Annons

Nikon Eller Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Sladdaren

Medlem
Hej alla experter

Jag är absolut ingen foto expert utan är mer en sån som tar alla bilder på auto. Har haft en Samsung NX2000 tidigare. En billigare variant av systemkamera. Nu ska det skaffas en ny systemkamera. Då är frågan om det ska bli en Nikon eller Canon?
Är sugen på att köpa Nikon D5300 med 18-55 lins. Är det nån som har denna och kan säga vilken kvalite det blir på bild och video med denna.
Är det värt att lägga 1000.- extra och köpa en Nikon D3400 med tillhörande 18-55 mm + 70-300 mm lins?

Eller Nikon kanske man inte ska skaffa utan ska jag titta på en Canon som exempelvis denna Canon EOS 200D 18-55 ??

Alla tips fördelar och nackdelar varmt välkomna..
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte lika vid video

Nikon har inte fungerande följande fokus vid videofilmning. Canon har flera modeller med dual pixel AF (fasdetekterande autofokus på sensorn). Leta efter modeller som har detta om du vill ha Nikon/Canon och kunna filma motiv som rör sig med autofokus. Den första Canonmodellen som hade detta var 70D som kan fås beggad i prima skick för 3000-4000 kr.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Som det låter tänker du inte fotografera särskilt avancerat.
De flesta systemkameror på marknaden kommer nog att ge dig tillräcklig bildkvalitet.

Skulle rekommendera dig att även titta på kameror från andra tillverkare.
Sedan är frågan om du skall köpa en spegelreflex eller kanske skall du titta på en spegellös kamera.
En med en bra EVF. Att kunna se hur bilden blir innan man trycker på avtryckaren är guld värt.

Kanske skall du inte heller köpa en ny kamera utan kika på begagnade alternativ.
Det säljs mängder av bra begagnade kameror och objektiv som knappt används.
En kamera med 5 000 exponeringar är knappt inkörd.

Kameror sjunker i värde som bojstenar. Kika på annonsmarknaden här på fotosidan.

Att hitta en kamera som liger bra i handen och har bra ergonomi på knappar mm är viktigare än något annat.
Att hitta ett kamerasystem man trivs med betyder mycket för fotograferandet.
 

SallyIV

Aktiv medlem
..det Flash säger är att kanske Fuji eller Olympus skulle du titta på.

En spegellös är tyst, visar i sökare hur bilden blir, mindre format (om du inte börjar med tele).
En beg Fuji X-T1 och deras utmärkta kit 18-55 eller ett fast typ 18/2,0 eller 27/2,8. T1 är första generationen och ruskade om rejält. T3 är på väg ocg ryktas från trovärdigt håll bli billigare än nuvarande T2. Det borde pressa begpriser på T1. Även om T1 är från hedenhös så är bildkvaliteten på topp.

Googla! Gå till en kameraaffär!

-J!
 

VargenW

Aktiv medlem
Det spelar ingen roll vilken du väljer. Själv är jag Canon-man, men det är bara vad man är van vid. Däremot tycker jag att du ska lägga pengar på ett bättre objektiv än kit-objektivet, det lönar sig!
Själv använder jag normalzoom till 95% av mina bilder, har telezoom men använder den nästan aldrig. Det finns två zoomar till APS-C som jag tycker är bra, Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM, ett väldigt prisvärt objektiv, och Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM. Det senare är lite större och tyngre men väldigt gediget. Båda objektiven har 2.8 som största bländare över hela omfånget.
Lycka till!
 

Ventures

Aktiv medlem
Expressen eller Aftonbladet

Som sagt Canon sägs ha bättre fokusering för video så om det är viktigt har de en pluspoäng där. Annars kan det ha inverkan vilka fotokompisar du har och vilka märken de har om man vill prova varandras objektiv.
Vad du har för planer med fotandet framöver påverkar om det är smartast med en "nybörjarkamera" för enklare semesterbilder eller en mer allsidig "entusiastkamera" för mer kreativt foto. Kanske begagnad för att hålla kostnaden nere.
Alla dagens systemkameror tar bilder med tillräcklig kvalitet så det är det minsta man behöver fundera över.
 

Sladdaren

Medlem
Tack alla som tipsar här. Blev en hel del att fundera på. Ett alternativ är som ni säger att en begagnad kamera kanske skulle vara nått.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall man bara köpa till moderna objektiv i det egna märket spelar valet av Nikon eller Canon ingen roll. Tänk dock på att enklare Nikon kameror i D3X00 och D5X00 serien inte ger autofokus med äldre objektiv utan inbyggd AF motor (man behöver AF-I, AF-S eller AF-P objektiv). Dessvärre verkar det så att kameror som stödjer AF-P objektiv har problem med tredjepartsobjektiv där det pratas mest om Sigma. Nyare Sigma i Global Vision serien (Contemporary, Sports och Art) kan uppdateras på egen hand via USB dock och kommer sannolikt att kunna fungera fullt ut med ny mjukvara. Däremot med äldre tredjepartsobjektiv får man räkna med att dessa förmodligen inte ger autofokus med Nikinkameror som stödjer AF-P objektiv.

Det är enklare med Canon: alla enklare modeller med APS-C sensor stödjer alla Canon EF och EF-S objektiv sedan 1987 f u de spegellösa objektiven EF-M. Det kan finnas problem med autofokus med vissa äldre tredjepartsobjektiv (ffa riktigt gamla) som varierar fråb fall till fall.

Eftersom sport inte stod på agendan kan du även överväga spegellösa system.

Fördelen med Nikon och Canon är ffa det enorma utbudet av prisvärda begagnade objektiv.

Canon har en liten fördel till: deras STM zoomar i amatörklassen är väldigt prisvärda och 10-18 IS STM är skarpare än Nikons motsvarighet och deras 55-250 IS STM är billigare än Nikons motsvarighet.

Nikon har bättre sensorer men detta märks ffa om man fotar i råformat.

Båda är dock bra.
 

lonian

Aktiv medlem
Mitt råd är att du går till en kamera affär och känner på kamerorna. Vilken känns bäst i handen är nog roligast att fotografera med och då får du mer sug av att ta bra bilder.
 

Sladdaren

Medlem
Jag tror jag bestämt att det blir en Nikon och modellen D5300. Den verkar vara populär och verkar gillas av dem som gör recensioner. Men som Fredrik AVT säger så ska jag absolut hålla kolla på begagnade objektiv till denna. Det följer med 18-55 objektiv men vore kul med nått som går över 100.

Sen var D5300 bättre att filma med jämnfört med D3400 och den nyare D5600. ( Enligt recensioner )Har filmat en hel del till Youtube med min Samsung. Men blev så trött att denna tappade fokusen ibland och fastnade i ofokuserat läge. Hoppas att Nikon kameran inte gör detta

Tack alla ni som tipsat i denna tråd. Uppskattas varmt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tror jag bestämt att det blir en Nikon och modellen D5300. Den verkar vara populär och verkar gillas av dem som gör recensioner. Men som Fredrik AVT säger så ska jag absolut hålla kolla på begagnade objektiv till denna. Det följer med 18-55 objektiv men vore kul med nått som går över 100.

Sen var D5300 bättre att filma med jämnfört med D3400 och den nyare D5600. ( Enligt recensioner )Har filmat en hel del till Youtube med min Samsung. Men blev så trött att denna tappade fokusen ibland och fastnade i ofokuserat läge. Hoppas att Nikon kameran inte gör detta

Tack alla ni som tipsat i denna tråd. Uppskattas varmt.
Jag betvivlar att D5300 har bättre autofokus i videoläget än den D810 som jag börjat filma med. Vore förstås bra om det var så, men det är manuell fokus som gäller med Nikon om man vill vara säker på att kameran inte börjar jaga fokus mitt i tagningen (dessutom stör autofokus ljudet om man använder kamerans eller kameramonterad mikrofon).
Jag har inte provat Canons AF, som påstås vara bättre för video, men många använder Nikon trots detta.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Sen var D5300 bättre att filma med jämnfört med D3400 och den nyare D5600. ( Enligt recensioner )Har filmat en hel del till Youtube med min Samsung. Men blev så trött att denna tappade fokusen ibland och fastnade i ofokuserat läge. Hoppas att Nikon kameran inte gör detta
Om just autofokus vid filmning är en viktig egenskap för dig kanske du borde ta en ny titt på Canon. Som redan påpekats gör deras Dual pixel AF kamerorna överlägsna de allra flesta konkurrenter på just detta område. Såvitt jag vet är spegellösa M100 och dslr-huset 200D de billigaste varianterna med Dual pixel.
 

iSolen.se

Guest
Det spelar ingen roll vilken du väljer. ...
Det spelar jättestor roll vilket du väljer. Du kommer sannolikt behålla systemet länge.

Titta på vilket märke som har levererat bäst kameror under lång tid. Objektivutbud har jämnat ut sig.

Glöm inte ergonomi och att det passar just dina händer bra.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det spelar jättestor roll vilket du väljer. Du kommer sannolikt behålla systemet länge.

Titta på vilket märke som har levererat bäst kameror under lång tid. Objektivutbud har jämnat ut sig.

Glöm inte ergonomi och att det passar just dina händer bra.
Det kan spela roll men för de flesta gör det nog inte det. Många som bygger ut ett system byter ut objektiven och kamerahus ändå. Det viktiga är att granska sitt system noga då man införskaffar dyra grejer. T ex om man skaffar en telezoom i 15000kr klassen är det läge att öppna ögonen igen och se över systemet då enbart objektivet kostar mycket mer än den utrustning man har. Man skall alltså inte vara märkestrogen i steget från amatörgrejer till semiproffs eller proffsutrustning. De flesta som köper en systemkamera nöjer sig dock med en kitnormalzoom och en enkel telezoom och skaffar inget mer objektiv sedan och då spelar systemval ingen större roll.

Instämmer dock i att om AF vid filmning är viktigt kanske Nikon inte är det bästa valet. Emellertid fokuserar många manuellt vid filmning ändå har jag förstått.
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon 80D är en mycket fin kamera, 90D kan vara på gång med 4K i och för sig, men då sjunker priset på 80D. Dualpixel som 80D har ger en mycket fin autofokus med Full HD filmning som är jättebra vid familjefilmer. autofokus vid stillbilder är bra den också plus ett utmärkt grepp.


Även en ny spegelfri 50D fins också från Canon nu, en instegs modell tydligen som verkar vara en nystart med en ny serie kameror. Det händer en hel del nu på kamera fronten med nya spegelfria kameror från Canon/Nikon, så sitter du inte sjön kan du avakta några månader.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Dual pixel (AF vid filmning och live view i övrigt) finns även i 77D som är billigare än 80D. Har för mig att det kommit en ännu billigare med dual pixel nu.
 
ANNONS