredra samt liten vikt, skriver ut endel bilder i mina privata fotoalbum och säljer inte bilder utan detta är mest för mig själv, blir endel bilder i a4 storlek.

Finns det några tips att få här inne? Prisklass mellan 7-15,000 borde väl vara en ok budget, går alltid att gå högre också om det finns något som skulle falla i smak.

Lågvikt är att föredra.

Med vänlig hälsning, Per.
 
Senast ändrad:

Ont

Medlem
Sony RX10III är trevlig ,lätt och ger bra bilder. Nackdelen är att den inte är vädertätad och ligger lite högt i pris.
Hustrun använde den på en 11dagar lång fotoresa till Namibia (med aktivresor ) och är hel nöjd med den .
Om jag bara fick ha en kamera med objektiv med på en resa så är den ett klart val .
 

Sonicblast

Aktiv medlem

LarsThoren

Aktiv medlem
TACK ska läsa lite om detta system, men det ser klockrent ut. Hur är urvalet på objektiver till den?
Micro 4/3 har ett rikt utbud på objektiv. Det finns i princip allt man kan önska sig. En annan kamera som matchar det du letar efter skulle vara Olympus OMD E-M5 mkII. Skulle kunna paras ihop med Olympus 12-40mm f2.8 PRO som också är vädertätad, motsvarar då 24-80 i field of view.
 

Mashavet

Aktiv medlem
TACK ska läsa lite om detta system, men det ser klockrent ut. Hur är urvalet på objektiver till den?
Ganska bra utan att vara enormt. Det är micro4/3, så objektiv från Panasonic och Olympus passar. Dessutom finns en del objektiv från fristående tillverkare till m4/3. Sigma, Samyang, Laowa, Voigtländer m.fl. I min kameraväska finns objektiv från Panasonic, Olympus och Samyang.
 

Sonicblast

Aktiv medlem
Ganska bra utan att vara enormt. Det är micro4/3, så objektiv från Panasonic och Olympus passar. Dessutom finns en del objektiv från fristående tillverkare till m4/3. Sigma, Samyang, Laowa, Voigtländer m.fl. I min kameraväska finns objektiv från Panasonic, Olympus och Samyang.
Blir bilderna på samna sätt som crop senor på dessa kameror?
 

PMD

Aktiv medlem
En m4/3-sensor är mindre än en APS-C-sensor, men har ett annat sidoförhållande, så på sätt och vis kan man säga att de blir på samma sätt, men den mindre sensor samlar in mindre ljus och man får normalt något större skärpedjup.

Om man beskär sin APS-C-bild till samma sidoförhållande som en m4/3-bild så blir skillnaden mellan de två formaten mindre.
 

Mirc

Aktiv medlem
föreslår Olympus em1 beg alt em5II med nya zoomen Olympus 12-100/4 (motsvarar 24-200 småbild) vädertätat smidigt skarpt (objektivet kanske i dyraste laget men å andra sidan kan du nog hitta ett hus begagnat för en mindre summa)
Hälsningar Marie
 
ANNONS