Annons

fota action med vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

m-sjoberg

Medlem
Har en Olympus om-de M1 mark II och fotar mestadels skoterkörning och andra actionsporter. Funderar på att skaffa mig ett vidvinkel till. Är en nybörjare så mottager gärna tips!

Borde jag skaffa mig ett vidvinkel? Vilket isf? Posta gärna era actionbilder som är taget med vidvinkel så jag får ett humm!

Tack :D
 

pdahlen

Aktiv medlem
Visst kan man fota action med vidvinkel, men det är lite udda tycker jag, normalt tänker man på något tele kanske 70-200. Om man ska få in lite action i en vidvinkelbild så bör man stå inom några meter, ev sätta upp kameran och fjärrutlösning om man tänker säkerhet. Det kan säkert bli riktigt fräcka bilder om man får till på rätt sätt. Du säger ett vidvinkel till, vad har du nu? Gissar att du behöver något runt 10mm eftersom det är crop x2, för att få en riktig vidvinkel
 

m-sjoberg

Medlem
Jag har redan ett telezoom, så jag tänker vidvinkel utöver :) förstår att det kan vara knepigt. Ibland ser jag folk som fått till riktigt häftiga bilder med vidvinkel. Men lite svårt att ”sätta i perspektiv” och så hur de gått till väga och använt för utrustning när jag inte har riktigt koll på läget!
 

Ventures

Aktiv medlem
Det finns en historia om en som dog när hon/han använde fisheye och skulle fota en snurrande flygplanspropeller. Sant eller inte men med en närgräns på någon decimeter ökar risken. För de riktigt häftiga bildvinklarna (med vidvinkel) behöver man gå väldigt nära. Det finns gott om exempelbilder inom t.ex cykel och skateboard osv tagna med vidvinkel. Googla på!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Som Tommi påpekar så går det utmärkt att fotografera action med vidvinkel, men man måste komma nära motivet. Vilket, som Hans Erik sedan påpekar, kan ha sina risker ...

Att vara så nära någon som utöver en actionsport innebär nästan alltid att man måste ha pratat med dem i förväg, eller i alla fall väldigt tydligt visat var man kommer att befinna sig så de inte behöver oroa sig för krockar. Men det handlar ofta om att jobba tillsammans med den som utför något, det är så man ser till att fånga de bästa ögonblicken

Här en bild från Fryshuset, här hade vi pratat lite om var han skulle göra sin manöver och var jag skulle stå, ingen av oss ville ju ha en kollision :)
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2327021.htm?set=mp

Här hade jag pratat med funktionärerna och försökte vara synlig så de olika åkarna inte blev överraskade mitt i hoppen.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/1473785.htm?set=mp
Men här blev det lite i närmsta laget vid några tillfällen, som när en hoppande skidåkare kom lite snett och satte ned ena skidan en dryg decimeter från frontlinsen ...
 

m-sjoberg

Medlem
Tack för svar! Bra att få vettiga tips! Det är killen och kompisar jag fotar så på det viset är det ju en fördel
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för svar! Bra att få vettiga tips! Det är killen och kompisar jag fotar så på det viset är det ju en fördel
Det är det nog, men hade nog ändå funderat på fjärrstyrning, som jag skrev i ovan. Kostar ju inte så mycket en trådlöst fjärrstyrning och är bara kameran väl synlig med en flagga eller liknade så borde den inte bli överkörd, iaf bättre att det enbart är den.
 

eskil23

Aktiv medlem
De flesta så kallade "actionkameror" brukar ha vidvinkel. Det krävs dock en del kreativitet för att lyckas montera dem där de bäst fångar händelseförloppet. De brukar dessutom vara tillräckligt stryktåliga för att kunna sitta på styret, kajaken, sufingbrädan eller vad det kan vara.
 
ANNONS