Annons

Var hittar jag EOS Utility och vad för program till att fota direkt i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minelle

Medlem
Har precis köpt mig en begagnad Canon 30D och fått lite frågor, hoppas att ni kan hjälpa mig.


När jag köpte kameran fanns ingen programvara till den, vart hittar jag tex. EOS Utility att ladda hem? Hittar den inte varken hos Canon eller hos download.com?

Vill kunna fota och kunna få upp det direkt i datorn, samt justera inställningarna. Lärde mig det precis med min Nikon och då verkade det lättare med Canon, men får inte till det. Har tex laddat hem Capture One 4, men den hittar inte min kamera.

Tacksam för hjälp.
 

joakim d

Aktiv medlem
Det stämmer att det bara finns uppdateringar, av någon obegriplig anledning så kräver Canon att man har installerat programmet från originalskivan först.

Så antingen kollar du om någon kompis har skivan eller om det kanske finns någon här som har en extra eller så får du ge dig ut på nätet och leta efter en kopia att ladda ned "olagligt".
 

hlse

Aktiv medlem
Har precis köpt mig en begagnad Canon 30D och fått lite frågor, hoppas att ni kan hjälpa mig.


När jag köpte kameran fanns ingen programvara till den, vart hittar jag tex. EOS Utility att ladda hem? Hittar den inte varken hos Canon eller hos download.com?

Vill kunna fota och kunna få upp det direkt i datorn, samt justera inställningarna. Lärde mig det precis med min Nikon och då verkade det lättare med Canon, men får inte till det. Har tex laddat hem Capture One 4, men den hittar inte min kamera.

Tacksam för hjälp.
Hej,

titta i din gästbok.
Där finns en länk.

mvh

H.Lindström
 

WebDog

Aktiv medlem
Canons programvara som du laddar hem på nätet kräver vanligtvis att du har haft någon tidigare version installerad. Dock är det "fullversion" som du laddar hem.
Spara följande som Canon.reg (använd anteckningar):

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Canon\EOS Utility]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Canon\DPP]
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Canon\ZoomBrowser EX]

och dubbelklicka sedan på den sparade filen.... sen kan du installera programmen. Eller så prova att ladda hem första versionen av DPP från Canon: http://web.canon.jp/Imaging/sdl/data/dpp100-e.exe den skall tydligen gå att installera direkt.
Du borde sen kunna lägga in dina önskade program
 

boxen

Aktiv medlem
Nu har jag fått program och fått det att fungera.
Tack alla hjälpsamma här på Fotosidan!
Hej,

Hur löste det sig till slut?

Jag har själv en "mini-dator" utan CD/DVD-spelare och skulle gärna vilja installera "Digital Photo Professional" i den.

Tacksam för svar...

// Tobbe
 

Minelle

Medlem
Hej.

Upptäckte precis att det inte riktigt hade löst sig.
Jag fick till Utility och Digital photo profesional så jag kan fota och få in bilderna till datorn men de kan inte komma upp direkt på skärmen.

Sitter och pillar lite med att försöka få det att öppna sig i Lightroom.
Återkommer när jag får det att fungera igen. ;)
 

Minelle

Medlem
Nu har jag fått det att fungera!

Det jag behövde var Eos Utility, Digital Photo Profesional + Lightroom.
Det går inte jätte fort att få bilden till datorn, ca 7 sek, jag som inte har levande motiv tycker det är okej just nu, men kommer nog att försöka få det att gå snabbare snart.

Lite krångel och letande på vårt underbara Internet så ordnade det sig.

Länkar som hjälpte mig:
http://photoshopnews.com/2006/12/06/tethered-shooting-in-lightroom/
http://www.youtube.com/watch?v=uEnLcyZzd5c
http://help.adobe.com/sv_SE/Lightroom/2.0/WS847BD167-EA03-4621-B104-BB6DBF8A4F89.html


Det som gjorde det krångligt var att när jag bestämde mappen vart jag ville ha min bild från Utility så skapar den först destinationsmappen när den tagit ett kort och i Lightroom gick det inte att välja en mapp som redan innehöll bilder.

Så jag tog ett kort, gick in i mappen och raderade bilden och då gick det bra att välja mappen.

Lycka till!
 
Senast ändrad:

hlse

Aktiv medlem
Hej,

Hur löste det sig till slut?

Jag har själv en "mini-dator" utan CD/DVD-spelare och skulle gärna vilja installera "Digital Photo Professional" i den.

Tacksam för svar...

// Tobbe
Har du en USB port så kan du installera via den. Kopiera installationsprogrammen till ett USB-minne.
 

boxen

Aktiv medlem
Har du en USB port så kan du installera via den. Kopiera installationsprogrammen till ett USB-minne.
Hej Harald och tack för ditt svar!

Jag har provat denna variant för en tid sedan men fick då upp något felmeddelande om (om jag minns rätt) att skärmens format/upplösning inte var kompatibelt med programmet.

Jag har nu Lightroom installerat och har då problem med vissa "pop-upp rutor" (t.ex. när man ska lägga in information/data om bilderna) som är så stora att de inte ryms på skärmen.

Någon som har någon lösning på detta problemmet.

Är detta kanske ett vanligt problem på datorer med widescreen-skärmar?

// Tobbe
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag provade också på en sån där minimojäng. Men på den går det att fuska till en skärmupplösning på 1024*768, fast skärmen egentligen bara är 1024*600. Med den fuskade upplösningen går det bra att installera Canons programvaror. Sen kan man köra dem i den fysiska upplösningen, eller den fejkade, det spelar ingen roll.

(Den fejkade upplösningen fixar datorn genom att scrolla bilden i höjdled på skärmen.)
 

apersson850

Aktiv medlem
Det gick förresten inte att installera senaste ZoomBrowser, om man nu skulle vilja ha den, genom att göra registertricket. Men det gick att installera en äldre uppdatering, och sedan den senaste.
 

sm6xsp

Ny medlem
Eos Utility

Hej,

titta i din gästbok.
Där finns en länk.

mvh

H.Lindström
Blev väldigt nyfiken :) finns de någon därute som kan hjälpa mig med att hitta programmet, inte bara updateringarna...

Har precis köpt en eos 30d beg så någon original skiva finns inte.

Tacksam för hjälp

//Henrik
 

hlse

Aktiv medlem
Blev väldigt nyfiken :) finns de någon därute som kan hjälpa mig med att hitta programmet, inte bara updateringarna...

Har precis köpt en eos 30d beg så någon original skiva finns inte.

Tacksam för hjälp

//Henrik
Hej,
har skickat ett meddelande till dig med en länk.
 

danbjö

Aktiv medlem

sm6xsp

Ny medlem
Hej
ok, Tack... fått ner allt nu, men nu vill inte kameran connecta me prog. kolla inställningar ???
Hmm.
väldigt viktigt me rätt sladd har jag hört, min är vit å står canon på...?? rena jungeln detta ju ;)

Henrik
 
ANNONS