Annons

Prisuppgifter

Produkter
(logga in för att koppla)

Derure

Aktiv medlem
Vet inte om det är rätt avdelning att skriva på, men det var det mest närliggane område.

Jag har nyligen fotat en skateparksinvigning och fick därefter några intresserade köpare av bilderna. Dom har bett mig lämna ett prisförslag, men jag har ingen aning om hur mycket jag ska begära?

Det är en ganska bra referens så jag vill inte sumpa det hela genom att dra till med ett för högt pris. Vad tycker ni är rimligt själva?

Bilderna tror jag kommer publiceras på deras hemsida som reklam för ramper och utrustning, hur många bilder som dom är intresserad av vet jag inte men det väger väll in i priset.

Tacksam för hjälp och rådgivning

Mvh/ Christoffer
 

FFB

Medlem
Jag har själv varit i den situationen och det är en svår fråga. Måga faktorer påverkar, hur lång tid tog det, hur stor kostnad har du för att ta fram bilder, hur stora/många vill dom ha?
Jag började med att ta ett lågt pris för att sedan öka till en nivå som känns bra beroende på antal uppdrag och storlek. Räkna ut ett självkostnadspris och börja därifrån.
En bra fråga att ställa är vad du skulle betala i deras ställe. Man kan oxo kolla runt lite vad andra bilder kostar. Som du ser så finns det mycket att tänka på. Är man för billig så verkar man inte seriös och är man för dyr får man inget sålt.
Lycka till!
/Fredrik
 

Derure

Aktiv medlem
Tack för svaret! hade nästan gett upp hoppet om att få hjälp med den här frågan

Stämmer väldigt bra med att det är många faktorer som påverkar.
Tiden är ganska obefintlig, tog kanske 3½h att få ihop 700 bilder, sen så har man gallrat ner dessa till 100 bra. Digitalt i detta fall, så med lite actionscripting i photoshop så vart inte efterbehandlingen för tung heller.

"En bra fråga att ställa är vad du skulle betala i deras ställe"
Det är en bra fråga =).. lite svårt att sätta in sig i vad ett företag har för budget att röra sig med.
Har du något förslag på vad man kan lägga fram om bilderna vill säga bara skall användas till hemsidan och intresset ligger på 10 bilder?

Att inte gå för lågt eller för högt är just nu det som gör mig så tveksam.

Tack för hjälpen igen!
 

FFB

Medlem
I dessa digitala tider så är ju inte materialkostnaden så hög, typ en CD och en indexkopia, så jag tycker nog att tiden är en viktig faktor. Säg att du har lagt fyra timmar så får du säga hur mycket du vill ha i timmen och så lägga på lite för mtrl. Jag vet många fotografer som tar betalt per timme och levererar sen ett bestämt antal bilder. Skall dom publiceras så skall det anges vem som är fotograf.
I överenskommelsen kan du skriva att bilderna får användas vid ett tillfälle och om dom vill använda dom ytterligare så får dom betala för det senare. Komihåg att du som fotograf har Copyright på bilderna du tagit.
Jag vill och kan inte tala om för dig exakt hur mycket du skall ta betalt, men jag tagit t ex 795:- för porträttserie om 8 blder 9x12 i ett album.

/Fredrik
 
ANNONS