Annons

Fota konserter 300D/D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Derure

Aktiv medlem
Hej! Har fått ett erbjudande på en Canon 300D för 2000kr plus medföljande objektiv... oavsett så är det ett bra pris. Tanken var att köra dubbla hus på spelningar nu i sommar.
Jag vet hur pålitligt D70 funkar i sådana förhållanden, nu är bara frågan om 300D klarar av det, självklart beror det även på vilket objektiv som monteras men jag undrar om det är någon som har använt 300D för liknade evangemang och har några åsikter?

Mvh/ Christoffer
 

dumbo

Aktiv medlem
Jag har inte använt 300D just för sådana arrangemang, men jag kan inte se att den skulle prestera sämre än D70 på det stora hela. Den har lite fulare brus och den har inte spotmätning, vilket kan vara användbart på konserter, IMO, men annars så...
 

Walski

Aktiv medlem
Junkers skrev:
Hej! Har fått ett erbjudande på en Canon 300D för 2000kr plus medföljande objektiv... oavsett så är det ett bra pris. Tanken var att köra dubbla hus på spelningar nu i sommar.
Jag vet hur pålitligt D70 funkar i sådana förhållanden, nu är bara frågan om 300D klarar av det, självklart beror det även på vilket objektiv som monteras men jag undrar om det är någon som har använt 300D för liknade evangemang och har några åsikter?

Mvh/ Christoffer
Jag tycker att det fungerar bra. Det enda jag saknar är spotmätning och möjligheten att flytta fokuseringsknappen till *-knappen. Att bruset är lite högt stör inte mig särskilt mycket, efter en genomgång i NeatImage så fungerar det ändå.

På min sida här har jag några konsertbilder tagna med 300D.
 

plusminusgurkan

Aktiv medlem
Jag har plåtat en del konserter med min 300D. Personligen så störs jag av bruset, och ska därför nu byta upp mig till en 20D. Men så är jag perfektionist, och ogillar NeatImage. Men så beror det ju på vad för konserter det handlar om. Jag plåtade lite på Hultsfred, och på de stora scenerna där är det inga som helst problem, det går till och med utmärkt att använda kitoptiken. På mindre ställen, med små inomhusscener kan det bli knivigare. Ofta räcker inte ens mitt 50/1.8 till.

Edit: Nu när jag tänker efter så tror jag dock inte att den är särskilt mycket sämre än D70. Misstänker att den håller ungefär samma standard.
 

Dykbjörnen

Aktiv medlem
Jag kör med den parallellt med 30D:an. Har en sigma 17-50 2.8 monterad på den, och kör vidvinkelbilder med den. Då tycker jag inte man stör sig på att den inte har spotmätning faktiskt. Det är lite irriterande att den tar 3sek att vakna upp när man inte använt den på ett tag, men det går ju att ställa in så att den är igång 30min istället, så slipper man det problemet.

Det är helt klart mer omständigt att byta ISO på 300d:an än 30D, så jag brukar ställa den på ISO800 och köra på det. Iom att jag kör mycket vidvinkel så blir det oftast inte några problem med långa slutartider.

Här är en bild tagen från Arvika i helgen.
http://andersbond.mine.nu/bjorn/albums/konsert/arvika/TeddybearSTHML/normal_06_jul_15-21_16_37-2619.jpg

/Björn
 
ANNONS