Annons

Canon 6d eller Olympus pen F

Produkter
(logga in för att koppla)

Ebbaga

Medlem
Jag har tidigare fotograferat med Canon 650d och Mark lloch med 50 mm 1:4 samt 85 mm1:8 objektiv. Jag trivdes bra med kamerorna men ville gå till att fota med en mindre och lättare kamera varför jag sålde mina Canon kameror och köpte denna Olympus pen f kamera. Jag tycker dock inte att jag får samma kvalite i bilderna längre som jag hade tidigar och trivs inte lika bra med fotoinställningarna? Den fotar fint i bra ljus men jag får inte bra bilder i sämre ljus bland annat.
Vet inte om jag inte lärt mig denna kamera lika bra som Canon eller vad det beror på. Jag funderar nu på att återgå till Canon men kanske en 6 d istället?

Någon som har bra tips/ råd här om ni tror jag gör rätt/ fel att köpa en Canon 6 d istället?
 

RobinN

Aktiv medlem
Det är ju uppoffringar oavsett. Olympus styrka i dåligt ljus är stabiliseringen, vilket gör att den kanske inte passar sig alla gånger i dåligt ljus om det man fotar rör på sig. Jag tycker både Panasonic och Olympus har fantastiska glas, men sensorn har ju sina begränsningar om man pressar ISO för högt. För mig passar det utmärkt med Micro Four Thirds för att allt är mindre och lättare, när jag kommer upp mot 1600-3200 ISO så stör det mig inte överdrivet då jag tar det och utnyttjar bruset till att vara en del av känslan i fotot.

Canon 6D blir ju genast större. Men självklart kan ju den större sensorn ordan bättre bilder, sedan är det ju en fråga om hur mycket man gör "pixelpeeping" zoomar in och kollar 1:3 hur det ser ut. De flesta kommer ju säga gå med fullformat för det är bättre, vilket det oftast är. Jag vet bara med mig att jag ofta inte har råd med fullformat och jag skulle vara mindre benägen att ta med ett större kit än vad jag har idag med min Panasonic G80 med Olympus 12-40 f2.8.

Det är vad du känner som är viktigt här. Väg nackdelarna mot fördelarna. Inte så länge sedan sett Marie Kondo på Netflix så, "What sparks joy?". ;D

EDIT: Kan ju säga att jag blev lite sugen på Canon RP när den visades upp, bra pris, lätt. Dock när jag tittade på objektiven så var jag inte lika sugen längre.
 

cango

Avslutat medlemskap
vilket/vilka objektiv använder du till PenF? Och kan man se - i bild - vad du anser är fel/inte likadant?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
vilket/vilka objektiv använder du till PenF? Och kan man se - i bild - vad du anser är fel/inte likadant?
En väldigt relevant fråga. På höjden är sensorn i 650D lika stor som i Pen F - det är på bredden den i 650D är större. Största skillnaden lär ligga i optiken - har du f/1,4 och f/1,8 objektiv till din Pen F också?
 

Ebbaga

Medlem
vilket/vilka objektiv använder du till PenF? Och kan man se - i bild - vad du anser är fel/inte likadant?
Kanske är det objektiven? Har 45 mm 1:8 och 85 nm 1:8 nu
Har ingen bra bild att visa men jag tyckte nog jag fick ett annat djup och klarare färg och skarpare bild tidigare. Den översta bilden är med min gamla Canon kamera 85 el 50 mm objektiv. De andra två är med min olympus 45 eller 85 mm objektiv
 

Bilagor

RobinN

Aktiv medlem
Kanske är det objektiven? Har 45 mm 1:8 och 85 nm 1:8 nu
Har ingen bra bild att visa men jag tyckte nog jag fick ett annat djup och klarare färg och skarpare bild tidigare. Den översta bilden är med min gamla Canon kamera 85 el 50 mm objektiv. De andra två är med min olympus 45 eller 85 mm objektiv
Okej. Det på matbordet ser egentligen bara ut som du missade fokuset. I övrigt så får man ett större skärpedjup med micro four thirds, alltså bokeh blir inte lika tydlig som på kameror med större sensor. Om man jämför blommorna med varandra så är det ju tydlig skillnad i ljus och vinkel som det fotats i. Bättre ljus överlag på första bilden. Möjligen missat fokuset på sista bilden också.
 

Ebbaga

Medlem
Okej. Det på matbordet ser egentligen bara ut som du missade fokuset. I övrigt så får man ett större skärpedjup med micro four thirds, alltså bokeh blir inte lika tydlig som på kameror med större sensor. Om man jämför blommorna med varandra så är det ju tydlig skillnad i ljus och vinkel som det fotats i. Bättre ljus överlag på första bilden. Möjligen missat fokuset på sista bilden också.[/QUOTE
Om du ser på bild nr 2 över buffebordet så ser du att den ser inte lika klar och ljus ut. När jag tog liknande bild med min förra kamera och objektiv blev bilderna mycket klarare och ljusare. Blombilden blev aldrig så här dålig du ser även färgerna är det skillnad på
 

cango

Avslutat medlemskap
Du har nog 75mm f1. 8, vilket, av de som har den anses vara en av de bästa zuiko objektiven. Så skärpan - vad objektivet presterar- är det nog inte där felet ligger. När det kommer till fokus, var den sitter - slutartid, handskak, etc, det är en annan femma. Även om kamerorna sensormässigt inte - praktiskt- skiljer så värst, så skiljer de nog i handhavande.
 

cango

Avslutat medlemskap
Okej. Det på matbordet ser egentligen bara ut som du missade fokuset. I övrigt så får man ett större skärpedjup med micro four thirds, alltså bokeh blir inte lika tydlig som på kameror med större sensor. Om man jämför blommorna med varandra så är det ju tydlig skillnad i ljus och vinkel som det fotats i. Bättre ljus överlag på första bilden. Möjligen missat fokuset på sista bilden också.[/QUOTE
Om du ser på bild nr 2 över buffebordet så ser du att den ser inte lika klar och ljus ut. När jag tog liknande bild med min förra kamera och objektiv blev bilderna mycket klarare och ljusare. Blombilden blev aldrig så här dålig du ser även färgerna är det skillnad på
Klarare och ljusare.

Du bör ju anpassa kamerainställningarna (exvis slutartid) så det matchar din vision av bilden. En 6D kommer ju inte veta vad du vill ha mer än Pen F.
 

RobinN

Aktiv medlem
Om du ser på bild nr 2 över buffebordet så ser du att den ser inte lika klar och ljus ut. När jag tog liknande bild med min förra kamera och objektiv blev bilderna mycket klarare och ljusare. Blombilden blev aldrig så här dålig du ser även färgerna är det skillnad på
Jag skulle säga exponering och ljus är skillnaden. Färgerna går ju alltid att justera i efterbehandlingen. Men ju bättre ljus man får till och ju bättre man kan träffa exponeringen desto mer livlig blir bilden. Grundprincipen för det är inte olika. Sedan som de skriver ovan med skakningar, teleobjektiv som 75 mm kan du inte ha lika långa slutartider som med ett vidare objektiv ens med sensorstabilisering. Men som sagt, färgerna o.s.v. handlar om ljus och exponering samt efterbehandling.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skärpedjupen skiljer mellan blombilderna. Kan vara fokusavstånd i o f s och måste inte vara olika bländare nödvändigtvis. Men du kör väl i M eller A eller åtminstone jämför vid liknande ISO eller 2/3 EV eller så lägre med Olympusen antar jag?

Använder du rå eller JPEG? Kan det skilja i redigering eller kamerans efterbehandling (som går att ställa in)? Ursäkta de uppenbara frågorna men man vet aldrig.
 

Ebbaga

Medlem
Skärpedjupen skiljer mellan blombilderna. Kan vara fokusavstånd i o f s och måste inte vara olika bländare nödvändigtvis. Men du kör väl i M eller A eller åtminstone jämför vid liknande ISO eller 2/3 EV eller så lägre med Olympusen antar jag?

Använder du rå eller JPEG? Kan det skilja i redigering eller kamerans efterbehandling (som går att ställa in)? Ursäkta de uppenbara frågorna men man vet aldrig.
Tack för frågorna! Jag har jpeg nu. Jag tycker inte det är lika lätt att ställa in denna kamera manuellt , varför vet jag inte. Låter som ni tycker det är mitt handhavande med kameran snarare än kameran / objektiven i sig som avgör bildskillnaden jag upplever?
 

RobinN

Aktiv medlem
Tack för frågorna! Jag har jpeg nu. Jag tycker inte det är lika lätt att ställa in denna kamera manuellt , varför vet jag inte. Låter som ni tycker det är mitt handhavande med kameran snarare än kameran / objektiven i sig som avgör bildskillnaden jag upplever?
Det är möjligt att få riktig lyster i bilderna även med pen f, tror inte kameran och objektivet är felande. Kan ta ett exempel taget av en Olympus om d em5 mkii som är något äldre än pen f ihop med Panasonics billigare 25mm. Inte det mest fantastiska motivet men det är lyster i färgerna, jag brukar annars matta ner det lite. 😁

20180915-P9150119~2.jpg
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för frågorna! Jag har jpeg nu. Jag tycker inte det är lika lätt att ställa in denna kamera manuellt , varför vet jag inte. Låter som ni tycker det är mitt handhavande med kameran snarare än kameran / objektiven i sig som avgör bildskillnaden jag upplever?
Ja det tror jag i kombination med att Olympus och Canons färghantering inte är exakt samma. Skillnaden i brus mellan Canon APS-C och m43 torde inte vara markant vid samma ISO - som sagt kanske 2/3 EV i helbild som mest. Kör man i råformat vid låga ISO kan du t o m ljusa upp skuggorna mer än hos Canon tack vare modernare sensorteknik.
 

rronnbac

Aktiv medlem
En fullformatskamera som 6D har fyra gånger så stor yta som en m4/3-sensor, vilket vid samma exponering ger ungefär två stegs fördel vad gäller brus.

En större sensor är också mindre känslig för begränsningar i optiken.

Varje system hat sina för- och nackdelar, och har man råd och lust så är det inte fel att ha fler kameror, t.ex. en fullformat och en m4/3 och använda dem utifrån deras styrkor.
 
ANNONS