Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det funkar att ha XS i fickan också. Fantastisk skärm, jättebra kamera.

Fast nu är vi väldigt ot.
Ja det är ni faktiskt. Ni är på majoritetens sida. Se det inte som ett krig. Snarare som vi är det lilla partiet som skall växa.
Stämmer undersökningen från Japan är vi som fotar med en systemkarera en man och i 50 plus.
De som mest tar bilder på barn är kvinnor. Lekande barn ä
r inga enkla motiv. Speciellt inte inomhus.
Hur skall vi få dessa att lära sig och förstå hur man tar bättre bilder? Luackas man med det säljs det också fler kameror och tas fler bra bilder,
Vad jag lärt mig både från mina föräldrars ganska usla bilder och från kringvandrande fotografer i Österrike är att dessa bilder har ett högt värde 100-50 år senare.
De berättar något man kan ställa frågor om och lära sig mer eller så ger de en förklaring till ens minnen.
Bilder är mer än DR roch maximal skärpa.
 

PMD

Aktiv medlem
Det funkar att ha XS i fickan också. Fantastisk skärm, jättebra kamera.

Fast nu är vi väldigt ot.
Nej, det är vi inte. Mobiltelefonernas goda egenskaper är antagligen en av orsakerna till att "framtiden ser mörk ut för systemkameror".

Om den nu gör det. Jag tror inte det. Marknaden för systemkameror kommer förmodligen att minska lite till, men ordet mörk är nog att ta i lite väl mycket.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja det är ni faktiskt. Ni är på majoritetens sida. Se det inte som ett krig. Snarare som vi är det lilla partiet som skall växa.
Stämmer undersökningen från Japan är vi som fotar med en systemkarera en man och i 50 plus.
De som mest tar bilder på barn är kvinnor. Lekande barn ä
r inga enkla motiv. Speciellt inte inomhus.
Hur skall vi få dessa att lära sig och förstå hur man tar bättre bilder? Luackas man med det säljs det också fler kameror och tas fler bra bilder,
Vad jag lärt mig både från mina föräldrars ganska usla bilder och från kringvandrande fotografer i Österrike är att dessa bilder har ett högt värde 100-50 år senare.
De berättar något man kan ställa frågor om och lära sig mer eller så ger de en förklaring till ens minnen.
Bilder är mer än DR roch maximal skärpa.
Jag är imponerad över att en modern mobilkamera tar så pass bra bilder. MEN zoomar man in ser man bristerna. Vid behov av att redigera vidare tycker jag en fullvuxen kamera är helt överlägsen, det är 10/10.

Tro många (framförallt yngre) är pragmatiska och beroende på hur bilderna presenteras påverkar val av utrustning. Instagram verkar vara stort, en del fotar direkt med iPaden, redigerar och lägger upp sina bilder. Som summering, hur bilderna visas är fortfarande en flaskhals.
 

lonian

Aktiv medlem
Man vill ju ha en lätt kameraväska, helst ska det få plats i fickan men när man väl skall fota så är en större kamera skönare och roligare att hantera i handen.
 

jeduven

Aktiv medlem
För att fota familj och husdjur räcker det med en analog instamatic eller en enkel mobiltelefon. Allt annat är "overkill" för dessa genrer.
 

lonian

Aktiv medlem
För att fota familj och husdjur räcker det med en analog instamatic eller en enkel mobiltelefon. Allt annat är "overkill" för dessa genrer.
Jag vet inte men tycker det är svårt att knäppa kattungen i skum belysning med mobilen.
50 f 1.8 på fx passar perfekt där i vardagsrummet.
 

jeduven

Aktiv medlem
Jag vet inte men tycker det är svårt att knäppa kattungen i skum belysning med mobilen.
50 f 1.8 på fx passar perfekt där i vardagsrummet.
Har man förstånd att använda kamerautrustning till annat så må det va hänt men att slänga ut 50-100 tusen för enbart familj-, husdjur- och semesterfotografi är ju bara fåfängt korkat. Det är väl dessa "fotografer" som insett galenskapen och hoppat av systemkameratåget som ligger bakom framtidens påstådda mörker för kameratillverkarna...
 

Bengf

Aktiv medlem
Var och knallade i Palma stad på Mallorca för några dagar sedan, och det var länge sedan man såg så mycket människor som välde fram bland gatorna, det var mycket lite systemkameror, endast ett fåtal, någon hade en Nikon instegs kamera D3XX liknande, den såg lätt och behändig ut, en mindre Olympus kunde jag hastigt se.

Det var telefoner som fick jobba över allt, förstår att dom tar över med sina 150 gram i fickan, dingla med stora kameror kan vara bökigt om man inte är på speciella uppdrag, sedan fins oron att folk kan bli förbannade om man fotograferar med stora kameror.
 

Photocon

Aktiv medlem
Har man förstånd att använda kamerautrustning till annat så må det va hänt men att slänga ut 50-100 tusen för enbart familj-, husdjur- och semesterfotografi är ju bara fåfängt korkat. Det är väl dessa "fotografer" som insett galenskapen och hoppat av systemkameratåget som ligger bakom framtidens påstådda mörker för kameratillverkarna...
Kan hålla med till stor del, men systemkameran har väl egentligen aldrig varit vanligt förekommande som familjekamera. Det var nog, som du tidigare skrev allt från Instamatic och diverse kompakter på den analoga tiden och på 2000-talet mindre digitala kameror med zoomfunktion (typ Ixus för att nämna en). Sedermera mobiler.

Jag tror "mörkret" eller kanske vi ska kalla det skymningstiden för systemkamerors försäljningsandel beror på att folk skiter i att "uppgradera" (ett fint ord som numera betyder köp nytt och pensionera eller sälja den gamla till underpris) då man upplever sin nuvarande dslr som tillräckligt bra.

Jag menar att jag tittar på filer från mina numera avyttrade 5DMkII, Sony A900 och det finns inget jag direkt saknar i IQ.

Jag vete f-n vad som flugit i folk: En systemkamera från 2018-2019 ställs det så konstiga krav på i mina ögon att jag nästan tappat lusten att plåta bara av att läsa inläggen. Allt ska vara så satans enkelt och bekvämt. Tydligen anses det att kameran ska göra allt.

Snart är det väl meningen att vi ska kunna beordra kameran (självklart via röstigenkänning) att ge sig ut på egen hand och plåta önskat motiv och komma tillbaks med perfekt behandlade bilder som vi redan laddats upp till våra skärmar innan kameraskrället hunnit tillbaks.
Alternativt har väl bättre bemedlade en betjänt som de kan skicka ut att trycka på knappen.

Det ligger ingen utmaning längre i att ta tekniska perfekta bilder. Det kan jag sakna från den analoga tiden. Utmaningen ligger i att hitta bra motiv (det har iofs alltid varit den största utmaningen).

Numera, med några undantag tycker jag att allas bilder liknar varandra.

Du kommer väl ihåg när vi träffades och plåtade samt jämförde resultat. Då fanns det ff riktigt tekniska utmaningar också.

Så jag sitter nöjd med mina 2 kameror. Och troligen får de hänga med tills jag lägger bena i vädret.

Ha det bra!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det ligger ingen utmaning längre i att ta tekniska perfekta bilder. Det kan jag sakna från den analoga tiden. Utmaningen ligger i att hitta bra motiv (det har iofs alltid varit den största utmaningen).
Jag måste erkänna att jag inte alls saknar de tekniska utmaningarna från äldre kamerateknik, tvärtom ser jag fram emot den dagen (som väl inte är långt borta) då min kamera själv sätter fokus på leopardens öga istället för på grenen strax intill. Ju mer jag kan fokusera (!) på motiv och komposition, desto bättre.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kan hålla med till stor del, men systemkameran har väl egentligen aldrig varit vanligt förekommande som familjekamera. Det var nog, som du tidigare skrev allt från Instamatic och diverse kompakter på den analoga tiden och på 2000-talet mindre digitala kameror med zoomfunktion (typ Ixus för att nämna en). Sedermera mobiler.

Jag tror "mörkret" eller kanske vi ska kalla det skymningstiden för systemkamerors försäljningsandel beror på att folk skiter i att "uppgradera" (ett fint ord som numera betyder köp nytt och pensionera eller sälja den gamla till underpris) då man upplever sin nuvarande dslr som tillräckligt bra.

Jag menar att jag tittar på filer från mina numera avyttrade 5DMkII, Sony A900 och det finns inget jag direkt saknar i IQ.

Jag vete f-n vad som flugit i folk: En systemkamera från 2018-2019 ställs det så konstiga krav på i mina ögon att jag nästan tappat lusten att plåta bara av att läsa inläggen. Allt ska vara så satans enkelt och bekvämt. Tydligen anses det att kameran ska göra allt.

Snart är det väl meningen att vi ska kunna beordra kameran (självklart via röstigenkänning) att ge sig ut på egen hand och plåta önskat motiv och komma tillbaks med perfekt behandlade bilder som vi redan laddats upp till våra skärmar innan kameraskrället hunnit tillbaks.
Alternativt har väl bättre bemedlade en betjänt som de kan skicka ut att trycka på knappen.

Det ligger ingen utmaning längre i att ta tekniska perfekta bilder. Det kan jag sakna från den analoga tiden. Utmaningen ligger i att hitta bra motiv (det har iofs alltid varit den största utmaningen).

Numera, med några undantag tycker jag att allas bilder liknar varandra.

Du kommer väl ihåg när vi träffades och plåtade samt jämförde resultat. Då fanns det ff riktigt tekniska utmaningar också.

Så jag sitter nöjd med mina 2 kameror. Och troligen får de hänga med tills jag lägger bena i vädret.

Ha det bra!
Instämmer helt. Tycker mina nuvarande 4 kameror räcker och blir över. Två Fuji och 2 Canon.
Ibland fotar jag med min gamla 1D MKIIN som fortfarande fungerar trots dryga 275 000 bilder. Den är jämfört med en modern kamera lite klumpig att fota med. Fast bilderna blir jämfört mina moderna kameror förvånansvärt bra. Autofokus är dessutom väldigt bra. Kan faktiskt även utmana 5D MKIV. Fast mer krävande. Man måste hålla en fokuspunkt på motivet.

Tycker du har rätt där att många idag förväntar sig att en bra kamera skall också när man plockat den ur förpackningen ge bättre bilder.
Med en mobil behöver man inte många minuter för att lära sig ta bilder. Eftersom de har hyperfokalfokus blir också de flesta bilder skarpa så länge ljuset är hyfsat.
Jag har söner som köpt systemkameror och blivit besvikna. Den ene har dessutom varit flera år på Hasselblad som deras business controller.
Han kan klara av av fota med en MF-kamera. Fast har inte kunskap nog om komposition mm. Kana det tekniska men inte kunskap nog om hur man får en bild intressant nog för att andra skall gilla den.
Den andre köpte en 7D och började fota. Fast han är för mycket tekniker. Zoomade in bilder tagna i dåligt ljus och irriterade sig på bruset eller att bilderna inte var skarpa.
Jag har suttit många gånger med honom och visat hur han kan få bättre bilder med bildbehandling av hans bilder. Redigerat hans bilder som han tycker har för mycket brus och skrivit ut dem åt honom. Han erkänner att det blir fina utskrifter.
Åtminstone slutade det med att hans 7D hamnade i garderoben. Det blev iPhone istället. Vill man ha bättre bilder ber man pappa att ta bilder av dopet eller vigseln. Sedan skriva ut ett par bilder eller göra en fotobok.

Det finns nog väldigt många skäl till varför våra barn inte har tid och ork att lära sig fota med en mer avancerad kamera. Tidsbristen är nog det största hindret.

Du och jag Lennart som var intresserade av foto redan på 70-80-talet. Du av professionella skäl jag som amatör. Vi startade ofta som unga med någon usel Istamatic i unga år. Gick vidare till Praktica, Canon Dial och senare Olympus OM 1 osv.
I mitt fall slutade den analoga eran med Nikon F4 och en Leica R3. Under de 30 åren hade jag lärt mig mycket. Det syns uppenbart på mina skannade bilder från den här tiden. Jag var en urusel fotograf med Praktican
.Att den i sig också hade brister hjälpte ju inte till. De senaste bilderna med analog teknik tagna ungefär år 2000 är däremot hyfsade. Jag hade helt enkelt lärt mig en massa.
Fast man fotade med ungefär samma förutsättningar. Tri-X och Kodachrome var ungefär lika bra eller dåliga under den här epoken.

För mig blev det digitala en aha-upplevelse. Redan min Olympus E-10 kunde ge mig bilder direkt utan behöva skicka in till Kodak och vänta 14 dagar för att få tillbaka bilderna.

De hade mer DR så man både kunde få en blå himmel och detaljer i skuggorna när man fotade i snällt ljus. Alltså runt solens upp eller nedgång eller när det var mulet.
Vi växte upp med detta och tvingades lär oss om vi ville ta bättre bilder.

Mina barn och ändå mer deras barn kan hantera en mobiltelefon eller iPad redan innan de fyllt 2-år. De kan vid 3 år ta bilder.
De växer upp med telefoner eller iPads där man trycker på en knapp så blir det en hyfsad bild av det man siktar på.

En dag kommer en del av mina barnbarn köpa en mer avancerad kamera. Förmodligen bli besvikna för att helt plötsligt blir bilderna sämre. Det är svårt att fota ens egna lekande barn. Få till skärpedjup. Fota dop i en mörk kyrka.
Det finns tusen skäl varför den där kameran hamnar i garderoben efter ett par månader. Dessutom börjar det bli ganska dyrt med en bättre kamera.

Detta är inte ett svar för att lära dig något Lennart. Du kan detta sedan länge.

Snarare en förklaring till andra varför kameraindustrin säljer så få kameror per år jämfört med 2010.

Det såldes av de som ingår i CIPA cirka 19,5 miljoner kameror under 2018. En siffra som förmodligen kommer vara 20-30% lägre i år. Lårt oss anta en kamera fungerar i minst 5 år. Det gör att cirka 100 miljoner människor köpt en kamera. Alltså inte nöjt sig med en mobilkamera. Hur många av dessa kameror som hamnat i garderoben vet vi förstås inte. Detta är nu en siffra som var av antal sålda kameror per år runt 2010
Det som såldes som mest var alltså fler kameror per år än det nu säljs på 5 år.
Jag tror att kameratillverkarna måste erbjuda en kostnadsfri kurs när man säljer en mer avancerad kamera för att de som inte kan grunderna skall få en förståelse för att fota med våra i dag väldigt avancerade kameror.



Hälsningar
Mats
 

iSolen.se

Guest
...
Jag tror att kameratillverkarna måste erbjuda en kostnadsfri kurs när man säljer en mer avancerad kamera för att de som inte kan grunderna skall få en förståelse för att fota med våra i dag väldigt avancerade kameror.
Nikon gjorde det ett tag i alla fall och innan det fanns den hyfsat billig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nikon gjorde det ett tag i alla fall och innan det fanns den hyfsat billig.
Tror att alla tillverkare bör erbjuda detta för sin egen skull.
Jag ser på Fotosidan annonser hur någon köpt en kamera från Fuji som är bland de billigare avancerade kamerorna. De har tydligen lyckats undersöka alternativen.
Sedan efter några månader lägger de ut kameran till försäljning.
Jag har roat mig ibland med att spåra den här typen av beteenden hos en del personer. Det är inte så svårt i dagens digitala värld och sociala medier.
Detta för att själv förstå varför någon köper en avancerad kamera och ett bra objektiv för att efter några månader sälja den.

Detta är nog det vanligaste.
De har just fått barn och vill ha bra bilder på telningen. De skaffar därför något de efter läst på är bättre än en mobil. De provar under några månader ibland år men det blir bättre bilder med mobilen.

Moderna kameror kräver en hel del av fotografen. Det är inte bara att trycka på knappen så blir det fina bilder. Man måste ha kunskap och erfarenhet.

Tror du kan hålla med om det Ola.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag började också "knäppa bilder" med Olympus OM1 och suktade som alla andra efter OM2. Tycker dagens teknik gör allting så mycket enklare när det gäller att få skakningsfria och välexponerade bilder. Variablerna är så många att det går att välja en level som fungerar för var och en, tex bländarförval, automatisk ISO mm. Jag använder alltid bracketing, oavsett stativ eller handhållet.

Allt detta tillsammans ger ett jättefint underlag för att kunna redigera vidare och verkligen upptäcka någonting vid redigeringen i datorn.

Sen att kunna ta "bra" bilder är någonting mycket svårare, som tajming, motiv, komposition och val av objekt. Många bra bilder drivs av sitt innehåll mer än att det är välexponerat och skakningsfritt.

Att lära sig kameran är inte jättesvårt, det är lite pill i menyerna. Men förhållandet mellan bländare, ISO och exponeringstid är inte svårt. Det handlat mer om intresse tror jag. Känsla för bild kan man öva upp men många har det i sig från början. Och med dagens teknik är det lättare än någonsin att verkligen öva upp sina skills. Möjligheten att fota och direkt kunna redigera är guld värt och påskyndar utvecklingen.

På det, all information och fotokurser som ligger öppet på internet. Det är bara sätta igång...
 

iSolen.se

Guest
Tror att alla tillverkare bör erbjuda detta för sin egen skull.
Jag ser på Fotosidan annonser hur någon köpt en kamera från Fuji som är bland de billigare avancerade kamerorna. De har tydligen lyckats undersöka alternativen.
Sedan efter några månader lägger de ut kameran till försäljning.
Jag har roat mig ibland med att spåra den här typen av beteenden hos en del personer. Det är inte så svårt i dagens digitala värld och sociala medier.
Detta för att själv förstå varför någon köper en avancerad kamera och ett bra objektiv för att efter några månader sälja den.

Detta är nog det vanligaste.
De har just fått barn och vill ha bra bilder på telningen. De skaffar därför något de efter läst på är bättre än en mobil. De provar under några månader ibland år men det blir bättre bilder med mobilen.

Moderna kameror kräver en hel del av fotografen. Det är inte bara att trycka på knappen så blir det fina bilder. Man måste ha kunskap och erfarenhet.

Tror du kan hålla med om det Ola.
Visst gör jag det.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag vet inte ifall jag någonsin, i någon stad, upplevt att särskilt många bär på en systemkamera. Förutom när en busslast japanska turister är i farten.

På den analoga tiden såg man allt många fler i Stockholm, fast där var också många kameror som var mindre, kompakter med 24x36 film, de största modellerna med batterigrepp var nog inte så vanligt, men Konica, Pentax, Olympus kunde man se.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Kan hålla med till stor del, men systemkameran har väl egentligen aldrig varit vanligt förekommande som familjekamera. Det var nog, som du tidigare skrev allt från Instamatic och diverse kompakter på den analoga tiden och på 2000-talet mindre digitala kameror med zoomfunktion (typ Ixus för att nämna en). Sedermera mobiler.

Jag tror "mörkret" eller kanske vi ska kalla det skymningstiden för systemkamerors försäljningsandel beror på att folk skiter i att "uppgradera" (ett fint ord som numera betyder köp nytt och pensionera eller sälja den gamla till underpris) då man upplever sin nuvarande dslr som tillräckligt bra.

Jag menar att jag tittar på filer från mina numera avyttrade 5DMkII, Sony A900 och det finns inget jag direkt saknar i IQ.

Jag vete f-n vad som flugit i folk: En systemkamera från 2018-2019 ställs det så konstiga krav på i mina ögon att jag nästan tappat lusten att plåta bara av att läsa inläggen. Allt ska vara så satans enkelt och bekvämt. Tydligen anses det att kameran ska göra allt.

Snart är det väl meningen att vi ska kunna beordra kameran (självklart via röstigenkänning) att ge sig ut på egen hand och plåta önskat motiv och komma tillbaks med perfekt behandlade bilder som vi redan laddats upp till våra skärmar innan kameraskrället hunnit tillbaks.
Alternativt har väl bättre bemedlade en betjänt som de kan skicka ut att trycka på knappen.

Det ligger ingen utmaning längre i att ta tekniska perfekta bilder. Det kan jag sakna från den analoga tiden. Utmaningen ligger i att hitta bra motiv (det har iofs alltid varit den största utmaningen).

Numera, med några undantag tycker jag att allas bilder liknar varandra.

Du kommer väl ihåg när vi träffades och plåtade samt jämförde resultat. Då fanns det ff riktigt tekniska utmaningar också.

Så jag sitter nöjd med mina 2 kameror. Och troligen får de hänga med tills jag lägger bena i vädret.

Ha det bra!
Jag tror inte att din analys stämmer. Systemkameror kan delas in i olika grupper. Mobilkamerorna håller på att konkurrera ut enkla systemkameror.

Modeller som D3500 och SL3 är rent tekniskt sett systemkameror, men de används inte så. Dessa håller på att försvinna. Även systemkameror med APS-C lite högre upp minskar.

Sen finns det en annan grupp av kameror, fullformat och Fujifilm. Den marknaden växer om än långsamt. Fullformat DSLR minskar på bekostnad av spegelfria modeller.

De som har ett seriöst intresse av fotografi fortsätter alltså att köpa kameror precis som förr.

Priskriget mellan Sony, Canon och Nikon är fantastiskt för oss konsumenter. Det går nu att köpa en Z6, RP eller A7ii, alla under 20.000:-.

Framtiden ser ljus ut för entusiast/pro-kameror!
 
ANNONS