Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalt för julhelger

Produkter
(logga in för att koppla)

Derure

Aktiv medlem
Hej. Tänkte höra en moralisk liten fråga. Om man jobbar svart som fotograf för en nattklubb och tjänar 300kr för en vanlig kväll, vad bör man då kunna begära för en kväll som juldagen och nyår?

Har grubblat på det hela veckan, skulle bli väldigt glad över lite rådgivning

Gott nytt år på er alla linslusar! =)
 

benganboy

Aktiv medlem
Det var ungefär det svar du kan vänta dej från fotosidan där det finns folk som skall leva på att fotografera.(Lottas svar)
 

RolandM

Aktiv medlem
Junkers skrev:
Hej. Tänkte höra en moralisk liten fråga. Om man jobbar svart som fotograf för en nattklubb och tjänar 300kr för en vanlig kväll, vad bör man då kunna begära för en kväll som juldagen och nyår?

Har grubblat på det hela veckan, skulle bli väldigt glad över lite rådgivning

Gott nytt år på er alla linslusar! =)
Tja, om du tycker det är okej att stjäla från mig, så tycker jag du får grubbla en stund till.

Är helt övertygad om att även att våra myndigheter läser här.

Jag kämpar och sliter om dagarna för at få min ekonomi att gå ihop. Den lön jag uppbär har inkomstakkatas, belaggts med sociala avgifter, just för attvi tillsammans ska få ett bra samhälle. Gör mig en tjänst och arbeta vitt så att min börda att betala din andel av skatten som går till din välfärd minskar. Du tycks ha förmåga att försörja dig själv, hjälp därför till i samhället.
 
Senast ändrad:

Jeppe

Aktiv medlem
Junkers skrev:
Hej. Tänkte höra en moralisk liten fråga. Om man jobbar svart som fotograf för en nattklubb och tjänar 300kr för en vanlig kväll, vad bör man då kunna begära för en kväll som juldagen och nyår?

Har grubblat på det hela veckan, skulle bli väldigt glad över lite rådgivning

Gott nytt år på er alla linslusar! =)
Jag tillåter mig själv att småle lite..

Nu ska även svartjobbarna ha avtalsenlig OB...

Facket vet...ring och hör..
 

F.G.

Aktiv medlem
Re: Re: Betalt för julhelger

Jeppe skrev:
Jag tillåter mig själv att småle lite..

Nu ska även svartjobbarna ha avtalsenlig OB...

Facket vet...ring och hör..
:)

Nej, jag tror skattemyndigheten kan ge ett bättre svar, ring dit och berätta om ditt jobb. Glöm ej personnummer och namn
:)
 
Instämmer med dom flesta av dom föregående inläggen, men mitt förslag är att försöka få pengarna "vitt". En nattklubb drar oftast in ganska bra med klöver, driver nattklubb själv, och har råd att pröjsa vitt. Seriösast förslag är att registrera en enskild firma och fakturera uppdragsgivaren. Deras kostnad blir inte lika hög, du får dra moms vid inköp osv. Men att jobba svart har faktiskt alltid en baksida - man stjäl från samhället, alla andra...gamla som unga!!
 

Eeros

Aktiv medlem
Junkers skrev:
Hej. Tänkte höra en moralisk liten fråga. Om man jobbar svart som fotograf för en nattklubb och tjänar 300kr för en vanlig kväll, vad bör man då kunna begära för en kväll som juldagen och nyår?

Har grubblat på det hela veckan, skulle bli väldigt glad över lite rådgivning

Gott nytt år på er alla linslusar! =)
300kr för en hel kväll för att jobba svart? Låter som en mycket underbetald svartjobb...

Som andra redan har sagt, hör med facket och skatteverket, de kan säkert hjälpa dig med svartjobbs-OB. :)
 

wico

Aktiv medlem
Begär det dubbla och fri dricka.

Bry dig inte så mycket om alla duktiga personer här på FS som moraliserar, idag är oftast svartjobb den enda vägen in för en ung kille, att få lite erfarenhet och kontakter. Många tjänster skulle aldrig bli utförda i sverige om de inte skedde svart.

Du kommer bli bestulen (skattad till döds) tillräckligt i framtiden när du har ett vitt jobb, så ha inte det minsta dåligt samvete.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag vet inte om du har foto bara som hobby men i så fall måste man få överskott på sin verksamhet för att behöva betala skatt. Och så länge du inte har det tycker jag inte du behöver du ta åt dig av de som tycker det är omoraliskt. Men annars är det givetvis helt förkastligt. Dessutom måste 300 kr ses som ett väldigt dumpat pris. De som lever på foto är nog inte särskilt glada åt att man "tar" deras jobb så billigt. Men då kan det ju vara idé att t.ex anlita frilans finans för sin fakturering och då får man ju lägga på skatter och avgifter på sitt pris till kunden samt deras egen procent. På så vis slipper man starta egen firma och kan driva sin hobby lagligt ändå.
Länk till frilans finans.
 

wico

Aktiv medlem
frederick.l@telia.com skrev:
Men att jobba svart har faktiskt alltid en baksida - man stjäl från samhället, alla andra...gamla som unga!!
Hur kan du kräva att en ung kille på 20år ska bry sig om det när inte ens sosseadeln med Dr Göran Persson i spetsen inte har någon moral utan stjäl från oss utan minsta skam.

(Exempel: 1) Göran ger frun statens bäst betalda jobb trots att hon saknar kompetens, när hon gör bort sig får hon sitta kvar för att de 250k i månaden behövs till herrgården 2) Göran skaffar några kor och slipper fastighetsskatt 3) Politiker behöver inte betala trängselskatt 4) Bosse Svartholm Glömmer betala reklamskatt & betalar svartaspelar löner 5) Fyll i själv listan är oändlig)
 

Zebulah

Aktiv medlem
Skillnad på att jobba svart

Jobbade själv ofta svart förut men även om jobbet tog en kväll i anspråk så fick man vara glad över om man fick en kopp kaffe i ersättning.

Vilken bransch jag jobbar i - tja frågan var ofta "du som jobbar med datorer kan väl titta på min dator varför den är så långsam". *L*

Men visst är det svårt att veta var gränsen för moralen går. Enstaka uppdrag tycker nog jag att man kan titta mellan fingrarna med skattemässigt sett men visst förstår jag att folk som lever på att fota tycker att man tar brödet ur munnen på dem. Känner folk som jobbar som hantverkare och där kan man prata om lite andra pengar än 300:- för en kvälls jobb. Men det har väl aldrig hänt att en yrkesfotograf anlitat en snickare, murare, rörkrökare eller liknande svart dvs tagit brödet ur munnen för den lokala byggnadsfirman.

Angåend politikers egna moral avstår jag från längre kommentar eftersom jag inte vill förstöra min nyårsafton så här tidigt på morgonen.
 

wico

Aktiv medlem
Tror inte att han tar jobbet från en 'proffs' fotograf, som så mycket annat här i sverige så är det massor med tjänster som har 3 alternativ 1) Göra det själv 2) Betala någon svart 3) Skiter i det, MAO blir inte utfört.

Att en liten nattklubb skulle vilja betala säg 2500kr per kväll 4x per månad 10.000 per månad för några vimmmelbilder som ligger på hemsidan och som inte tillför så värst mycket mer än att de som var där tycker det är kul att gå in o se om man är med på bild. Efter 1-2 veckor så är bilderna inaktuella och ointressanta igen. Tveksamt om det inte är en fräck klubb på stureplan.

Om det kommer en ung kille från grannskapet och frågar om han får skotta snön från min uppfart för 50kr så säger jag kanske visst, men om han inte hade frågat så hade jag inte ringt till AB Snöskottning som tar 1000kr per timme. Jag hade helst skitigt i det, men gjort det efter att regeringen hemma tjötat. :) Mao ingen 'seriös' firma hade förlorat något på min snöskottning.
 

ulltand

Aktiv medlem
Skillnaden på att betala svart för en privatperson respektive ett företag är stor.

En privatperson behöver inte redovisa inköp, vilket ett företag ska göra.

Ett företag som kan betala svart har alltså fått in svarta pengar på något sätt. Här är det frågan om ganska lite pengar, 300:-/vecka (på 50 veckor blir det 15000:), men dessa pengar måste i vilket fall komma in på något olagligt sätt.
Kanske ölförsäljning? Är det så måste företaget antingen lura kunderna (de får mindre öl än de betalat för - och en del säljs svart) eller så köper de in öl svart, fortfarande måste de sälja en del öl svart.

Köper de in öl svart, så är det plötsligt mer pengar än dessa 15000:- som är i omlopp.
 
ANNONS