Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ersätter man Adobe med vid sin pensionering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chasid

Aktiv medlem
Håller med om att det är alldeles för dyrt att abonnera på Indesign som privatperson. Skillnaden mellan gamla Indesign CS och nya CC är inte speciellt stor. Det går att hitta Indesign CS och CS2 begagnat för några hundralappar. Se bara till att licensen kan överlåtas och att du har en dator som de går att köra på. Photoshop och Lightroom CC kan du abonnera på för 120 kr/månad.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nu förstår jag inte hur du tänker. Vad skulle kunna göra att Indesign CS2 (från 2005) inte skulle fungera på t ex en Mac med senaste OSX?
Ny hårdvara kan kräva senare versioner av OS, och senare versioner av OS kommer med ny och ibland borttagen funktionalitet och nya buggar. T.ex. kommer 32 bitars program inte längre att gå att köra i nästa version av MacOS. Förr eller senare går äldre program inte att köra på senaste version av hårdvara/mjukvara. Ska man vara säker på att det fungerar måste man spara hårdvara och OS från den tid det begav sig, dvs 2005 eller när det nu senast fungerade.
 

ErlandH

Aktiv medlem
T.ex. kommer 32 bitars program inte längre att gå att köra i nästa version av MacOS.
Det har du rätt i (och Indesign kom i 64 bitar först med CC-versionen) men det är inget problem på ett tag.

Däremot upptäcker jag när jag kollar att det var först med Indesign CS3 som programmet går att köra native på Intel-bestyckade Macar. CS2 är alltså tämligen värdelöst på Mac.

Hur det ser ut på Windows-sidan har jag ingen koll på, men mitt intryck är att Microsoft generellt är mycket mer intresserade av bakåtkompabilitet. Dvs jag tror att chansen att CS2 funkar bra är större på Win.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det har du rätt i (och Indesign kom i 64 bitar först med CC-versionen) men det är inget problem på ett tag.

Däremot upptäcker jag när jag kollar att det var först med Indesign CS3 som programmet går att köra native på Intel-bestyckade Macar. CS2 är alltså tämligen värdelöst på Mac.

Hur det ser ut på Windows-sidan har jag ingen koll på, men mitt intryck är att Microsoft generellt är mycket mer intresserade av bakåtkompabilitet. Dvs jag tror att chansen att CS2 funkar bra är större på Win.
Å andra sidan kan man förvänta sig mer strul med drivrutiner för t.ex. grafikkort med windows. Tror inte situationen är mycket bättre där.
 

Smw

Aktiv medlem
Även om man kan få tag på den är det väl tveksamt om man kan få det att fungera på moderna operativsystem och datorer
Hej!

Har det installerat på en W8 ( tillsammans med CC18 mm ) provade precis psC2 och
den startade och fungerade hur bra som helst.

Minns jag rätt så startade jag den som administratör och gjorde nått
så man slapp uppdateringsfrågan som annars ideligen kommer.

Återkom om det blir aktuellt så hittar jag det nog.

Ev har jag instfiler för win mm någonstans.

//MW
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det har du rätt i (och Indesign kom i 64 bitar först med CC-versionen) men det är inget problem på ett tag.

Däremot upptäcker jag när jag kollar att det var först med Indesign CS3 som programmet går att köra native på Intel-bestyckade Macar. CS2 är alltså tämligen värdelöst på Mac.

Hur det ser ut på Windows-sidan har jag ingen koll på, men mitt intryck är att Microsoft generellt är mycket mer intresserade av bakåtkompabilitet. Dvs jag tror att chansen att CS2 funkar bra är större på Win.
Under resans gång med Windows har det varit varit mängder av tillfällen där man bytt minneshantering, drivrutinsgrännsnitt, teckensnittshantering (det var ett tag sånt man köpte från exv. Bitstream och andra) och skrivardrivrutinshantering. Hantering av ICC-profiler har heller inte varit klockren då exv. Adobe skötte det på egen hand förmodligen därför att Windows var så pass uselt på detta länge. Med gamla Vista gjorde man ju om det mesta och då var det exv. många grafikkort som slutade funka bara för att ta ett exempel.

Lyckligtvis är det mesta av detta historia idag men även med Windows 10 fick jag avinstallera en del program som slutade stödas officiellt. Det värsta var att jag först fick problem med min skärmkalibrering och Spyder 4, innan de gav oss en ny version av programvaran.

Problemen med Windows har väl annars varit att det just varit industristandard och att det genom detta används i väldigt många fler tillämpningar än MAC OS. Ibland har nog det varit en fördel för Mac.
 

ldn99

Aktiv medlem
Om du har Office 365 ingår Publisher i paketet. Publisher är Microsoft variant av InDesign. Jag använder Publisher för trycksaksproduktion och tycker det fungerar bra. Tyvärr klarar det inte längre färgseparation, men om du kör med digitaltryck är det ett alternativ.
 

t595sp

Aktiv medlem
Som jag tolkar det utifrån deras forum håller de på att utveckla en DAM liknande Adobe Bridge. Dock verkar de lägga fokus på att få ut Affinity Publisher.
 

unoengborg

Aktiv medlem
En av modulerna i Affinity Photo är en rawkonverterare, typ lightroom.
Jag ser väl Affinity photo mer som en photoshop ersättare än som en Lightroom ersättare om man uppgraderar Lightroom till något bättre och prenumerationsfritt som t.ex. Capture One.
Dvs användningsområdet för Affinity är mera att klistra in extra lodjur, flytta pyramider, göra frekvensseparationer eller göra folk smalare med liquify...

Affinity går förstås att använda för raw konvertering, som det är också, men man behöver ju inte enbart raw konverteringen utan även något sätt att hålla reda på sina bilder.

Capture One är förstås aningen dyr men man har ingen prenumerationskostnad och uppgraderar så ofta man vill. Man kan uppgradera till senaste version från två versioner tillbaka vilket gör att kostnaden när man väl köpt programmet inskränker sig till drygt 500 kr/år om man uppgraderar vartannat år och köper man inte ny kamera kanske man inte behöver uppgradera alls.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Uno, har du hunnit köra Capture One 11 något än, så då hunnit bilda dig en uppfattning?

Jag tycker det mesta är sig likt men att man nu tagit steget fullt ut med lagerhanteringen. Det mesta går att hantera i lager nu och maskningen har blivit ett stort snäpp bättre med den "spårning" man nu kan göra med "Refine"-verktyget. Det är välkommet.

Att de gör en stor grej av att man nu kan ha koll på dubbletter är väl mest ett gäsp för det tror jag de flesta vant sig vid och faktiskt förväntar sig redan genom att detta varit standard i själva filsystemen så länge. Det är lika lite uppseendeväckande som när Microsoft gjorde ett nummer av att de infört ett "Move"-kommando för att kunna flytta filer i ett steg i MS-DOS 6.0 1993.

Alexander Svet som ju är CO-proffs skriver följande i http://alexonraw.com/capture-one-11/

"In hindsight, you might notice that Capture One was developing a layer-oriented processing in the recent years. But only with Capture One Pro 11 release, we can see where it led to. Since I ran the first beta of Capture One 11, I’m still a little bit shocked at how new layers changed the way I work with RAW. But the first thing you would notice is the new interface.


First of all, in Capture One 11 you won’t find Local Adjustments tool tab at all.
It’s gone because in the eleventh version there are only few tools NOT available for Layers: Black & White, Vignetting and Film Grain. All the other essential tools work with layers, including Levels and Color Balance. That’s right – in Capture One Pro 11 you can basically do all the editing in layers."


Det verkar ju som om fler velat ha mer sofistikerade maskningsverktyg än de 10:an hade och det verkar ju lovande att en del tycker sig ha fått det nu i 11:an.

"Jack Pearson • 2 months ago

I recently started using layers in Capture One 10. I was somewhat concerned regarding the rudimentary masking and layer support and was weighing switching my workflow to Adobe Lr and Ps, but Capture One 11 has resolved my concerns. Thanks, Phase One, for the Capture One upgrade. I've already upgraded."
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har kört 11:an sedan i julas och tycker väl som du att det mesta är sig likt även om jag gillar den nya lagerhanteringen Hade väl kanske önskat att de även infört även lagt till möjlighet att skapa luminosity masks precis som i LR classic CC. Det har väl varit en del småbuggar. Några gånger har svartvita bilder en glömt att de är svartvita. Men problemet har försvunnit när man startar om. Det har dock inte hänt tillräckligt ofta för att det skall kännas som ett större problem. Skulle nog säga att de nya lagren är värt pengarna för en uppgradering.
 
ANNONS