Annons

Nikon J1 problem (glapp i objektivet?)

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
hej. har en kompis som har problem med sin kamera. När man startat kameran så står det bara "objektivfel" och att man måste ha ett objektiv på kameran. Ibland kommer även ett annat meddelande upp där det står att jag ska plocka loss objektivet och montera dit det igen.

Ibland så låter det i kameran/objektivet också, ett malande ljus samtidigt som hela bilden "rycker" i displayen.
Känns nästan som det är autofocusen.

Värt att notera är att allt detta bara händer när objektivet står mellan 10-14mm
ställer jag kameran på 15mm och startar kameran så funkar det som vanligt. Zoomar jag ut till säg 14mm så kommer felmeddelandet upp och det börjar låta och bilden börjar rycka/hoppa igen.

Har testat att göra rent kontakten mellan objektiv och kamera. Det hjälpte dock inte.

Kan ingenting om det mekaniska när det gäller kameror.
Någon som känner igen problemet och vet vad det kan vara för fel?

Undrar också vad för typ av objektiv som passar kameran. Är det vanlig nikon-fattning så dom flesta objektiven passar eller vad ska jag leta efter om nu det behövs köpas ett nytt objektiv?

/andreas
 

Keld

Aktiv medlem
Om det är ett tidigt 10-30, så kan det vara ett fabrikationsfel. Felet rättas till av Nikon, jag har för mej att det var gratis. Kolla på nikons sida det ska finnas ett servicemedelande om saken.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om det är ett tidigt 10-30, så kan det vara ett fabrikationsfel. Felet rättas till av Nikon, jag har för mej att det var gratis. Kolla på nikons sida det ska finnas ett servicemedelande om saken.
tackar för det. Jo det verkar som att nikon åtgärdar det problemet gratis. Ägaren till kameran ska kontakta dom i morgon så får vi se :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Gällande kamerafattningen som stod i första frågan. Nikon 1 har en egen fattning. Med Nikons FT-1 adapter kan Nikon F objektiv monteras. Full funktionalitet fås med AF-S och VR. Andra objektiv ger ingen autofokus än just AF-S (eller tredjeparters motsvarigheter med förbehåll för ev problem med tredjepartsgluggar). "Brännviddsförlängningen" blir 2,7x.
 
ANNONS