Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicera äldre fotografier i en bok?

Produkter
(logga in för att koppla)

PrakticaLTL

Medlem
Jag arbetar på en bok som kommer att innehålla mycket bildmaterial, och funderar därför kring upphovsrätt på historiskt material. Boken kommer att innehålla runt 80% nyproducerade bilder där allt är solklart, men sedan är det 20% som ger lite bryderier.
Vill även påpeka att alla fotografer kommer att nämnas, men med liten budget finns tyvärr begränsad möjlighet till inköp av material.
Det är i princip enbart vardagsbilder från 1890-1960 utan konstnärlig verkshöjd jag letar efter, och här gäller väl i princip att före 1968 är (svenska?) fotografiska bilder "fria"?
Men sedan kommer frågorna.

1. Gäller detta även inom övriga EU?
2. Räknas en pressbild från 1908 i t.ex. Dagens Nyheter (eller Le Monde) som "fotografisk bild" och kan användas fritt?
3. Det finns mängder av repotagebilder från första världskriget. Finns här någon generell regel?
4. En konkret fotograf är Harriet Chalmers Adams (1875 – 1937). Hon fotade som enda kvinna i skyttegravarna under WW1 för NG och Harper's Magazine. Det är eventuellt fotografiska verk, men hon har varit död i över 70 år. Några åsikter om detta?
5. Tankar runt att illustrera med en tavla som benämns "Reproduction of a painting that is in the public domain because of its age" på Wikipedia
6. Amerikanska bilder som publicerats före 1923 verkar vara public domain. Några åsikter om detta?

Har fått känslan att bildbyråer nu har samlat ihop en del gamla public domain bilder i sina arkiv, och tillhandahåller dessa mot betalning. Inget fel i sig, men går dessa att få tag på annat vis är det att föredra. Dessutom söker jag vissa motiv som jag inte hittar som stockbilder.
Vore trevligt att ta del av lite kunskap runt dessa frågor.
 
ANNONS