Annons

Trådlös utlösning till blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

JP Collén

Aktiv medlem
Kamera, D70 samt blixt sb-800. Vad heter trådlös sändare till blixten och kameran och vad kostar det..? Någon som vet??
 

AnWi

Aktiv medlem
Ulösning går till på förljande sätt:
Förspelet sker i menyn i D70 där blixt sätts till Commander mode.
För att SB-800 skall tända på D70 kräver den att bli attraherad av rätt grupp och kanal. Minns inte säkert men en bra gissning är 3A?!
När SB-800 står på remote tänder den på D70ns alla signaler och utlösningen kommer väl tajmat.

/AnWi
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Värst vad lustiga folk kan vara...

Förrutom det som Anders nämner om Commander/Remote som är det nya med SB-800/600 går det även att köra SB-800 i gammalt slavläge. Då ställer du in blixten i läge SU-4. Du bör även ställa in blixten på din D-70 i manuellt läge för att slippa förblixtar. Om inte kommer SB-800:an avfyras på första förblixten från den interna blixten, vilket inte är önskvärt.

SB-800 kan du då köra i A eller M-läge. Själv tog jag bilder på små föremål häromsistens och valde då att köra helt manuellt så jag lätt skulle kunna skapa om uppställningen och inte låta automatiken göra fel val.

Personligen övergav jag Commander/Remote med min D70/SB-800 och skaffade istället en sladd. Förblixtarna för ljusmätningen tar en kort stund och man missar lätt en del fototillfällen om inte motiven är med på noterna.
 

Derure

Aktiv medlem
Är det någon som vet vad en sådan sladd kan kosta?

Hehe.. och ennu en gång så är jag bakom flötet..
hittar varken Commander mode eller SU-4 på kameran/blixten..
 
Senast ändrad:

j0akim

Aktiv medlem
det behövs ingen sladd, det sköts via IR... i bruksen står det hur du sätter blixtens inställningar så det funkar såhär.. kolla lite där :)
 

Derure

Aktiv medlem
great!..
ska se om jag kan kränga bruksen från polaren..
vet någon annars vart man kan ladda hem en .pfd?
 

j0akim

Aktiv medlem
jag har bruksen till 600an... ge mig din mail så kan jag maila den, antar att det är samma inställning...
 
ANNONS